Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/59681
Title: Комунікативно-дискурсивні аспекти актуалізації феномену мистецтва
Other Titles: Communicative and discoursive aspects of the artistic phenomenon actualisation
Authors: Черник, М. В.
Keywords: феномен мистецтва, мистецький дискурс, художній дискурс, художній образ, комунікація, artistic phenomenon, artistic discourse, literary discourse, word picture, communication
Issue Date: 2019
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Черник, М. В. Комунікативно-дискурсивні аспекти актуалізації феномену мистецтва / М. В. Черник // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), А. І. Девіцька, М. Т. Вереш та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2019. – Вип. 12. – С. 186–190. – Бібліогр.: с. 190 (19 назв); рез. укр., англ.
Series/Report no.: Закарпатські філологічні студії;
Abstract: У статті розглядаються комунікативно-дискурсивні аспекти актуалізації феномену мистецтва як екстралінгвального засобу, що має потенціал вербалізуватися в мовній картині світу. Увага зосереджується на основних компонентах мистецької комунікативної ситуації, дається аналіз інтеракції комунікантів, актуалізації твору мистецтва та реалізації часо-просторових характеристик у мистецькому дискурсі. У роботі твір мистецтва аналізується як центральна ланка системи художньої діяльності, спрямована на створення художньої цінності. Мотиви творчості визначаються потребою суб’єктивно-особистісного самовираження й необхідністю спілкування. Розглядаються етапи художньої комунікації – від задуму твору мистецтва до його втілення в матеріально-духовній формі й проекції на реципієнта, а також зовнішні та внутрішні фактори, які впливають на свідомість митця під час створення творів мистецтва. У статті на основі трансляції моделі комунікації Р. Якобсона на мистецький дискурс визначаються основні компоненти комунікації у сфері мистецтва. Етапи інтродукції творів мистецтва в комунікативну ситуацію становлять ланцюжок розвитку подій: від митця (композитора, художника, скульптора тощо) в ролі адресанта до репрезентатора, й далі – до адресата авторського немовного мистецького коду. Також розглядається процес зворотної комунікації, коли митець отримує від реципієнта вербальну або невербальну реакцію на його твір мистецтва. Окрема увага приділяється часо-просторовим характеристикам актуалізації феномену мистецтва в художньому дискурсі, розглядаються підходи до визначення динамічності та статичності різних видів мистецтва, а також їх репрезентації в художньому тексті. Враховуючи потужний потенціал емотивного впливу мистецтва, до фокуса дослідження статусно-рольових характеристик учасників спілкування в мистецькому дискурсі потрапляє психологічно-емоційний стан комунікантів, а також основні аспекти їх інтеракції.
The article deals with communicative and discursive aspects of artistic phenomenon actualisation as extralingual means with the potential to be verbalised in the language picture of the world. The attention is focused on the main components of the artistic communicative situation – the communicants interaction, artwork actualisation, and time and space characteristics realization in the artistic discourse are analysed. The artwork is analysed as a central core in the system of the artistic activity, aimed at creation of the artistic value. The ground for creative work is determined by the need of subjective personal self-expression and necessity to communicate. The stages of artistic communication are considered from the idea of the artwork to its implementation in the material and spiritual form and its projection onto the recipient, as well as external and internal factors, influencing the artist’s conscience during the artwork creation. The communication model by R. Jakobson is translated to the communication in artistic discourse, the main components of communication in the artistic field are determined. The stages of the artworks introduction into communicative situation constitute the chain of the events progression from the artist (composer, painter, sculptor, etc.) in the role of the addresser to the presenter and further to the addressee of the author’s non-verbal artistic code. Also, the process of reverse communication takes place, when the artist gets verbal or non-verbal reaction to his/her artwork from the recipient of this artwork. Special attention is paid to the time and space characteristics of the artistic phenomenon actualisation in the literary discourse, the approaches to the determination of the dynamic and static nature of different types of art and their representation in the literary texts are considered. Taking into account the artistic emotional influential power, the research is focused on the status and role characteristics of the communication participants in the artistic discourse. Special attention is paid to the psychological and emotive state of the communicants and the main aspects of their interaction.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/59681
ISSN: 2663-4880
Appears in Collections:Закарпатські філологічні студії Випуск 12 2019

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
КОМУНІКАТИВНО-ДИСКУРСИВНІ АСПЕКТИ АКТУАЛІЗАЦІЇ.pdf430.26 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.