Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/60730
Title: Драма Іларіона Чолгана «Провулок Святого Духа» в просторі модерних пошуків доби
Other Titles: Ilarion Cholhan’s drama “Saint spirit lane” in the space of modern day search
Authors: Коновалова, М. М.
Keywords: модерна драма, пролог, епілог, монтаж, урбаністичний простір, інтертекстуальність, modern drama, prologue, epilogue, editing, urban space, intertextuality
Issue Date: 2020
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Коновалова, М. М. Драма Іларіона Чолгана «Провулок Святого Духа» в просторі модерних пошуків доби / М. М. Коновалова // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), А. І. Девіцька, М. Т. Вереш та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2020. – Т. 2, вип. 14. – С. 167–171. – Бібліогр.: с. 171 (9 назв); рез. укр., англ.
Series/Report no.: Закарпатські філологічні студії;
Abstract: Статтю присвячено дослідженню модерних елементів у художній структурі п’єси «Провулок Святого Духа» І. Чолгана в контексті доби. Підкреслено, що на творчість драматурга мали значний вплив західні тенденції розвитку модерного театру і драматургії. За прикладом французького драматурга Жана Ануя І. Чолган здійснив поділ своїх п’єс на «рожеві» і «чорні». Такий критерій визначення драматичних текстів був зумовлений тематичним чинником і вказував на важливість порушеної проблеми й трагічність її розв’язки. Наголошено на принципі епічності, за допомогою якого автор відтворив широку картину подій історичної епохи від листопада 1918 до 1944 років. Зазначено, що особливістю побудови п’єси є включення в її художню тканину відповідних структурних елементів: прологу, епілогу. Хронологічно всі картини п’єси є продовженням одна одної, але фактично вони є окремими завершеними фрагментами. Зовнішня дія драми розгортається завдяки прийому монтажу, що творить сюжетно-композиційну єдність, яка вдало відображає художнє мислення драматурга. Визначено, що драма порушує питання українського державотворення. Основна сюжетна лінія розгортається за допомогою наскрізних персонажів як виразників думок автора. Наголошено на чітко окресленому урбаністичному просторі тексту, в структурі якого провулок, кав’ярня. Головними в міському просторі є не об’єкти й атрибути, а емоції, настрій, асоціації, що визначають і відображають авторське бачення міста. З’ясовано, що місто є не лише територією історичних подій. Місто Львів, цілісний образ якого компонується із найрізноманітнішого спектра образів-симулякрів, які постають як символи подій і знаки свого часу, стає головним героєм драми, образом-символом усієї України. Виявлено інтертекстуальні компоненти у драмі (поетичні тексти Б.-І. Антонича, музичні вставки, пантоміма, танці), які є не лише своєрідним оновленням сценічної постановки, але й урізноманітненням жанрової і композиційної організації твору. Інтертекстуальні компоненти як визначальний лейтмотив драми об’єднують окремі епізоди в певну цілісність, коментують дію й виступають ключем до основної драматичної концепції п’єси.
The article is dedicated to modern elements study in day context of artistic structure play “Saint spirit lane” by I. Cholhan. It is underlined that dramaturgy and western tendencies of modern theater development had a significant influence on playwright’s creativity. Following the example of French playwright Jean Anouilh, I. Cholhan realized his play division for ‘pink’ and ‘black’. Such definition of dramatic texts criterion was determined by thematic factor and indicated on raised problem importance and it’s tragic resolution nature. Epic principle by which author reproduced a broad picture of historical era events from November 1918 to 1944 is emphasized in the article. Play’s construction peculiarity is noted as inclusion in it’s artistic tissue corresponding structural elements: prologue and epilogue. All plays are chronologically continuation of each other, but in fact they are separate completed fragments. The external drama action deploys due to editing reception, that creates plot-composite unity that reflects playwright artistic thinking successfully. It is determined that drama raises Ukrainian state formation question. The main story line is accomplished by characters as author’s thoughts expressions. A clearly defined urban text space, in the structure of which is a lane, a cafe is emphasized in the article. The main ones in urban space are not objects and attributes, but emotions, moods, associations that define and reflect author’s city vision. It is determined that city is not only a territory of historical events. Entire city image is composing from simulacra image spectrum diversity that are event symbols and own time signs. Lviv city becomes the main drama character, an image symbol of all Ukraine. Intertextual components (B.-I. Antonich’s poetic texts, musical inserts, pantomime, dances) are revealed in drama. They are a peculiar production stage update and artistic diversity drama structure. Intertextual components combine individual episodes into a certain integrity, comment action and serve as the key to play’s basic dramatic concept as the defining drama motive.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/60730
ISSN: 2663-4880
Appears in Collections:Закарпатські філологічні студії Випуск 14 Том 2 2020

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ДРАМА ІЛАРІОНА ЧОЛГАНА ПРОВУЛОК СВЯТОГО ДУХА.pdf403.11 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.