Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/61460
Title: Напрямки активізації інноваційної діяльності в регіоні
Other Titles: Directions of strengthening innovative activity in the region
Authors: Дідович, Ю. О.
Латинін, К. І.
Кубіній, Володимир Володимирович
Keywords: інноваційний розвиток, регіон, конкурентоспроможність, напрямок розвитку, стратегічна конкурентна перевага, innovative development, region, competitiveness, direction of development, strategic competitive advantage
Issue Date: 2022
Citation: Дідович Ю., Латинін К., Кубіній В. Напрямки активізації інноваційної діяльності в регіоні. // Ю. Дідович, К. Латинін, В. Кубіній // Розвиток методів управління та господарювання на транспорті. – 2022. – № 2 (79). – С. 27-38.
Abstract: Метою дослідження є окреслення основних напрямків та заходів, спрямованих на активізацію інноваційної активності, на рівні регіону з метою підвищення його конкурен6тоспроможності. В процесі досягнення мети виявлено базові напрями посилення інноваційної активності в Закарпатській області. Основними напрямками розвитку інноваційної активності виділені: науковий, підприємницький, освітній, організаційний та управлінський. В межах даного дослідженнярекомендована розробка стратегії розвитку науково-інноваційного потенціалу.Напрям другий, підприємницький, включаєстворення регіонального каталогу, систему підтримки підприємництва, механізми підтримки бізнесу, що займається науковою діяльністю,та ін. Напрям «Освіта» включає відстеження тенденцій на ринку праці, діагностику тенденцій на ринку праці, підготовку кадрів для регіональної економіки. Четвертий напрям стосується організаційн6их засад регіональної економіки,передбачає залучення в регіон венчурного капіталу, кваліфікованої робочої сили, кластерізацію науково-інноваційної діяльності в області.Останній – управлінський – містить акції з впровадження стратегічного управ-ління, узгодження стратегії й тактики управління розвитком інноваційної діяльності.Управлінські зусилля спираються на такі заходи як розробка регіональної стратегії нау-ково-інноваційного розвитку регіону, побудова регіональної мотиваційної системи під-тримки інноваційної діяльності в регіоні, впровадження маркетингового управління регіональним розвитком, що спирається на наукову діяльність та інноваційне підприємництво.
In conditions of intensifying competition between regions, innovation is a determining factor in building a system of strategic competitive advantages. The purpose of this article is to substantiate the directions of intensification of innovation in the Transcarpathian region. In the process of research such methods as causal induction, monograph, scientific abstractions, etc. were used.The main directions of development of innovation activity are: scientific, entrepreneurial, educational, organizational and managerial. Within the scientific direction, the main activities are outlined, which include participation in the development of regional strategy for the development of scientific and innovative potential of the region, joint development of plans for scientific activity in the region, scientific conferences, seminars, workshops and others. measures. The direction «Entrepreneurship» includes the creation of a regional catalog of innovative enterprises in the field of support for the development of innovative entrepreneurship, etc. The direction of «Education»is based on activities: tracking trends in the region's labor market, especially in science and innovation, aligning research with the demands of practice, real life in the region, training in which the region has not only current but also strategic needs. Implementation of organizational actions involves attracting venture capital to the region, creating jobs and attracting highly qualified and able to work in the field of innovation, the formation of the region's image of innovation and high organization. Management efforts are based on such measures as the development of a regional strategy for scientific and innovative development of the region, the formation of a regional motivational system to support innovation in the region, the introduction of marketing management of regional development. These actions of the regional authorities should be interconnected and work in a system mode, which will ensure the formation of competitive advantages for the region.
Description: DOI10.31375/2226-1915-2022-2-27-38
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/61460
ISSN: 2226-1915
Appears in Collections:500Наукові публікації кафедри економіки, підприємництва та торгівлі

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
НАПРЯМКИ АКТИВІЗАЦІЇ.pdf428.45 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.