Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/62362
Title: | Presentation of HEALTH in the media |
Other Titles: | Презентація HEALTH у медійних текстах |
Authors: | Sivaieva, O. S. |
Keywords: | HEALTH, association, corpus analysis, media, The Guardian, асоціація, корпусний аналіз, ЗМІ |
Issue Date: | 2022 |
Publisher: | Видавничий дім "Гельветика" |
Citation: | Sivaieva, O. S. Presentation of HEALTH in the media / O. S. Sivaieva // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2022. – Т. 2, вип. 25. – С. 49–54. – Бібліогр.: с. 53–54 (20 назв); рез. англ., укр. URL http://zfs-journal.uzhnu.uz.ua/archive/25/part_2/9.pdf |
Series/Report no.: | Закарпатські філологічні студії; |
Abstract: | HEALTH being defined as ‘the condition of being sound in body, mind, or spirit’ goes far beyond the field of biology and
it is the subject of numerous multidisciplinary studies. HEALTH is also related to social medical care and during the world
spread pandemic HEALTH has acquired specific significance as a great number of people faced some health problems
because of Covid. The article is devoted to the study of HEALTH presentation in the media, in The Guardian articles in
particular. The first stage of the research concentrated on the associative experiment with the stimulus word HEALTH.
Students of different majors (medicine, technology and linguistics) were asked to share their associations with HEALTH.
The most frequent associations constituted the basics for the second stage of the research which is based on the corpus
analysis in order to unveil what associative words with HEALTH are presented in media texts. Sketch Engine has been
used to process the corpus of The Guardian articles. Associative words with HEALTH have different frequency presentation
in the associative experiment and in the media texts. Thus, the word vaccination has the leading position in the associative
experiment with the stimulus word HEALTH, whereas according to corpus analysis of The Guardian articles, the
most frequently used word is Covid. The words that are commonly frequent in the media discourse are pandemic, hospital,
patient, virus, though these words are not at the top of the HEALTH association word list, and on the contrary, mask, doctor
and Covid test which are favoured by students are less frequently used in the media texts. Due to different frequency we
concentrated on the more detailed analysis of three lemmas – DOCTOR, PANDEMIC and QUARANTINE – in the media
texts and considered their semantic prosody in the media context which demonstrated clearly positive presentation of the
first lemma and negative of the two latter. As we investigated presentation of HEALTH in the broadsheet The Guardian,
the further perspective is a study of the same associative words with HEALTH in tabloids which will include comparative
analysis of the results gained in two studies. Згідно словникового визначення, HEALTH – це «стан здорового тіла, розуму чи духу», що виходить далеко за межі біологічного значення і це є предметом численних міждисциплінарних досліджень. HEALTH також пов’язано з системою охорони здоров’я і тому, під час світової пандемії HEALTH набуло особливого значення, оскільки велика кількість людей зіткнулась з певними проблемами зі здоров’ям в результаті появи ковіду. Статтю присвячено аналізу презентації HEALTH у медійних текстах, зокрема у статтях The Guardian. На першому етапі дослідження було проведено асоціативний експеримент зі словом-стимулом HEALTH. Студенти різних спеціальностей (медичної, технологічної та лінгвістичної) були опитані стосовно їхніх асоціацій з HEALTH. Найчастотніші асоціації стали основою для проведення другого етапу дослідження, яке базувалося на корпусному аналізі асоціативних слів з HEALTH у медіа текстах. Для обробки отриманих даних по корпусу статей The Guardian було використано програму Sketch Engine. Слова-асоціації з HEALTH мають різну частотність представлення в асоціативному експерименті та в медійних текстах. Так, за результатами асоціативного експерименту зі словом-стимулом HEALTH лідируючу позицію займає слово vaccination, тоді як згідно корпусного аналізу статей The Guardian найбільш вживаним словом є Covid. Слова, які часто зустрічаються в медіа дискурсі: pandemic, hospital, patient, virus, хоча ці слова не займають вищі сходинки серед слів-асоціацій з HEALTH, і навпаки такі слова як mask, doctor and Covid test, яким надають перевагу студенти, рідше вживаються у медіа текстах. Через різну частотність вживання слів-асоціацій з HEALTH ми зосередились на більш детальному аналізі трьох лем, а саме: DOCTOR, PANDEMIC і QUARANTINE у медіа текстах та дослідили їх семантичну просодію у медіа контексті, що продемонструвало чітке позитивне значення першої леми та негативне двох останніх. Оскільки ми досліджували представлення HEALTH у газеті The Guardian, подальшою перспективою є вивчення та аналіз тих самих слів-асоціацій з HEALTH в таблоїдах, що включатиме порівняльний аналіз результатів обох досліджень. |
Type: | Text |
Publication type: | Стаття |
URI: | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/62362 |
ISSN: | 2663-4899 |
Appears in Collections: | Закарпатські філологічні студії Випуск 25 Том 2 2022 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
PRESENTATION OF HEALTH IN THE MEDIA.pdf | 634.71 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.