Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/62162
Title: Спроможність фінансового забезпечення освітньої сфери в процесі фінансової децентралізації регіону: економіко-правовий аспект
Other Titles: The ability of financial support of the educational sphere in the process of financial decentralization of the region: economic and legal aspect
Authors: Тимчак, Василь Васильович
Тимчак, Мар’яна Володимирівна
Keywords: освітня децентралізація, фінансова децентралізація, децентралізація управління, муніципальна освіта, освітні ініціативи, educational decentralization, financial decentralization, management decentralization, municipal education, educational initiatives
Issue Date: 2023
Citation: Тимчак В. В. Спроможність фінансового забезпечення освітньої сфери в процесі фінансової децентралізації регіону: економіко-правовий аспект/В. В. Тимчак, М. В. Тимчак //Аналітичне-порівняльне правознавство/ редкол.: Ю. М. Бисага (голов. ред.), В. В. Заборовський, Д. М. Бєлов, С. Б. Булеца та ін.; ДВНЗ «УжНУ» – Ужгород, 2023. – №1. – С. 401-406. – Бібліогр.: с. 405-406 (11 назв). URL http://journal-app.uzhnu.edu.ua/article/view/280141/274616
Abstract: У статті розглядається можливість опціонального впровадження підходів фінансово-освітньої децентралізації в Україні. Окреслено стратегічну роль Розпорядження КМУ No 333-р від 01.04.2014 р. Про схвалення Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні як концептуального мірила фінансово-освітніх перетворень. Означено правовий статус та юридичні опції освітньої самоврядності на рівні ОТГ відповідно до вітчизняного «нормативного базису децентралізації» : Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» No 157-VIII, Закону України «Про засади державної регіональної політики» No 156-VIII та ін., а також – профільного законодавства (Закону України «Про освіту» No 2145-VIII, Закону України «Про вищу освіту» No 1556-VII тощо). Пропонується термінологічне розрізнення по-нять «децентралізація влади» та «фінансова децентралізація регіону». Концептуалізовано про-блематику бюджетно-освітнього забезпечення науково-навчальної сфери в України крізь призму Бюджетного кодексу України No 2456-VI . Представлено приклади зарубіжного децентралізаційно-освітнього (управлінського та фінансового) забезпечення та запропоновано імплементаційні способи його аплікації в Україні. Ідеологічна проблема полягає у тому, що децентралізація влади передбачає, в тому числі, фі-нансову самостійність регіону (один із принципів децентралізації – передача ресурсів від ОДВ до ОМС), а питання її забезпечення є проблемним для країни, що звикла будувати фінансово-економічні відносини за принципом «вертикалі», тобто «згори донизу». Враховуючи залежний зв’язок освітньої сфери в Україні від супутнього та галузевого законодавства, подібні тенденції, не здійснюючи прямого впливу на обсягово-видаткові механізми науково-навчального забезпечення із Державного бюджету України, створюють прецедент інституційно-юрисдикційної непослідовності. Питання фінансового забезпечення вищої освіти та безпосередньо – закладів вищої освіти (ЗВО) має декілька проблем, серед яких виділяється «фінансування видатків на утримання ЗВО, а не власне вартості освітнього процесу»; розрахунок бюджетних трансфертів лише в обсягах «освітніх потреб» (без культурно-спортивних та соціально-допоміжних ініціатив розвитково-освітнього самоврядування); неналежне фінансове та матеріально-технічне забезпечення професійно-технічної освіти як субскладової та прегенератора вищої освіти в Україні.
The article considers the possibility of optional implementation of financial and educational decentralization approaches in Ukraine. The strategic role of CMU Order No. 333-r dated April 1, 2014 on the approval of the Concept of Reforming Local Self-Government and Territorial Organization of Power in Ukraine as a conceptual measure of financial and educational transformations is outlined. The legal status and legal options of educational self-government at the level of OTG are defined in accordance with the national “normative basis of decentralization”: the Law of Ukraine “On the Voluntary Association of Territorial Communities” No. 157-VIII, the Law of Ukraine “On the Principles of State Regional Policy” No. 156-VIII, etc., as well as relevant legislation (the Law of Ukraine “On Education” No. 2145- VIII of the Law of Ukraine “On Higher Education” No. 1556-VII, etc.).A terminological distinction between the concepts of “power decentralization” and “financial decentralization of the region” is proposed. The problem of budgetary and educational provision of scientific and educational facilities is conceptualized spheres in Ukraine through the prism of the Budget Code of Ukraine No. 2456-VI.Examples of foreign decentralization-educational (management and financial) support are presented and implementation methods of its application in Ukraine are proposed.The ideological problem is that the decentralization of power presupposes, among other things, the financial independence of the region (one of the principles of decentralization is the transfer of resources from the ODF to the OMS), and the issue of its provision is problematic for a country that is used to building financial and economic relations by the “vertical” principle, i.e. “from top to bottom”.Taking into account the dependent connection of the educational sphere in Ukraine on the accompanying and sectoral legislation, such trends, without having a direct impact on the volume and expenditure mechanisms of scientific and educational support from the State Budget of Ukraine, create a precedent of institutional and jurisdictional inconsistency.The issue of financial support for higher education and directly – institutions of higher education (HEIs) has several problems, among which “financing of expenses for the maintenance of HEIs, not the actual cost of the educational process” stands out; calculation of budget transfers only in the amount of “educational needs” (without cultural and sports and social assistance initiatives of the development and education self-government); inadequate financial and logistical support of vocational education as a subcomponent and pregenerator of higher education in Ukraine.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/62162
ISSN: 2788-6018
Appears in Collections:Аналітично-порівняльне правознавство. Вип. 1 2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
280141-Текст статті-645965-1-10-20230525.pdf207.17 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.