Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/60953
Title: Фентезійне структурування в романах Алли Рогашко і Марини Смагіної
Other Titles: Fantasy structuring in the novels by Alla Rohashko and Maryna Smahina
Authors: Гурдуз, А. І.
Keywords: фентезі, пам’ять, інтертекст, тенденція, типологія, міфотворчість, fantasy, memory, intertext, tendency, typology, myth-making
Issue Date: 2021
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Гурдуз, А. І. Фентезійне структурування в романах Алли Рогашко і Марини Смагіної / А. І. Гурдуз // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2021. – Т. 2, вип. 17. – С. 172–176. – Бібліогр.: с. 176 (14 назв); рез. укр., англ. URL http://zfs-journal.uzhnu.uz.ua/archive/17/part_2/34.pdf
Series/Report no.: Закарпатські філологічні студії;
Abstract: Українське фентезі перших десятиліть ХХІ ст. переважно актуалізує переосмислені елементи язичницької міфології або зосереджене на сполученні вітчизняного й зарубіжного жанрового досвіду. Відзначаємо домінантність у сучасному фентезійному моделюванні джойсівського типу міфотворчості. Твори кафкіанського типу міфомоделювання дослідниками майже не розглядаються. Уперше визначаємо специфіку кафкіанського типу міфомоделювання в романах українських молодших фентезійниць – «Осіннє Рондо місячної ночі» та «Її сукня» А. Рогашко і «Волковиці» М. Смагіної. Висвітлюємо особливості інтермедіального профілю (література – музика) у творах А. Рогашко, а також утілення пантеїстичної картини світу в романі М. Смагіної. В «Осінньому Рондо місячної ночі» та «Її сукні» спостерігаємо безпосередній діалог літератури й музики. Ритмічна організація «Осіннього Рондо місячної ночі» в сенсі кількості й трансформації повторюваних елементів наслідує форму музичного рондо. У взаємодії із системою символів роману такий принцип зумовлює міфопоетичний ефект і виводить події у полічасову площину. В основу «Її сукні» також покладено мотиви «мандрів душі» й пам’яті, а ключовим лейтмотивом стає опис почуттів закоханих, градаційно наведений згідно із сюжетом. Зумовлені зв’язком доль різних поколінь у «Її сукні» повторення відбуваються на тлі давнього музично-обрядового ритму. Він супроводжує «сакральний», успадковуваний від предків танець жінки. Виражений за допомогою різнорівневих повторень ритм є головним засобом синтезу слова і музики в романі. За посередництвом пам’яті долі зображуваних пар різних поколінь поєднуються у цих романах в єдине ціле. У сполученні з указаними системами лейтмотивів змальовувані історії міфологізуються. Рисою стилю А. Рогашко є формування в її творах шляхом варіативного повторення елементів тексту своєрідної ситуативно міфологічної (авторської) мозаїки, що функціонує в межах даного тексту і становить авторський міф у своїй внутрішній системі. У «Волковицях» М. Смагіної провідним є образ живої природи та її ключовий образ лісу з його магією. Позачасовий сакральний простір лісу протиставлений людській природі. Людина привносить тут у світ цінність часу, хоча безцінною є вічна циклічність, недоступна людині. Пантеїстичний мотив у тексті М. Смагіної сюжетно самодостатній Аналіз доводить кафкіанський тип міфомоделювання в «Осінньому Рондо місячної ночі» та «Її сукнї» А. Рогашко і «Волковицях» М. Смагіної. Віддалені від популярних у масовій літературі формул, письменниці моделюють фентезійний світ, вибираючи домінантні у сюжетному плані інтермедіальний зв’язок із ритмом як організаційним началом (А. Рогашко) та пантеїстичну структуротвірну стратегію (М. Смагіна). Наскрізним у творах є мотив пам’яті: особистої («Осіннє Рондо місячної ночі»), особистої та національної («Її сукня»), а також позаісторичної пам’яті світу природи («Волковиці»). Положення статті можуть бути розвинені у форматі актуального й перспективного дослідження тенденцій розвитку українського фентезійного роману перших десятиліть ХХІ ст. на світовому жанровому тлі.
Ukrainian fantasy of the first decades of the XXI century mainly actualizes reimterpretated elements of pagan mythology or focuses on the combination of the national and foreign genre experience. We note the dominance in modern fantasy modeling of the Joyce type of myth-making. Artistic works of the Kafkian type of myth modeling are almost not considered by scientists. We determine the specifics of the Kafkian type of myth modeling in the novels by Ukrainian junior fantasy writers – “Autumn Rondo of the Moonlight Night” and “Her Dress” by A. Rohashko and “Volkovytsi” by M. Smahina for the first time. We investigate the features of the intermedia profile (literature – music) in the artictic works by A. Rohashko, as well as the embodiment of the pantheistic picture of the world in the novel by M. Smahina. “Autumn Rondo of the Moonlight Night” and “Her Dress” are the novels with a direct dialogue of literature and music. The rhythmic organization of the “Autumn Rondo of the Moonlight Night” in the sense of the number and transformation of repetitive elements imitates the form of a musical rondo. In interaction with the system of symbols of the novel, this principle determines the mythopoetic effect and brings events into the poli-hour plane. “Her Dress” is also based on the motives of “soul travels” and memory, and its key leitmotif is a description of the feelings of lovers from different times, graded according to the plot. Repetitions in “Her Dress” take place against the background of the ancient musical-ritual rhythm, conditioned by the connection of the fates of different generations. It accompanies the “sacred” dance of the woman, inherited from ancestors. Rhythm is expressed through different levels of repetition, and it is the main means of synthesis of words and music in this novel. Through memory, the fates of the depicted couples of different generations are combined in these novels into a single whole. In combination with these systems of leitmotives, the depicted stories are mythologized. A feature of A. Rogashko’s style is the formation in her artistic works by variable repetition of the text elements of a kind of situational mythological (author’s) mosaic, which functions within the given text and constitutes the author’s myth in its internal system. In M. Smahina’s “Volkovytsi” the leading image is wildlife and its key image of the forest with its magic. The timeless sacred space of the forest is opposed to human nature. Man brings here into the world the value of time, although invaluable is the eternal cycle, not available to man. The pantheistic motive in M. Smahina’s text is plot-wise self-sufficient. The analysis proves the Kafkian type of myth modeling in the novels “Autumn Rondo of the Moonlight Night” and “Her Dress” by A. Rohashko and “Volkovytsi” by M. Smahina. Remote from the formulas popular in mass-literature, these writers model their fantasy world, choosing the dominant plot-related intermedia connection with rhythm as an organizational principle (A. Rohashko) and the pantheistic structuring strategy (M. Smahina). The memory motive is through in these works: personal (“Autumn Rondo of the Moonlight Night”), personal and national (“Her Dress”), as well as non-historical memory of the natural world (“Volkovytsi”). The provisions of our article can be developed in the format of a topical and perspective study of the tendencies in the development of the Ukrainian fantasy novel of the first decades of the XXI century on a world genre background.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/60953
ISSN: 2663-4899
Appears in Collections:Закарпатські філологічні студії Випуск 17 Том 2 2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ФЕНТЕЗІЙНЕ СТРУКТУРУВАННЯ.pdf366.74 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.