Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/60139
Title: Український постмодерністський роман: специфіка жанру
Other Titles: The Ukrainian postmodernistic novel: specificity of the genre
Authors: Кірячок, М. В.
Мельник, А. О.
Keywords: постмодернізм, роман, жанр, жанровий синтез, український постмодерністський роман, postmodernism, novel, genre, genre synthesis, Ukrainian postmodern novel
Issue Date: 2020
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Кірячок, М. В. Український постмодерністський роман: специфіка жанру / М. В. Кірячок, А. О. Мельник // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), Ю. М. Бідзіля, М. Т. Вереш та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2020. – Т. 3, вип. 13. – С. 102–106. – Бібліогр.: с. 106 (13 назв); рез. укр., англ.
Series/Report no.: Закарпатські філологічні студії;
Abstract: У статті зазначено, що природним є співіснування в контексті української постмодерністської великої прози жанрових різновидів, характерних для різних типів художньої творчості, що часто постає підґрунтям для теоретичних дискусій із приводу виокремлення та інтерпретації у творчому доробку письменників кінця ХХ – початку ХХІ ст. ознак того чи іншого літературного жанру. Зауважено, що поняття жанрового синтезу (дифузії), котре позначає поєднання елементів різних жанрів у контексті одного твору, мислиться як один із провідних методів творення художніх площин постмодерністського тексту. Окреслено погляди дослідників щодо особливостей ідіостилю Ю. Іздрика, Є. Пашковського, Ю. Щербака, з’ясовано жанрову природу їх творів. Зокрема, зазначено, що жанрова невизначеність роману Ю. Щербака «Час смертохристів» зумовлена наявністю в межах тексту ознак «адреналінових» (за визначенням С. Філоненко) жанрів пригодницької літератури (бойовик, політичний трилер, трилер-катастрофа), а також елементів метажанру фантастики, зокрема ознак жанру антиутопії. У площину роману межі тисячоліть активно проникають автодокументальні жанри (щоденник, есе, сповідь, хроніка, мемуари, лист, автобіографія та ін.). Прикладом такого жанрового синтезу є роман-есей Є. Пашковського «Щоденний жезл». Індивідуально-особистісне спрямування роману як вмістилища згадок, роздумів та інтелектуальних пошуків письменника-наратора зумовило наявність у просторі тексту різних видів мемуарної літератури (автобіографія, сповідь, апологія). Провідним завданням фрагментарних автобіографічних згадок у «Щоденному жезлі» є формування цілісного психоемоційного портрету оповідача, обґрунтування витоків і причин становлення окреслених у тексті естетичних, релігійних, морально-етичних домінант авторського світогляду.
The article points out that the coexistence in the context of Ukrainian postmodern great prose of genre variety inherent in different types of artistic creativity is natural, that often provides the basis for theoretical discussions regarding the isolation and interpretation of the writings of the late twentieth – beginning of the twenty-first century of a literary genre characteristics. It is noted that the concept of genre synthesis (diffusion), which denotes the combination of elements of different genres in the context of one work, is thought of as one of the leading methods of creating artistic planes of the postmodern text. The views of the researchers on the peculiarities of the idiostyle of Y. Izdrik, E. Pashkovsky, Y. Shcherbak are outlined, the genre nature of their works is clarified. In particular, it is noted that the genre uncertainty of Y. Shcherbak’s novel “The Time of the Deathly Hallows” is caused by the presence within the text of signs of “adrenaline” (by S. Filonenko’s definition) genres of adventure literature (action, political thriller, thriller-catastrophe), as well as elements of the meta genre, in particular, the hallmarks of the dystopian genre. Auto-documentary genres (diary, essay, confession, chronicle, memoirs, letter, autobiography, etc.) are actively penetrating the plane of the millennium. An example of such genre synthesis is the novel-essay by E. Pashkovsky “The Daily Wand”. The individual-personal direction of the novel as a repository of mentions, reflections, and intellectual searches of the writer-narrator led to the presence of various types of memoir literature (autobiography, confession, apology) in the text. The leading task of fragmentary autobiographical mentions in “The Daily Wand” is to form a complete psycho-emotional portrait of the narrator, to substantiate the origins and causes of the aesthetic, religious, moral, and ethical dominance of the author’s world outlined in the text.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/60139
ISSN: 2663-4899
Appears in Collections:Закарпатські філологічні студії Випуск 13 Том 3 2020



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.