Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/60724
Title: Проза для дітей М. Козоріса в контексті соцреалістичних стереотипів (на прикладі оповідань «Степ», «Батьків помічник»)
Other Titles: M. Kozoris’ prose for children in the context of social-realistic stereotypes (on the examples of stories “Steppe”, “Father’s Assistant”)
Authors: Барабаш, С. М.
Keywords: оповідання для дітей, інтелектуально-емоційне сприйняття, контекст, соцреалістичний стереотип, художня деталь, stories for children, intellectual-emotional perception, context, social realistic stereotype, artistic detail
Issue Date: 2020
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Барабаш, С. М. Проза для дітей М. Козоріса в контексті соцреалістичних стереотипів (на прикладі оповідань «Степ», «Батьків помічник») / С. М. Барабаш // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), А. І. Девіцька, М. Т. Вереш та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2020. – Т. 2, вип. 14. – С. 153–157. – Бібліогр.: с. 156–157 (12 назв); рез. укр., англ.
Series/Report no.: Закарпатські філологічні студії;
Abstract: У статті проаналізовано дитячі оповідання М. Козоріса в контексті соцреалістичних стереотипів. Здійснено аналіз творів «Степ» і «Батьків помічник», в яких простежується пророцтво письменника, бачення ним, сучасником та учасником подій, тієї перспективи, яка чекає на цих дітей-читачів. Митець своєю творчістю для підростаючого покоління визначив іманентні ознаки дитячої літератури: життєрадісний оптимізм, тонкий психологізм, ліричну забарвленість, емоційність, які були вимушено позначені ідеологічним забарвленням. Поєднання реалістичного, романтичного й модерного бачення історії та ролі в ній особистості, яка лише починає формування, зростання в цю добу, ідея національної духовності крізь призму соцреалістичних стереотипів простежується у творах для дітей М. Козоріса. Письменник працював у жанрі реалістичного оповідання, орієнтувався на драматичне зображення дійсності, велику увагу приділяв психології персонажів. Попри ідейну заангажованість митець відчував великі трагедії маленьких душ. Письменник глибоко проник у психологію й відтворив взаємини дитини та її внутрішнього світу з довкіллям, психологічні переживання, проблеми соціалізації та становлення особистості в епоху індустріалізації. Суспільство в оповіданнях М. Козоріса не абстрактна категорія. Воно твориться системою типових індивідуальних та групових образів. Система порівнянь «розігрується» письменником через індивідуальне світосприйняття наратора, відтворюючи його особисте бачення й розуміння довкілля. Картина суспільного буття постала перед очима восьмилітнього Василька в образі степу («Степ»). Порівняння людських рис і рослинних особливостей виконують зображально-виражальну функцію. Такі зіставлення є образно сконденсованими. Порівняння допомагають подавати пейзажні, портретні зображення, характеристики персонажів, їх психічних станів тощо. Галерею образів створено через особливість дитячого сприйняття наділяти рослини якостями людей. Оповідання «Батьків помічник» мовби деталізує «темну» сторону соцреалістичного будівництва та стан умов праці на заводі, які дуже далекі від гімнів і псалмів, написаних поетами на їх честь. Твори «Степ», «Батьків помічник» підтверджують одну з найхарактерніших рис імпресіонізму. Наратор близький до модерних тенденцій у європейській літературі. Змінні картини світу передаються через внутрішню оптику героїв і через досить обмежений непомітний коментар.
The article analyzed the children’s stories of M. Kozoris in context of social-realistic stereotypes. The works of the writer “Steppe” and “Father’s Assistant” have been analyzed, which trace the prophecy of the writer, the vision of him, the contemporary and participant of events, the prospects that awaits these children readers. The artist, by his creative work for children, defined the inherent features of children’s literature: cheerful optimism, subtle psychology, lyrical colour, emotionality, which were forced to be marked by ideological colour. The combination of realistic, romantic and modern vision of history, the role of a personality in it, only beginning to form in this historical period, the idea of national spirituality through the lens of social-realistic stereotypes can be seen in M. Kozoris’ works for children. The writer worked in the genre of realistic storytelling, focused on the dramatic portrayal of reality, paying great attention to the psychology of characters. Despite the ideological engagement the artist of the word experienced great tragedies of small souls. The writer deeply penetrated and reproduced the relationship of the child and his inner world with the surrounding reality, psychological experiences, problems of socialization and personality formation in the era of industrialization. Society in the stories of M. Kozoris is not an abstract category, but is created by a system of typical individual and group images. The comparison system is “played out” by the writer through the narrator’s individual worldview, reproducing his personal vision and understanding of the environment. The picture of social existence appeared before the eyes of an eight-year-old Vasilko in the image of a steppe (“Steppe”). Comparison of human features and external features of plants perform a pictorial-expressive function. Such comparisons are figuratively condensed. Comparisons help to present landscape, portrait images, characteristics of characters, mental states, etc. The gallery of images is created because of the special nature of children’s perception to endow plants with the qualities of people. The story “Father’s Assistant” as if details the “dark” side of social realistic construction and the state of working conditions at the factory, which is very far from hymns and psalms, written by poets in their honour. The works “Steppe”,” Father’s Assistant” confirm one of the characteristic features of impressionism. The narrator is close to contemporary trends in European literature. The variable paintings of the world are transmitted through the inner optics of heroes and are very limited by invisible commentary.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/60724
ISSN: 2663-4880
Appears in Collections:Закарпатські філологічні студії Випуск 14 Том 2 2020



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.