Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/60181
Title: Дискурс реалізмів у сучасній британській теорії літератури
Other Titles: Discourse of realisms in contemporary British theory of literature
Authors: Дроздовський, Д. І.
Keywords: реалізми, сучасний британський роман, теорія літератури, «Ущелина», міфологізм, онтологічна реальність, realism, contemporary British novel, theory of literature, “The Cleft”, mythology, ontological reality
Issue Date: 2020
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Дроздовський, Д. І. Дискурс реалізмів у сучасній британській теорії літератури / Д. І. Дроздовський // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), Ю. М. Бідзіля, М. Т. Вереш та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2020. – Т. 3, вип. 13. – С. 215–220. – Бібліогр.: с. 220 (7 назв); рез. укр., англ.
Series/Report no.: Закарпатські філологічні студії;
Abstract: У статті проаналізовано погляди сучасних британських теоретиків на реалізми, експліковані в лоні британського роману. Окреслено типологічну подібність окремих поглядів британських дослідників із міркуваннями польської авторки О. Токарчук про параболічний реалізм. Наголошено на аксіоматичності твердження про дві іпостасі реалізму, яке в зарубіжному літературознавстві схарактеризував Ф. Джеймісон, а в українському розробив Д. Наливайко. Визначено специфіку експлікації реалістичного письма в постпостмодерністському романі «Ущелина» Д. Лессінґ. Зіставлено погляди на реалізми у британській літературі з американською концепцією трансреалізму. Схарактеризовано поєднання реалістичного модусу зображення дійсності з настановою оповідачів на конструювання міфологічно орієнтованої реальності. Проведено лінії подібності між міфологічним наративом і «онтологічним об’єктивованим письмом», яке на матеріалі сучасних британських романів розглядає С. Влакос. Окреслено тенденцію до творення онтологічної реальності в сучасних британських романах шляхом інтенсифікації міфологічних паттернів або ж через уведення комплексу тем і мотивів, у яких ідеться про дискусію навколо онтології реальності. Представлений аналіз теоретичних постулатів і концепцій дає підстави стверджувати про наявність дискурсу реалізмів у річищі постпостмодерністського британського роману, як і загалом дискурсу реалізмів у сучасному англомовному (британському, американському тощо) літературному процесі. Визначено перспективи для вивчення реалізмів у сучасній теорії літератури, а також досліджено спільне епістемологічне ядро, що визначає сутність моделей реалізму, які постають об’єктом уваги британських теоретиків. Зазначено, що у британському постпостмодерністському романі інтенсифіковано інтерес до пізнання реальності, її розкриття через комплекс епістемологічних проблем. Сучасний британський роман актуалізує дискурс літератури факту й репрезентує спектр питань, у яких ідеться про зв’язок між тілом (соматичністю) і реальністю, сприйняттям явищ і традицією, пам’яттю, релігійними настановами тощо.
In the paper, the author has analyzed the views of contemporary British theorists on the realisms explored in the discourse of the British novel. The typological similarity of views of British scholars with the views of Polish author O. Tokarchuk about parabolic realism has been outlined. The axiomatic nature of the statement about the two hypostases of realism emphasized by F. Jameson in foreign literary studies and developed by D. Nalyvaiko in Ukraine has been discussed. The specificity of explication of the realistic modus in D. Lessing’s post-postmodern novel “The Cleft” has been outlined. The views on realism in British literature are compared with the American concept of transrealism. The combination of the realistic modes with the narrators’ orientation to construct mythologically determined reality has been characterized. The lines of similarity between the mythological narrative and the “ontologically objectified writings” spotlighted by S. Vlacos in the contemporary British novels have been drawn. The tendency to create ontological reality in the British novels by intensifying mythological patterns or by introducing a complex of topics and motives that discuss the ontology of reality has been outlined. The analysis of theoretical postulates and concepts gives grounds for claiming the existence of the discourse of realisms in the post-postmodern British novel, as well as of the general discourse of realisms in the contemporary British, American, etc. literary processes. Prospects for the study of realisms in contemporary theory of literature have been identified, as well as a common epistemological anchor that determines the essence of the models of realisms that are the subject of attention of British theorists. It is noted that the British post-postmodern novel has intensified interest in the knowledge of reality, its disclosure through epistemological problems. The contemporary British novel problematizes the discourse of fact literature and presents a range of issues that deal with the connection between body (consciousness) and reality, tradition, memory, religious attitudes, etc.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/60181
ISSN: 2663-4899
Appears in Collections:Закарпатські філологічні студії Випуск 13 Том 3 2020



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.