Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/60877
Title: Експериментальне дослідження стану сформованості соціальної компетентності підлітків з інтелектуальними порушеннями
Other Titles: Experimental study of the state of formation of social competence of adolescents with intellectual disorders
Authors: Утьосов, Ян Андрійович
Утьосова, Олена Іванівна
Вержиховська, Олена Миколаївна
Keywords: підлітки, інтелектуальні порушення, методики, соціальна компетентність, операційно-змістовий компонент, особистісно-регуляторний, мотивація, емпатія, поведінка, adolescents, intellectual disabilities, methods, social competence, operational content component, personality-regulatory, motivation, empathy, behavior
Issue Date: 2022
Citation: Утьосов Я. А. Експериментальне дослідження стану сформованості соціальної компетентності підлітків з інтелектуальними порушеннями / Я. А. Утьосов, О. І. Утьосова та ін. // Актуальні питання корекційної освіти. – 2022. – С. 137-153
Abstract: У статті визначено найбільш суттєві компоненти соціальної компетентності: операційно-змістовий, особистісно-регуляторний, мотиваційно-емоційний, поведінковий. Для їх дослідження виокремлено показники соціальної компетентності: здатність до аналізу соціальних ситуацій, прогнозування, планування та досягнення результату, соціальна обізнаність, сформованість соціальної рефлексії, вміння оцінювати та регулювати власну поведінку, сформованість соціально спрямованої мотивації, сформованість емпатійних тенденцій у поведінці, застосування набутих компетенцій у поведінці, володіння здатністю працювати в команді. Розроблено узагальнені рівні сформованості соціальної компетентності у підлітків з інтелектуальними порушеннями: високий, достатній, середній, мінімальний. Встановлено, що підліткам з інтелектуальними порушеннями здебільшого властивий мінімальний рівень сформованості соціальної компетентності (56,52%), що характеризується низьким рівнем уявлення та розуміння соціальних життєвих ситуацій, несформованістю соціальних очікувань і прогностичних здібностей, відсутністю соціально спрямованої мотивації та емпатійних тенденцій у поведінці, несформованістю навиків оцінки та регулювання власної поведінки, застосування набутих компетенцій у діяльності та поведінці, відсутністю соціальної рефлексії, здатності до командної взаємодії.
The article defines the most essential components of social competence: operational-content, personal-regulatory, motivational-emotional, behavioral. For their research, the indicators of social competence are singled out: the ability to analyze social situations, forecast, plan and achieve results, social awareness, the formation of social reflection, the ability to evaluate and regulate one's own behavior, the formation of socially oriented motivation, the formation of empathic tendencies in behavior, the application of acquired competences in behavior, having the ability to work in a team. Generalized levels of the formation of social competence among adolescents with intellectual disabilities were developed: high, sufficient, average, minimal. It was established that adolescents with intellectual disabilities mostly have a minimal level of social competence development (56.52%), which is characterized by a low level of perception and understanding of social life situations, lack of social expectations and prognostic abilities, lack of socially oriented motivation and empathic tendencies in behavior, lack of development skills of assessment and regulation of one's own behavior, application of acquired competences in activity and behavior, lack of social reflection, ability for team interaction. Some of them show an average (35.96%) and sufficient (7.53%) level of social competence formation.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/60877
Appears in Collections:Наукові публікації кафедри фізичної реабілітації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ.pdf461.11 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.