Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/60846
Title: Theoretical aspects of integrative processes in teaching a foreign language for professional purposes
Other Titles: Теоретичні аспекти інтеграційних процесів у викладанні іноземної мови професійного спрямування
Authors: Holubova, H. V.
Keywords: integration, integration in education, foreign language communicative competence, integrative approach, integrative technologies, інтеграція, інтеграція в освіті, іншомовна комунікативна компетентність, інтегративний підхід, інтегративні технології
Issue Date: 2021
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Holubova, H. V. Theoretical aspects of integrative processes in teaching a foreign language for professional purposes / H. V. Holubova // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2021. – Т. 1, вип. 17. – С. 109–115. – Бібліогр.: с. 114–115 (18 назв); рез. англ., укр. URL http://zfs-journal.uzhnu.uz.ua/archive/17/part_1/23.pdf
Series/Report no.: Закарпатські філологічні студії;
Abstract: The article is devoted to the analysis of integration processes in teaching a foreign language for professional purposes. It is determined that integration processes in professional education are of significant importance since they are aimed at developing a holistic system of students’ knowledge and skills at non‑linguistic institutions of higher education and improving of their creative abilities and potentials. The integrative tendencies in professional education are determined by the enhancing role of interdisciplinary knowledge and common scientific methods of intensifying students’s cognitive activity. During theoretical and methodological analysis of the scientific investigations the essence of the concepts «integration », «integration in education» were specified. Theoretical aspects of the application of integration processes in the formation of foreign language communicative competence were considered, including the use of integrative approach in foreign language teaching. The integrity of theoretical and practical elements of training, obtained in different disciplines and activities, allows the future specialists to increase their professional level. The elements of integration processes are presented in ideas, concepts, worldviews and generalizations, skills and abilities, along with the purpose, methods, means, learning environment, etc. As integration is one of the key factors in the future professionals’ training, the learning based on an integrative approach is especially relevant in the modern education system. Given its ability to provide qualitatively new conditions for the higher education applicants’ communicative competence formation, the integrative approach determines the teaching methods and strategies based on the integration of certain fields of knowledge, subjects, disciplines, etc. Considering the utter openness of a foreign language to numerous interdisciplinary connections and applying information from other subject areas, the implementation of an integrative approach in teaching a foreign language for professional purposes is especially relevant. It stimulates the future specialists’ self-determination and self-realization in various fields of professional and related activities, holistic development of the personality, establishment of closer connections of training with practical activity, and thus promotes the formation of comprehensively developed personality and foreign language communicative competence of the future professionals of non-linguistic specialties.
Статтю присвячено аналізу проблеми інтеграційних процесів у викладанні іноземної мови професійного спрямування. Установлено, що інтеграційні процеси у професійній освіті мають суттєве значення, оскільки вони спрямовані на розвиток цілісної системи знань та вмінь студентів нелінгвістичних закладів вищої освіти, вдосконалення їхніх творчих здібностей та потенціалу. Під час теоретико-методологічного аналізу наукових досліджень було уточнено сутність понять «інтеграція», «інтеграція в освіті». Інтеграційні тенденції у професійній освіті визначаються посиленням ролі міждисциплінарних знань та загальнонаукових методів активізації пізнавальної діяльності здобувачів вищої освіти. Розглянуто теоретичні аспекти застосування інтеграційних процесів у формуванні іншомовної комунікативної компетентності, зокрема використання інтегративного підходу у викладанні іноземних мов. Цілісність теоретичних та практичних елементів навчання, отриманих із різних дисциплін та видів діяльності, дає змогу майбутнім спеціалістам підвищувати свій професійний рівень. Елементи інтеграційних процесів представленл в ідеях, концепціях, світоглядах та узагальненнях, уміннях і навичках разом із метою, методами, засобами, середовищем навчання тощо. Оскільки інтеграція є одним із ключових чинників підготовки майбутніх фахівців, навчання на основі інтегративного підходу особливо актуальне у сучасній системі освіти. Ураховуючи здатність забезпечити якісно нові умови для формування комунікативної компетентності здобувачів вищої освіти, інтегративний підхід визначає методи та стратегії навчання на основі інтеграції певних галузей знань, предметів, дисциплін тощо. Спираючись на відкритість іноземної мови до численних міждисциплінарних зв’язків та застосування інформації з інших предметних сфер, реалізація інтегративного підходу у навчанні іноземної мови професійного спрямування особливо актуальна, зважаючи на її вагомий внесок у цілісний розвиток особистості, стимулювання самовизначення та самореалізації майбутніх фахівців у різних сферах професійної та суміжної діяльності, встановлення зв’язків навчання з практичною діяльністю, а отже, формування іношомовної комунікативної компетентності майбутніх фахівців нелінгвістичних спеціальностей.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/60846
ISSN: 2663-4899
Appears in Collections:Закарпатські філологічні студії Випуск 17.Т.1 2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
THEORETICAL ASPECTS OF INTEGRATIVE PROCESSES.pdf355.05 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.