Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/60339
Title: Концептосфера афоризмів турецької мови
Other Titles: Сonceptual sphere of Turskish aphorisms
Authors: Покровська, І. Л.
Плешкун, С. С.
Keywords: афоризм, концепт, концептосфера, семантика, турецька мова, aphorism, concept, conceptual sphere, semantics, Turkish language
Issue Date: 2020
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Покровська, І. Л. Концептосфера афоризмів турецької мови / І. Л. Покровська, С. С. Плешкун // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), А. І. Девіцька, М. Т. Вереш та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2020. – Т. 1, вип. 14. – С. 229–234. – Бібліогр.: с. 233–234 (10 назв); рез. укр., англ.
Series/Report no.: Закарпатські філологічні студії;
Abstract: Дослідження афористики вже понад століття є одним із важливих завдань мовознавства, оскільки афоризми в значній кількості представлені в турецькій мові. Цей розділ мовознавства присвячений вивченню та класифікації афоризмів, історії їх виникнення й розвитку, а також вивченню їх значень. Проблема вивчення афоризмів існує вже давно, натепер багато лінгвістів приділяють цьому лексичному пласту особливу увагу, оскільки відмінність афоризмів від фразеологізмів є помітною. Метою статті є дослідження особливостей концептосфери турецьких афоризмів як образно-художніх формул, які вживаються в сучасній турецькій мові різних дискурсів. Концепт є складним утворенням, що акумулює та відображає індивідуальне й колективне знання людини. Вивчення дискурсивних реалізацій концепту є важливим насамперед для моделювання структури концепту, оскільки дискурс є водночас середовищем та інструментом його об’єктивації. Установлено, що концептосфера турецькомовних афоризмів організована насамперед полями концептів, найуживанішими з яких є аşk – кохання, любов, zenginlik – багатство, bilgelik – мудрість, mutluluk – щастя. Зазначений концепт є універсальним для більшості лінгвокультур. Для виявлення домінантних ознак цих концептів у дослідженні проведено компонентний аналіз лексем. Шляхом контекстуального аналізу виявлено додаткові когнітивні ознаки вказаних концептів. Визначено способи вербалізації концептів шляхом когнітивно-дискурсивного підходу на матеріалі відібраних з інтернет-джерел афоризмів. Виявлено особливості реалізації в процесі формування цілісного образу концепту. З’ясовано, що основне призначення афоризмів у мові – бути засобом актуалізації уваги реципієнта. Експресивність, наявність стилістичного забарвлення й образність зумовлюють широкі можливості їх активного використання в медіапросторі, ЗМІ, зокрема й у мові інтернет-видань. Детальний класифікаційний опис національного афористичного надбання турецької мовної картини світу є беззаперечною перспективою сучасної тюркології.
For over a century, the study of aphoristics has been one of the important tasks of linguistics, since aphorisms are represented in large numbers in the Turkish language. This science is devoted to the study and classification of aphorisms, the history of their origin and development, as well as the study of their meanings. The problem of the study of aphorisms has been around for a long time, and today many linguists have been paying particular attention to this lexical layer, since it differs from phraseology in most respects. The purpose of the article is to investigate the features of the conceptual sphere of Turkish aphorisms as figurative and artistic formulas used in the modern Turkish language of different discourses. The concept is a complex entity that accumulates and reflects the individual and collective knowledge of the individual. The study of discursive implementations of the concept is important, first of all, for modeling the structure of the concept, since discourse is both a medium of its being and a tool for its objectification. It is established that the conceptual sphere of Turkish aphorism is organized primarily by fields of concepts, the most common of which are аşk – love, zenginlik – wealth, bilgelik – wisdom, mutluluk – happiness. This concept is universal for most linguistic cultures. In order to identify the dominant features of these concepts, a component analysis of tokens was conducted in our study. Through contextual analysis, additional cognitive features of these concepts were identified. The ways of verbalization of concepts by means of cognitive-discursive approach on the material selected from the Internet editions are determined. The peculiarities of implementation in the process of forming a coherent image of the concept are revealed. It has been found that the main purpose of aphorisms in language is to be a means of updating the recipient's attention. Expressiveness, the presence of stylistic color and imagery determines the wide possibilities of their active use in the media space, the media, in particular, and in the language of Internet publications. A detailed classification description of the national aphoristic heritage of the Turks is an indisputable prospect of modern Turkology.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/60339
ISSN: 2663-4880
Appears in Collections:Закарпатські філологічні студії Випуск 14 Том 1 2020

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
КОНЦЕПТОСФЕРА АФОРИЗМІВ ТУРЕЦЬКОЇ МОВИ.pdf492.03 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.