Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/60107
Title: Принципи номінації в ергонімії
Other Titles: Principles of nomination in ergonym
Authors: Позніхіренко, Ю. І.
Keywords: принципи номінації, акт номінації, номінатор, ергонімія, поліознакові і моноознакові ергоніми, nomination principles, nomination act, nominator, ergonomics, polynomial and mono-label ergonomics
Issue Date: 2020
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Позніхіренко, Ю. І. Принципи номінації в ергонімії / Ю. І. Позніхіренко // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), Ю. М. Бідзіля, М. Т. Вереш та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2020. – Т. 3, вип. 13. – С. 34–38. – Бібліогр.: с. 38 (7 назв); рез. укр., англ.
Series/Report no.: Закарпатські філологічні студії;
Abstract: У статті проаналізовано наявні концепції значення ергонімів, що дає змогу виділити функціональний підхід до значення ергонімів як основний для розуміння значення ергонімії загалом. Порівняно з найбільш дослідженими антропонімами, ергоніми характеризуються важливістю внутрішньої форми як мотивувальної ознаки, що лежить в основі найменування. Також важливий зв’язок із поняттям, яке позначено об’єктом номінації. Отже, значення ергонімів – складний вузол смислів, що складається зі специфічних денотативних і нерідко конотативних компонентів. Конотативні семи в змісті номінації міського об’єкта дають можливість зростання інтерпретаційного потенціалу ергонімів. Дискурсивний аналіз лексем кав’ярень, барів, ресторанів показав соціокультурну зумовленість індексаторів ергонімів і дав змогу виявити ті образи, які мають місце у свідомості носіїв мови і які так чи інакше використовує номінатор, ерсоналізуючи міські об’єкти (кав’ярня – місце зустрічей і побачень; місце, де обдарованих людей охоплює натхнення; місце, яке приваблює відвідувачів особливою атмосферою та інше). Номінація в ергонімії має низку особливостей: вторинність ономастичних назв; індивідуальність кожного акту іменування; тісний зв’язок імені з названим об’єктом і культурно-історичним тлом, на якому воно виникло. Співвідношення штучної і природної номінації проявляється в такому: на підставі штучних офіційних імен утворюються неофіційні природно сформовані еквіваленти в усному спілкуванні, а природні (народні) найменування служать базою для створення офіційних імен. Процеси номінації характеризуються постійною взаємодією об’єктивного (сам об’єкт номінації, стереотипи сприйняття і мислення, мовні традиції) і суб’єктивного (запас уявлень пам’яті, асоціацій, симпатій і антипатій номінатора, його здатності і відношення до читача діяльності).
The article analyzes the existing concepts the value of ergonomics, which allows us to distinguish the functional approach to the value of ergonomics as the basic for understanding the value of ergonomics as a whole. Compared to the most researched anthroponyms, ergonomics are characterized by the importance of the internal form as a motivational trait underlying the name. Also relevant is the concept that is indicated by the subject of the nomination. Thus, the value of ergonomics is a complex knot of meanings, consisting of specific denotative and often connotative components. The connotative seven in the content of the nomination of an urban object gives the opportunity to increase the interpretive potential of ergonomics. Discursive lexemes analysis of cafes, bars, restaurants revealed the sociocultural conditionality of ergonomics indexers and revealed the images that take place in the mind of native speakers and which in one way or another uses the nominator, personalizing urban objects (coffeehouse – meeting place and meeting place). , a place where talented people embrace inspiration, a place that attracts visitors with a special atmosphere). The nomination in ergonomics has a number of features: the secondaryity of onomastic names; the identity of each act of naming; the close connection of the name with the named object and the cultural and historical background on which it originated. The ratio of artificial and natural nomination is as follows: on the basis of artificial official names, unofficial naturally formed equivalents are formed in oral communication, and natural (folk) names serve as the basis for the creation of official names. Nomination processes are characterized by constant interaction of the objective (the object of the nomination itself, stereotypes of perception and thinking, linguistic traditions) and the subjective (the stock of representations of memory, associations, sympathies and dislikes of the nominee, his / her ability and attitude towards the reader of the activity).
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/60107
ISSN: 2663-4899
Appears in Collections:Закарпатські філологічні студії Випуск 13 Том 3 2020

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ПРИНЦИПИ НОМІНАЦІЇ В ЕРГОНІМІЇ.pdf389.86 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.