Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/60970
Title: Проблема булінгу та сором’язливості в сучасному українському освітньому просторі: крос-культурний аспект
Authors: Деркач, Л. М.
Горач, Л. В.
Keywords: булінг, кібербулінг, мобінг, міжособистісне спілкування підлітків, bullying, cyberbullying, mobbing, interpersonal communication of teenagers
Issue Date: 2018
Publisher: ДВНЗ "УжНУ"
Citation: Деркач, Л. М. Проблема булінгу та сором’язливості в сучасному українському освітньому просторі: крос-культурний аспект / Л. М. Деркач, Л. В. Горач // Міжнародний науковий вісник : зб. наук. пр. / ред. кол. І. В. Артьомов (голов. ред.), В. П. Приходько, О. М. Руденко та ін. – Ужгород : ДВНЗ "УжНУ", 2018. – Вип. 2 (18). – С. 48–59. – Бібліогр. : с. 58–59 (11 назв); рез. укр., англ.
Series/Report no.: Міжнародний науковий вісник;
Abstract: Статтю присвячено теоретичному аналізу взаємозв’язку шкільного булінгу та сором’язливості в сучасному українському освітньому просторі з урахуванням міждисциплінарного крос-культурного досвіду фахівців у різних країнах світу. Проаналізовано інноваційні підходи до розуміння проявів шкільного терору за нових реалій у ХХІ столітті, визначено етапи вивчення проблематики булінгу, узагальнено статистичні дані щодо поширення сучасних проявів насильства (кібербулінг, мобінг) у провідних країнах світу, зокрема Великій Британії та Канаді. Обґрунтовано необхідність подальших досліджень булінгу з вирішенням комплексу завдань, направлених на ґрунтовне вивчення специфіки міжособистісного спілкування підлітків та рольової структури булінгу, його гендерної специфіки, а також тісної взаємодії батьків, вчителів, науковців в окресленні шляхів подолання цього явища.
The given article is devoted to the theoretical analyses of the psychological and sociological nature of the phenomenon of bullying at school nowadays based on the cross-cultural comparison of achievements and failures all over the world. The paper reveals pathways and experience of advanced countries, such as Great Britain and Canada aimed at implementing the best functioning models of foreign educational institutions in Ukrainian educational system. This article describes how international and cross-cultural contributions of global psychologists and sociologists could be purposefully integrated in Ukrainian educational space. Key concepts and the principle tenets of the theory of bullying and shyness as the lack of communicative skills were identified and defined, leading to overview of the knowledge about global bullying at schools; skills, values and competencies which should be shaped in teenagers as well as understanding of generational differences in political socialization, their adaptability to political changes and outcomes. Further development of the theory was proposed with the focus of investigation on the first communicative experiences of a buller and his/her sacrifice. The integration of school, parents and its context with teenagers’ needs through psychological, moral, ethical, social, organizational and educational areas in order to bridge theory-practice gaps a for a better world are outlined. The study also focuses on the author’s own approach to the theoretical and conceptual basis of the school violence by examining negative emotions in the process of communication as mediators between family violence, family communication styles and bulling at contemporary educational space.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/60970
ISSN: 2218-5348
Appears in Collections:Міжнародний науковий вісник. Випуск 2 (18) 2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ПРОБЛЕМА БУЛІНГУ ТА СОРОМ’ЯЗЛИВОСТІ.pdf544.77 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.