Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/60721
Title: Репрезентативні стратегії повісті Ґео Шкурупія «Штаб смерті»
Other Titles: Representative strategies in Geo Shkurupii’s novella “Shtab Smerti” (“Death Headquarters”)
Authors: Кулакевич, Л. М.
Keywords: пригодницька література, готичний роман, чорний роман, нуар, саспенс, adventure literature, gothic novel, noir novel, noir, suspense
Issue Date: 2020
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Кулакевич, Л. М. Репрезентативні стратегії повісті Ґео Шкурупія «Штаб смерті» / Л. М. Кулакевич // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), А. І. Девіцька, М. Т. Вереш та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2020. – Т. 2, вип. 14. – С. 143–148. – Бібліогр.: с. 148 (12 назв); рез. укр., англ.
Series/Report no.: Закарпатські філологічні студії;
Abstract: З’ясовано, що за своїми художніми особливостями повість «Штаб смерті» належить до жанру чорного роману. У моделюванні образу Чучупака використано деталі, які з часом стануть штампами для фільмів про «крутого» злочинця (актант постійно курить, незворушний і небагатослівний навіть у смертельно небезпечних ситуаціях, фізично розвинений і надзвичайно сильний, самовпевнений, безжалісний і холоднокровний). Завершальний епізод складається з сюжетних елементів, які перетворяться на штампи стрічок у техніці нуар, а згодом гангстерських фільмів – у головного героя несподівано і підступно стріляють, він вмирає не одразу. Визначено, що в маніакально-невротичній повісті Шкурупія, на відміну від готичного канону, герой-месник демонізується, у зв’язку з чим розгортається мотив вовкулацтва як духовного озвіріння персонажа. Дії останнього як психічно травмованої особи улягають у поведінку розтиражованого сучасним кінематографом маніяка, який обирає своїх жертв за їхньою схожістю на кривдника. У повісті послідовно показано деструктивну поведінку героя, що вказує на психічні розлади. Встановлено, що на час виходу повісті тема серійних убивств ще не була самодостатньою і популярною у світовому мистецтві загалом, отож маємо всі підстави стверджувати, що Ґео Шкурупій увів у літературу майбутній для світового кінематографу архетипний сюжет про маніяка-вбивцю. Для української літератури новою була і психоаналітична інтерпретація злочинів як наслідку травмування героя. У повісті наявні сюжетні елементи, які стануть штампами у фільмах про маніяків: Чучупак обирає певний тип жертв, надсилає листа, у якому попереджає про нові жертви, планує вбивство до деталей, хоче бути впійманим. Твір має подвійне прочитання: її можна розглядати і як кримінальну драму про людину, що внаслідок жорстокості світу стала маніяком-вбивцею, і як історію «крутого» злочинця, який «наводив лад» у світі, орієнтуючись на свій внутрішній кодекс честі. Письменник мав на меті не тільки розважити, але й шокувати читача, викликати психічний стрес та невимовний жах від учинків молодика. Підкреслено, що повість Ґ. Шкурупія має низку художніх елементів, притаманних фільмам у техніці нуар (загальна атмосфера тривожності і напруженості; трагічне минуле героя прояснюється посередині повісті). Саспенс створюється за рахунок хронотопу (безлюдні нічні дороги, темрява лісу), звукових деталей із семантикою несподіваності, уникання героєм небезпеки в останній момент. Використані у повісті прийоми відсилають до естетики німецького експресіоністського кіно.
Apparently, by its artistic features, the novella “Death Headquarters” belongs to the genre of noir novel. It is established that the details used in creating Chuchupak’s image will eventually become cliché for the films about “tough” criminals (the actant constantly smokes, he is unmoved and unspoken even in the life-threatening situations, physically advanced and extremely strong, self-confident, ruthless and cold-blooded). The final episode consists of the plot elements that will turn into signature features of noir films, and later gangster films – the protagonist is suddenly and treacherously shot, he dies but not immediately. Unlike in the Gothic canon, in the manic-neurotic novella of Shkurupii, the hero-avenger is demonized, which is why the motive of turning into a werewolf as a spiritual revelation of the character’s inner beast is unfolded. The actions of the latter as a mentally traumatized person lie in the behavior of a modern-day cinematic maniac who chooses his victims for their likeness to his abuser. The novella consistently shows the destructive behavior of the hero, which indicates mental disorders. At the time of the story, the topic of serial killings was not yet self-sufficient and popular in the world of art in general, so we have every reason to say that Geo Shkurupii introduced into the literature the archetypal story of a killer maniac that will take over the future world of cinema. For Ukrainian literature, psychoanalytic interpretation of crimes as a consequence of traumatizing experience of the character was also new. The novella contains plot elements that will become signature elements in movies about maniacs: Chuchupak chooses a particular type of victim, sends a warning letter about his new victims, plans his murders in details, he has the need to be caught. The novella can be interpreted in two ways: it can be seen as a criminal drama about a man who became a murderer as a result of the brutality of the world, or, on the other hand, it can be regarded as the story of a “tough” criminal who wanted to “restore the order” in the world based on his internal code of honor. The writer aimed not only to entertain, but also to shock the reader, to cause mental stress and unspeakable horror at the actions of the young man. It is emphasized that the story of G. Shkrupii has a number of artistic elements inherent in noir films (the general atmosphere of anxiety and tension; the main character is often portrayed as a dark silhouette; the tragic past of the hero is clarified in the middle of the story). Suspense is achieved through chronotope (deserted night roads, darkness of the forest), sound elements with the semantics of surprise, last moment escape from the danger. The techniques used in the novella refer to the aesthetics of German expressionist cinema.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/60721
ISSN: 2663-4880
Appears in Collections:Закарпатські філологічні студії Випуск 14 Том 2 2020

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
РЕПРЕЗЕНТАТИВНІ СТРАТЕГІЇ ПОВІСТІ ҐЕО ШКУРУПІЯ.pdf353.44 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.