Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/61782
Название: Концепт FEAR у молодіжному дистопічному романі-трилогії Дж. Дешнера «The Maze Runner»
Другие названия: Concept FEAR in J. Dashner’s young-adult dystopian trilogy novel «The Maze Runner»
Авторы: Павлюк, Х. Т.
Ключевые слова: концепт, концептуальна метафора, когнітивна ознака, молодіжний роман, дистопія, concept, conceptual metaphor, cognitive feature, young-adult novel, dystopia
Дата публикации: 2022
Издательство: Видавничий дім "Гельветика"
Библиографическое описание: Павлюк, Х. Т. Концепт FEAR у молодіжному дистопічному романі-трилогії Дж. Дешнера «The Maze Runner» / Х. Т. Павлюк // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2022. – Т. 2, вип. 22. – С. 84–89. – Бібліогр.: с. 88–89 (10 назв); рез. укр., англ. URL http://zfs-journal.uzhnu.uz.ua/archive/22/part_2/15.pdf
Серия/номер: Закарпатські філологічні студії;
Краткий осмотр (реферат): У статті увагу сконцентровано на художніх концептах як одиницях комунікації у художньому тексті, результатах складного процесу інтерпретації об’єктивного світу письменником. Для дослідження було обрано провідний концепт FEAR молодіжного роману-трилогії Дж. Дешнера «The Maze Runner» («The Maze Runner» (2009), «The Scorch Trials» (2010), «The Death Cure» (2011)), що зумовлено жанром і тематикою художнього твору. Молодіжний роман-дистопія ХХІ століття зображує тоталітарне суспільство лише як тло, висуваючи на перший план героя-підлітка. На матеріалі аналізованого твору було встановлено структуру досліджуваного концепту FEAR за методикою моделювання концепту В. І. Карасика, який виокремлював у структурі концепту поняттєвий (сукупність значущих ознак об’єкта), образний (метафоричні значення концепту) і ціннісно-оцінний (сукупність оцінних й емотивних актуалізаторів) складники. Структура концепту FEAR обіймає поняттєвий компонент, який об’єктивований в аналізованому тексті за допомогою низки когнітивних ознак, а саме: EMOTION, REACTION, MODE OF LIFE, OBJECT; образний компонент, який базується на п’яти донорських доменах СВІТ ЛЮДЕЙ, СВІТ ТВАРИН, СВІТ ПРИРОДИ, СВІТ АРТЕФАКТІВ, СВІТ ФЕНОМЕНІВ та актуалізується в тексті за допомогою концептуальних метафор таким чином: FEAR IS COLD, FEAR IS A PERSON, FEAR IS AN OBJECT, FEAR IS SUBSTANCE, FEAR IS ILLNESS, FEAR IS A NATURAL PHENOMENON, FEAR IS A BEAST, FEAR IS AN INSECT, FEAR IS A WEAPON. Досліджено концептуальну метафору як розумову операцію над концептами, засіб концептуалізації, який дозволяє осмислити ту чи іншу сферу реальності. Ціннісно-оцінний компонент у структурі досліджуваного концепту аксіологічного експлікування не має.
The article focuses on artistic concepts as units of communication in the literary text, the results of a complex process of interpretation of the objective world by the writer. The leading concept FEAR of J. Dashner’s young-adult dystopian novel “The Maze Runner” (“The Maze Runner” (2009), “The Scorch Trials” (2010), “The Death Cure” (2011)) was chosen for the study due to the genre and theme of the work of art. The young-adult dystopian novel of the XXI century depicts a totalitarian society only as a background, bringing to the forefront a teenage hero. The structure of the studied FEAR concept was established on the basis of the analyzed work according to the method of modeling the concept of V.I. Karasyk, which singled out the notional (a set of significant features of the object), figurative (metaphorical meanings of the concept) and value (a set of evaluative and emotional actualizers) components in the structure of the concept. The structure of the FEAR concept embraces the notional component, which is objectified in the analyzed text by a number of cognitive features, namely EMOTION, REACTION, MODE OF LIFE, OBJEC; figurative component, which is based on five donor domains WORLD OF HUMANS, WORLD OF ANIMALS, WORLD OF NATURE, WORLD OF ARTIFACTS, WORLD OF PHENOMENONS and which is actualized in the text by means of conceptual metaphors in the following way: FEAR IS COLD, FEAR IS A PERSON, FEAR IS AN OBJECT, FEAR IS SUBSTANCE, FEAR IS ILLNESS, FEAR IS A NATURAL PHENOMENON, FEAR IS A BEAST, FEAR IS AN INSECT, FEAR IS A WEAPON. Conceptual metaphor has been studied as a mental operation on concepts, a means of conceptualization that allows us to comprehend one or another sphere of reality. There is no value component in the structure of the studied concept of axiological explication.
Тип: Text
Тип публикации: Стаття
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/61782
ISSN: 2663-4899
Располагается в коллекциях:Закарпатські філологічні студії Випуск 22 Том 2 2022

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
КОНЦЕПТ FEAR У МОЛОДІЖНОМУ ДИСТОПІЧНОМУ РОМАНІ-ТРИЛОГІЇ.pdf416.37 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.