Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/59862
Назва: Особенности белорусского постмодернизма как восточнославянской версии постмодерной парадигмы
Автори: Бедзір, Наталія Прокопівна
Ключові слова: постмодернізм, компаративістика, слов'янознавство, білоруська література, антиколоніа­льний дискурс, чорнобильський дискурс, соц-арт, модернізм, постреалізм, Postmodernism, comparative literary criticism, Slavic studies, the Russian literature, the Ukrainian lit­erature, the Belarus literature, anti-colonial discourse, Chernobyl discourse, the sots-art, modernism, postrealism, а humorous culture
Дата публікації: 2007
Видавництво: УжНУ "Говерла"
Бібліографічний опис: Бедзир, Н. Особенности белорусского постмодернизма как восточнославянской версии постмодерной парадигмы/ Н. Бедзир // Науковий вісник Ужгородського університету : серія: Філологія; збірник наукових праць / редкол.: Ю.М. Бідзіля (гол. ред.), В.В. Барчан, Л.О. Белей та ін. – Ужгород : Говерла, 2007. – Вип. 15. – С. 23–27. – Бібліогр.: с. 27 (8 назв).
Короткий огляд (реферат): У статті розглядаються особливості білоруського постмодернізму в порівнянні з російським та українським, досліджується присутність модерністської та реалістичної парадигми в білоруському постмодернізмі, вплив антиколоніального та чорнобильського дискурсу на його формування.
ln the article а comparative research of the Belarus postmodernism is carried out. The Belarus postmod­ernism, having begun after Russian and Ukrainian, passes the stages of development similar to them: there is the aesthetics of sots-art, а deconstruction of totalitarian thinking and culture, а deconstruction of "rural" and "provincial" stereotypes. Lack of development of modernist concepts in the Belarus literature determines other perspective strategy of а postmodernism: it includes poetics of humorous culture, buffooneries, joke and "hutarka" (Belarus folklore genre), that pulls it together with the Ukrainian postmodernism. The intertextual poetics is softly declared, and that distinguishes the Belarus postmodernism from the Russian version. The Belarus postmodernism is close to Ukrainian displays of anticolonial pathos though it is less strongly expressed. The Chernobyl discourse was showed in the Belarus postmodernism as traumatic experience of national revival оn the new bases, but it testifies to incompleteness of the given process of "regeneration". The Belarus criticism marks the critical condition of the Belarus postmodernism shown in а confluence in rhetoric, imitation of receptions. Perspec­tive in the national version is movement to postmodern realism, or postrealism
Опис: https://drive.google.com/file/d/1m99K9X02mjphhNFfL5C2vnevh4LvptqS/view?usp=sharing
Тип: Text
Тип публікації: Стаття
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/59862
Розташовується у зібраннях:Науковий вісник УжНУ Серія: Філологія. Випуск 15 – 2007

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Тит. Філ. Вип. 15 2007.pdf226.49 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.