Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/60883
Title: Дослідження соціальної свідомості у молодших школярів з інтелектуальними порушеннями
Other Titles: Research of Social Consciousness of Primary School Students with Intellectual Disabilities
Authors: Утьосова, Олена Іванівна
Keywords: інтелектуальні порушення, молодші школярі, комунікативна компетентність, свідомість, спільна діяльність, intellectual disabilities, primary school students, communicative competence, consciousness, joint activity
Issue Date: 2022
Citation: Утьосова О. І. Дослідження соціальної свідомості у молодших школярів з інтелектуальними порушеннями / О. І. Утьосова // Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. – 2022. – № 1 (349) Ч. ІІ. – С. 260-269
Abstract: У статті розглядаються результати дослідження розвитку соціальної свідомості у молодших школярів, які навчаються у двох типах закладів освіти: заклад загальної середньої освіти (ЗЗСО), що реалізує систему інклюзивного навчання, та спеціальний ЗЗСО, заснований на сформованих (традиційних) методах навчання дітей з інтелектуальними порушеннями (ІП). В основу дослідження покладено ключовий принцип теорії навчальної діяльності, згідно з яким освоєння соціальних компетенцій у процесі навчання опосередковано способами організації навчальних взаємодій у процесі спільного пошуку розв’язання завдань та залежить від форм комунікації дітей між собою та з дорослими. У дослідженні брали участь молодші школярі з ІП (188 учнів). Застосовувалася методика «Конфлікт», що дозволяє вивчати особливості пошуку учнями способу вирішення завдання. У статті обговорюються статистично значущі відмінності результатів, продемонстрованих учнями, а також подібності в організації взаємодії дітей з ІП в обох типах шкіл. У спеціальному ЗЗСО в учнів виявлено низький рівень комунікативних компетенцій: об’єднані у групу для вирішення завдання діти часом втрачали орієнтацію на аналіз змісту завдання, заміняючи процес пошуку спільного способу вирішення демонстрацією засвоєних алгоритмів взаємодії.
The article examines the results of a study of the development of social consciousness in primary school students enrolled in two types of educational institutions: General Secondary Educational Institutions (GSEI), which implements an inclusive education system, and Special Secondary Educational Institutions (SSEI), based on established (traditional) methods of teaching children with intellectual disabilities. The study is based on a key principle of the theory of educational activities, according to which the development of social competencies in the learning process is mediated by ways of organizing educational interactions in the process of joint search for solutions and depends on forms of communication between children and adults. The following hypotheses are highlighted in the article: uniting students in groups in the process of schooling increases the effectiveness of joint search for ways to solve the problem (compared to individual search for ways to solve it); the development of social consciousness in primary school is mediated by methods of organizing the process of solving problems with problematic issues. The study involved primary school students with intellectual disabilities (188 students). The method of «Conflict» was used, which allows to study the features of students' search for a way to solve the problem. The article discusses statistically significant differences in the results demonstrated by students, as well as similarities in the organization of interaction of children with intellectual disabilities in both types of schools. In a Special Secondary Educational Institution, students were found to have a low level of communicative competence: children united in a group to solve a problem sometimes lost their focus on analyzing the content of the problem, replacing the process of finding a common way of solving it with a demonstration of the learned interaction algorithms.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/60883
Appears in Collections:Наукові публікації кафедри фізичної реабілітації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Стаття в журналі.pdf465.26 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.