Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/60926
Title: The peculiarities of language portfolio implementation in the teaching process
Other Titles: Особливості впровадження мовного портфоліо в навчальний процес
Authors: Chugai, O. Yu.
Yamshynska, N. V.
Svyrydova, L. H.
Kutsenok, N. M.
Keywords: European Language Portfolio, assessment tool, systematic assessment process, students’ achievements, language efficiency, students’ motivation, language skills, student’s self-reflection, європейське мовне портфоліо, інструмент оцінювання, досягнення студентів, мовна ефективність, мотивація студентів, мовні навички, саморефлексія студента
Issue Date: 2021
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Chugai, O. Yu. The peculiarities of language portfolio implementation in the teaching process / O. Yu. Chugai, N. V. Yamshynska, L. H. Svyrydova, N. M. Kutsenok // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2021. – Т. 2, вип. 17. – С. 71–75. – Бібліогр.: с. 75 (13 назв); рез. англ., укр. URL http://zfs-journal.uzhnu.uz.ua/archive/17/part_2/16.pdf
Series/Report no.: Закарпатські філологічні студії;
Abstract: Modern world is full of capabilities for people to learn and develop specific skills to be successful in different spheres of life. For instance, language awareness offers a unique opportunity for everyone to be a competent employee who can solve various specific field-related tasks due to professional knowledge and communication skills. New technologies, various methods and instruments have unlimited potential for teachers to equip their students with a whole set of language skills to meet the standards of The Common European Framework of Reference for Languages (CEFR). The article is focused on language portfolio as one of the tools, which provide both a teacher and a student with current information about a student's progress during the studying period and can guarantee a true assessment of his/her achievements. The authors consider language portfolio as an effective instrument for personal growth of students. The article discusses structural components of language portfolio, its types and ways of implementation in the learning process. The analyses of the literature showed that the attention of a lot of scientists and education specialists were drawn to this instrument as one which could provoke further development of a person's language skills. The authors of the article came to the conclusion that the language portfolio is designed to give a positive impact on the quality of the teaching process especially if it concerns language acquisition. The research was conducted with the aim to define the main motivating factors for students in preparing the language portfolio, their attitude to it and as a result to offer teachers to use such a tool as language portfolio more widely in their practice in order to make the teaching process more interesting and productive. The research showed that students are ready to be involved in the process of preparing a language portfolio because they understand the importance of it for their career promotion. They agree that due to the language portfolio they get full information about the level of their language proficiency, which can be showed to the potential employer. The authors had a goal to raise the awareness of teachers about this effective instrument, show all its benefits and expand its popularity in the higher educational establishments.
Сучасний світ надає багато можливостей людям навчатися і розвивати свої навички для досягнення успіху у різних сферах життя, а володіння іноземними мовами розширює простір для зростання особистості у професійній сфері будь-якої галузі суспільства для вирішення професійно орієнтованих завдань, завдяки професійним знанням і комунікативним навичкам. Новітні технології, різні методи та інструменти допомагають як викладачам, так і студентам, подолати труднощі навчального процесу, набути мовних навичок, щоб відповідати стандартам Спільної європейської системи мов (CEFR). Стаття представляє мовномне портфоліо як один з інструментів, який, по-перше, у цікавому доступному форматі надає інформацію про успіхи протягом періоду навчання, по-друге, сприяє реальному оцінюванню та досягненню студентів. Автори статті розглядають мовне портфоліо як ефективний інструмент особистісного зростання студентів, його структурні компоненти, типи та шляхи впровадження у навчальний процес. Аналіз літератури показав, що багатьох науковців та освітян цікавить саме мовне портфоліо у процесі розвитку мовних навичок. Автори статті дійшли висновку, що мовне портфоліо має позитивний вплив на якість навчального процесу, особливо під час навчання та викладання іноземної мови. Дослідження проведено з метою визначення основних мотиваційних факторів для студентів під час підготовки мовного портфоліо, їх ставлення до нього та, як наслідок, запропонувати викладачам можливість використовувати такий інструмент у своїй практиці, щоб зробити навчальний процес більш цікавий і продуктивним. Дослідження також показало, що студенти зацікавлені брати участь у процесі підготовки мовного портфоліо, розуміють його важливість для подальшого зростання у професійній сфері і можливість застосування у майбутньому житті. Студенти вважають, що завдяки мовному портфоліо вони отримують повну інформацію про своє знання мови, бачать шляхи вдосконалення навичок та можуть оцінити набуті досягнення. Автори ставлять за мету підвищити обізнаність викладачів про те, що таке мовне портфоліо, показати його переваги та застосування під час навчального процесу у вищих навчальних закладах.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/60926
ISSN: 2663-4899
Appears in Collections:Закарпатські філологічні студії Випуск 17 Том 2 2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
THE PECULIARITIES OF LANGUAGE PORTFOLIO IMPLEMENTATION.pdf584.39 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.