Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/59862
Название: Особенности белорусского постмодернизма как восточнославянской версии постмодерной парадигмы
Авторы: Бедзір, Наталія Прокопівна
Ключевые слова: постмодернізм, компаративістика, слов'янознавство, білоруська література, антиколоніа­льний дискурс, чорнобильський дискурс, соц-арт, модернізм, постреалізм, Postmodernism, comparative literary criticism, Slavic studies, the Russian literature, the Ukrainian lit­erature, the Belarus literature, anti-colonial discourse, Chernobyl discourse, the sots-art, modernism, postrealism, а humorous culture
Дата публикации: 2007
Издательство: УжНУ "Говерла"
Библиографическое описание: Бедзир, Н. Особенности белорусского постмодернизма как восточнославянской версии постмодерной парадигмы/ Н. Бедзир // Науковий вісник Ужгородського університету : серія: Філологія; збірник наукових праць / редкол.: Ю.М. Бідзіля (гол. ред.), В.В. Барчан, Л.О. Белей та ін. – Ужгород : Говерла, 2007. – Вип. 15. – С. 23–27. – Бібліогр.: с. 27 (8 назв).
Краткий осмотр (реферат): У статті розглядаються особливості білоруського постмодернізму в порівнянні з російським та українським, досліджується присутність модерністської та реалістичної парадигми в білоруському постмодернізмі, вплив антиколоніального та чорнобильського дискурсу на його формування.
ln the article а comparative research of the Belarus postmodernism is carried out. The Belarus postmod­ernism, having begun after Russian and Ukrainian, passes the stages of development similar to them: there is the aesthetics of sots-art, а deconstruction of totalitarian thinking and culture, а deconstruction of "rural" and "provincial" stereotypes. Lack of development of modernist concepts in the Belarus literature determines other perspective strategy of а postmodernism: it includes poetics of humorous culture, buffooneries, joke and "hutarka" (Belarus folklore genre), that pulls it together with the Ukrainian postmodernism. The intertextual poetics is softly declared, and that distinguishes the Belarus postmodernism from the Russian version. The Belarus postmodernism is close to Ukrainian displays of anticolonial pathos though it is less strongly expressed. The Chernobyl discourse was showed in the Belarus postmodernism as traumatic experience of national revival оn the new bases, but it testifies to incompleteness of the given process of "regeneration". The Belarus criticism marks the critical condition of the Belarus postmodernism shown in а confluence in rhetoric, imitation of receptions. Perspec­tive in the national version is movement to postmodern realism, or postrealism
Описание: https://drive.google.com/file/d/1m99K9X02mjphhNFfL5C2vnevh4LvptqS/view?usp=sharing
Тип: Text
Тип публикации: Стаття
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/59862
Располагается в коллекциях:2007 / Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Філологія. Випуск 15

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Тит. Філ. Вип. 15 2007.pdf226.49 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.