Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/59914
Title: Прийняття конституції: загальні засади
Other Titles: Adoption of the constitution: general principles
Authors: Бєлов, Дмитро Миколайович
Данко, В. Й.
Keywords: конституція, прийняття конституції, досвід зарубіжних країн, конституційний або установча влада, constitution, adoption of the constitution, experience of foreign countries, constitutional or constituent power
Issue Date: 2022
Citation: Бєлов Д. М. Прийняття конституції: загальні засади/ Д. М. Бєлов, В. Й. Данко// Аналітичне-порівняльне правознавство / редкол.: Ю. М. Бисага (голов. ред.), Д. М. Бєлов, С. Б. Булеца та ін.; ДВНЗ «УжНУ» – Ужгород, 2022. – №4. – С. 55-58. – Бібліогр.: с. 58 (10 назв). URL http://journal-app.uzhnu.edu.ua/article/view/267082/263005
Abstract: Визначено, перехідний період в Україні, як і всюди, характеризується протистоянням двох правопорядків – старого та нового, основним розмежуванням яких стає ставлення до Конституції 1996 року. Центральне питання сучасної конституційної дискусії є питання прогалин в Конституції, а також питання про те хто, яким чином в якому напрямку буде заповнювати ці прогалини. Автори намагаються встановити основні актуальні на сьогодні проблеми процедури прийняття основного закону крізь призму порівняльно-правового аналізу процедури в зарубіжних країнах. Вказується, особлива значущість Основного закону у житті суспільства та держави та її верховенство у системі законодавства висувають проблему використання певних спеціальних форм (процедур) її прийняття. Прийняття конституції треба розуміти як комплексний процес глибокого політико-юридичного значення, процес у якому можна точно виділити щонайменше такі елементи: а) ситуації, при яких приймається нова Конституція; б) ініціатива прийняття Конституції; в) компетентний орган (конституційний або установча влада); г) способи прийняття. Підсумовуючи досвід зарубіжних країн щодо прийняття основного закону та внесення до нього змін, зауважується, що хоч найпоширенішим засобом прямої демократії і є референдум, однак, у міжнародній практиці відсутні випадки, коли зміни до основного закону виносились безпосередньо на обговорення громадян (конституційний референдум), а його результати автоматично набирали б вищої юридичної сили та не потребували додаткового узгодженням з парламентом країни. Як виключення можна розглядати питання, що визначають засади державного ладу, а саме: питання суверенітету, незалежності, державного устрою або нейтралітету. У зарубіжних країнах (в першу чергу країнах Європи) практикується попереднє обговорення та схвалення проекту змін до конституції представницьким органом з послідуючим винесенням тексту законопроекту на референдум.
It has been determined that the transition period in Ukraine, as elsewhere, is characterized by the confrontation of two legal orders - the old and the new, the main distinction of which is the attitude to the 1996 Constitution. The central issue of the modern constitutional debate is the issue of gaps in the Constitution, as well as the question of who will fill these gaps, how and in what direction.The authors try to establish the main problems of the procedure for the adoption of the basic law that are relevant today through the prism of a comparative legal analysis of the procedure in foreign countries.It is indicated that the special significance of the Basic Law in the life of society and the state and its supremacy in the legal system raise the problem of using certain special forms (procedures) of its adoption. Adoption of the constitution should be understood as a complex process of deep political and legal significance, a process in which at least the following elements can be accurately identified: a) situations in which the new Constitution is adopted; b) the initiative to adopt the Constitution; c) competent body (constitutional or constituent power); d) methods of acceptance.Summarizing the experience of foreign countries regarding the adoption of the basic law and the introduction of amendments to it, it is noted that although the most common means of direct democracy is a referendum, however, in international practice there are no cases when changes to the basic law were brought directly to the discussion of citizens (constitutional referendum), and its results would automatically acquire higher legal force and would not require additional coordination with the country’s parliament. As an exception, it is possible to consider issues that determine the foundations of the state system, namely: issues of sovereignty, independence, state organization, or neutrality. In foreign countries (first of all, European countries), a preliminary discussion and approval of draft amendments to the constitution by a representative body is practiced, followed by the submission of the text of the draft law to a referendum.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/59914
ISSN: 2788-6018
Appears in Collections:Аналітично-порівняльне правознавство. Вип. 4 2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
267082-Текст статті-616253-1-10-20221114.pdf253.62 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.