Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/61728
Title: Міжнародні стандарти медіації як альтернативного способу вирішення правових спорів та їх імплементація в умовах євроінтеграції України
Other Titles: International standards of mediation as an alternative way to resolve legal disputes and their implementation in the conditions of european integration of Ukraine
Authors: Істін, С. О.
Keywords: медіація, міжнародні стандарти, верховенство права, євроінтеграція, правовий спір, mediation, international standards, rule of law, European integration, legal dispute
Issue Date: 2022
Citation: Істін С. О. Міжнародні стандарти медіації як альтернативного способу вирішення правових спорів та їх імплементація в умовах євроінтеграції України/ С. О. Істін //Аналітичне-порівняльне правознавство/ редкол.: Ю. М. Бисага (голов. ред.), В. В. Заборовський, Д. М. Бєлов, С. Б. Булеца та ін.; ДВНЗ «УжНУ» – Ужгород, 2022. – №5. – С. 420-424. – Бібліогр.: с. 424 (14 назв). URL http://journal-app.uzhnu.edu.ua/article/view/270771/266205
Abstract: У статті охарактеризовано міжнародні стандарти медіації як альтернативного способу вирішення правових спорів та обґрунтування перспектив їх імплементації в Україні у світлі євроінтеграції Обґрунтовано, що у формуванні стандартів медіації провідну роль відіграють глобальні та регіональні міжнародні організації та союзи, зокрема, Організація Об’єднаних Націй, Рада Європи, Європейський Союз, Міжнародний банк реконструкції та розвитку, Міжнародна торгова палата, Світова організація торгівлі та ін. Через свою нормотворчу та організаційну діяльність вказані суб’єкти напрацювали низку провідних і дієвих стандартів медіації, імплементація яких, досі є актуальною для України. Враховуючи єв-роінтеграційні наміри України, особливо актуальними є імплементація саме стандартів Ради Європи та врахування досвіду і стандартів медіації, сформованих Європейським Союзом.Міжнародні стандарти медіації слід умовно поділяти на дві групи: 1) ті, що стосуються професійної діяльності медіації: професіоналізм медіатора, досвідченість, незалежність, нейтралітет та об’єктивність, відповідальність меді-атора; 2) ті, що стосуються процедури та наслідків медіації: ініціювання медіації сторонами або уповноваженим органом, договірні підстави проведення, конфіденційність, якість медіації, гарантування судового захисту незалежно від проведення медіації, зрозумілість процедури та наслідків медіації для сторін, чесність процесу медіації, обов’язковість прийнятого рішення для сторін, оплатність послуг медіатора та ін.Потребують імплементації в чинне законодавство про медіацію стандарти, що стосуються забезпечення якості медіації в Україні. Законодавством не визначено ефективних, простих і дієвих механізмів контролю за якістю медіації. Зокрема, визначено можливість притягнення медіатора до цивільно-правової, адміністратив-ної, кримінальної відповідальності. Але фактично відсутні підстави такої відповідальності у галузевому законодавстві, що утворює прогалину.
The article describes the international standards of mediation as an alternative way of resolving legal disputes and substantiating the prospects of their implementation in Ukraine.It is substantiated that the leading role in the formation of mediation standards is played by global and regional international organizations and unions, in particular, the United Nations, the Council of Europe, the European Union, the International Bank for Reconstruction and Development, the International Chamber of Commerce, the World Trade Organization, etc. Due to their normative and organizational activities, these entities have developed a number of leading and effective mediation standards, the implementation of which is still relevant for Ukraine. Considering the European integration intentions of Ukraine, the implementation of the standards of the Council of Europe and taking into account the experience and standards of mediation formed by the European Union are particularly relevant.International standards of mediation should be conditionally divided into two groups: 1) those related to the professional activity of mediation: professionalism of the mediator, experience, independence, neutrality and objectivity, responsibility of the mediator; 2) those related to the procedure and consequences of mediation: initiation of mediation by the parties or an authorized body, contractual grounds for conducting it, confidentiality, quality of mediation, guarantee of legal protection regardless of the conduct of mediation, clarity of the procedure and consequences of mediation for the parties, honesty of the mediation process, obligation of the decision made for the parties, payment of the mediator’s services, etc.Standards related to ensuring the quality of mediation in Ukraine require implementation into the current legislation on mediation. The legislation does not define effective, simple and effective mechanisms for monitoring the quality of mediation. In particular, the possibility of bringing the mediator to civil, administrative, and criminal liability is determined. But there are actually no grounds for such responsibility in the industry legislation, which creates a gap.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/61728
ISSN: 2788-6018
Appears in Collections:Аналітично-порівняльне правознавство. Вип. 5 2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
270771-Текст статті-624221-1-10-20221229.pdf203.82 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.