Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/62383
Title: Місце та роль судової влади в системі органів державної влади: реалізація принципу народовладдя
Other Titles: The place and role of the judiciary in the system of state authorities: implementation of the principle of people’s power
Authors: Бєлов, Дмитро Миколайович
Придачук, О.А.
Keywords: розподіл державної влади, органи державної влади, судова влада, принцип народовладдя, організація судової влади, здійснення правосуддя, distribution of state power, bodies of state power, judicial power, principle of people’s power, organization of judicial power, administration of justice
Issue Date: 2023
Citation: Бєлов Д. М. Місце та роль судової влади в системі органів державної влади: реалізація принципу народовладдя/ Д. М. Бєлов, О. А. Придачук//Аналітичне-порівняльне правознавство/ редкол.: Ю. М. Бисага (голов. ред.), В. В. Заборовський, Д. М. Бєлов, С. Б. Булеца та ін.; ДВНЗ «УжНУ» – Ужгород, 2023. – №1. – С. 535-540. – Бібліогр.: с. 540 (19 назв). URL http://journal-app.uzhnu.edu.ua/article/view/278579/273247
Abstract: Стаття присвячена висвітленню окремих особливостей організації та діяльності органів державної влади в Україні. Автор зосереджує свою увагу на ролі та місці судової влади в механізмі стримувань та противаг. Розглядаються окремі принципи побудови системи судової влади в Україні.Вказується, справедливий̆ закон є втіленням ідеї рівної для всіх свободи – робити все, що не обмежує свободи інших і не завдає шкоди, а також те, що не заборонене законом. Ідея справедливості реалізується насамперед через нормативне закріплення права на справедливий̆ судовий̆ розгляд. Це право встановлене як на національному, так і на міжнародному рівнях. Зважаючи на близькість понять «право» і «правосуддя», у процесі розгляду судової̈ справи мають місце пошуки права, а результат цього розгляду втілюється у конкретному рішенні суду. Автори відзначають: 1) гарантованість прав (можливостей на вчинення тих чи інших дій) людини, яка є громадянином конкретної держави, повинні закріплювати закони. Дія законів, що закріплюють права, що встановлюють конкретні обов’язки та санкції за їх невиконання, поширюється рівною мірою на всіх громадян. 2) для втілення в життя принципу «найкращого ладу» необхідно створення, логічного взаємозв’язку примус – захист в особі громадянина. Це означає наступне: громадянин повинен володіти реальною можливістю примусу державних та інших органів, третіх осіб до належного виконання закону точно так само, як держава володіє можливістю примусу громадян до дотримання права. Соціальна природа судової влади полягає саме у розв’язанні суддями (з позиції справедливості) конфліктів протиборчих інтересів у суспільстві. Розгадка юридичної природи судової влади криється в тому, що судді в конкретному випадку розмежовують вільні сфери сторін, що сперечаються та формулюють відповідні загальнообов’язкові наслідки. Конституційно-правові параметри забезпечення правозахисної функції судової влади обумовлені тим, що сама судова влада є підфункцією більш загального поняття – правоохоронної функції судової влади. Чинне законодавство України встановлює єдність судової системи нашої країни, але фактично це питання не так очевидне через існування організаційно самостійних і процесуально незалежних одна від одної систем судів загальної юрисдикції, господарських та адміністративних судів, а також Конституційного суду України. Однак загальний обов’язок судів щодо захисту прав і свобод людини і громадянина, виступає як основна конституційна мета правосуддя – об’єднує всі ланки судової влади за їх суспільним призначенням в системі органів державної влади.
The place and role of the judiciary in the system of state authorities: implementation of the principle of people’s power. The article is devoted to highlighting certain features of the organization and activities of state authorities in Ukraine. The author focuses his attention on the role and place of the judiciary in the mechanism of checks and balances. Separate principles of the construction of the system of judicial power in Ukraine are considered.It is indicated that a just law is the embodiment of the idea of equal freedom for all - to do everything that does not limit the freedom of others and does not cause harm, as well as what is not prohibited by law. The idea of justice is implemented primarily through the normative consolidation of the right to a fair trial. This right is established both at the national and international levels. Given the closeness of the concepts of «law» and «justice», in the process of consideration of a court case there is a search for the right, and the result of this consideration is embodied in a concrete decision of the court.The authors note: 1) guaranteed rights (opportunities to perform certain actions) of a person who is a citizen of a specific state should be established by laws. Laws establishing rights, establishing specific obligations and sanctions for non-fulfilment apply equally to all citizens. 2) in order to implement the principle of «the best order» it is necessary to create a logical relationship between coercion and protection in the person of the citizen. This means the following: a citizen must have a real possibility of forcing state and other bodies, third parties to properly comply with the law, just as the state has the possibility of forcing citizens to obey the law. The social nature of the judiciary consists precisely in the resolution by judges (from the standpoint of justice) of conflicts of conflicting interests in society. The solution to the legal nature of judicial power lies in the fact that judges in a specific case demarcate the free spheres of the disputing parties and formulate the corresponding universally binding consequences. The constitutional and legal parameters of ensuring the human rights function of the judiciary are due to the fact that the judiciary itself is a sub-function of a more general concept - the law enforcement function of the judiciary. The current legislation of Ukraine establishes the unity of the judicial system of our country, but in fact this issue is not so obvious due to the existence of organizationally independent and procedurally independent systems of courts of general jurisdiction, economic and administrative courts, as well as the Constitutional Court of Ukraine. However, the general duty of courts to protect the rights and freedoms of a person and a citizen acts as the main constitutional goal of justice - it unites all branches of the judicial power according to their social purpose in the system of state authorities.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/62383
ISSN: 2788-6018
Appears in Collections:Аналітично-порівняльне правознавство. Вип. 1 2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
278579-Текст статті-642288-1-10-20230507.pdf241.84 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.