Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/62441
Title: Принцип заборони насильства в сім’ї: впровадження європейських та міжнародних стандартів в умовах воєнного стану в Україні
Other Titles: The principle of prohibition of violence in the family: implementation of European and international standards in the conditions of martial law in Ukraine
Authors: Менджул, Марія Василівна
Keywords: домашнє насильство, гендерно зумовлене насильство, жінки, діти, кібернасильство, війна, domestic violence, gender-based violence, women, children, cyber-violence, war
Issue Date: 2023
Citation: Менджул М. В. Принцип заборони насильства в сім’ї: впровадження європейських та міжнародних стандартів в умовах воєнного стану в Україні/ М. В. Менджул //Аналітичне-порівняльне правознавство/ редкол.: Ю. М. Бисага (голов. ред.), В. В. Заборовський, Д. М. Бєлов, С. Б. Булеца та ін.; ДВНЗ «УжНУ» – Ужгород, 2023. – №1. – С. 591-594. – Бібліогр.: с. 594 (13 назв). URL http://journal-app.uzhnu.edu.ua/article/view/279627/274216
Abstract: У статті здійснено системний аналіз принципу заборони насильства в сім’ї у аспекті впровадження європейських та міжнародних стандартів в умовах воєнного стану в Україні. Проаналізовано сутність принципу заборони насильства в сім’ї із врахуванням положень Декларації ООН про викорінювання насилля щодо жінок, Міжамериканської конвенції про попередження, покарання та ліквідацію насильства щодо жінок, Протоколу до Африканської хартії прав людини і народів про правах жінок в Африці, прийнятий у Мапуту (Мозамбік) 11 липня 2003 р. та Стамбульської конвенції. Досліджено положення Стратегії ЄС щодо гендерної рівності на 2020-2025 роки. Звернуто увагу на необхідності впровадження комплексних заходів запобігання та боротьби з гендерним насильством. Окрема увага приділена Директиві про боротьбу з насильством щодо жінок і домашнім насильством, запропонованої до прийняття у 2022 році. Встановлено наслідки ратифікації минулого року Україною Конвенції Ради Європи про запобігання насильству стосовно жінок і домашньому насильству та боротьбу із цими явищами із суттєвими застереженнями. З’ясовано практику впровадження зобов’язань по впровадженню механізму запобігання домашньому насильству, у тому числі через аналіз діяльності різних служб в Україні, а також національну та регіональну статистику по домашньому насильству.Обґрунтовано, що Україна не несе відповідальності за вчинення домашнього насильства на окупованих та непідконтрольних територіях. Водночас вона відповідальна за ефективність дії принципу протидії домашньому насильству в умовах війни на контрольованих територіях. З огляду на статистичні дані, погіршення ситуації, враховуючи необхідність впровадження європейських підходів, запропоновано внести зміни до ЗУ «Про запобігання та протидію домашньому насильству» та передбачити таку форму сучасного насильства як кібернасильство та встановити відповідальність за неї.
The article carries out a systematic analysis of the principle of prohibition of family violence in terms of the implementation of European and international standards in the conditions of martial law in Ukraine. The essence of the principle of prohibition of violence in the family is analyzed, taking into account the provisions of the UN Declaration on the Eradication of Violence against Women, the Inter-American Convention on the Prevention, Punishment and Elimination of Violence against Women, the Protocol to the African Charter on Human and Peoples’ Rights on the Rights of Women in Africa, adopted in Maputo ( Mozambique) on July 11, 2003 and the Istanbul Convention. The provisions of the EU Strategy on gender equality for 2020-2025 have been studied. Attention was drawn to the need to implement comprehensive measures to prevent and combat gender-based violence. Particular attention is paid to the Directive on combating violence against women and domestic violence, proposed for adoption in 2022.The consequences of last year’s ratification by Ukraine of the Convention of the Council of Europe on the prevention of violence against women and domestic violence and the fight against these phenomena have been established with significant caveats.The practice of implementing obligations to implement the mechanism for the prevention of domestic violence has been clarified, including through the analysis of the activities of various services in Ukraine, as well as national and regional statistics on domestic violence It is substantiated that Ukraine is not responsible for the perpetration of domestic violence in the occupied and non-controlled territories. At the same time, it is responsible for the effectiveness of the principle of combating domestic violence in conditions of war in controlled territories. In view of the statistical data, the deterioration of the situation, taking into account the need to implement European approaches, it is proposed to make changes to the Law “On Prevention and Combating Domestic Violence” and to provide for such a form of modern violence as cyber violence and establish responsibility for it.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/62441
ISSN: 2788-6018
Appears in Collections:Аналітично-порівняльне правознавство. Вип. 1 2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
279627-Текст статті-644644-1-10-20230519.pdf198.57 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.