Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/62656
Title: Вплив освітніх програм на підтримку та розвиток національної та культурної ідентичності
Other Titles: THE IMPACT OF EDUCATIONAL PROGRAMS ON THE MAINTENANCE AND DEVELOPMENT OF NATIONAL AND CULTURAL IDENTITY
Authors: Петрович, Валентина Василівна
Байбакова, Ольга Олександрівна
Лапшин, Сергій Андрійович
Keywords: освітня програма, національна ідентичніст, культурна ідентичність, самосвідомість, державна освітня політика, взаємодія, оптимізація, модернізація, educational program, national identity, cultural identity, self-awareness, state educational policy, interaction, optimization, modernization
Issue Date: 2024
Citation: Петрович В. В. Вплив освітніх програм на підтримку та розвиток національної та культурної ідентичності / В. В. Петрович, О. О. Байбакова та ін. // Вісник науки та освіти. – 2024. – Вип. №4 (22). – С. 1287-1299
Abstract: Дослідження присвячене аналітиці специфіки процесу підтримки та розвитку національно-культурної ідентичності у здобувачів освіти шляхом впливу освітніх програм. Актуальність формування національної та культурної ідентичності спричинена першочерговою необхідністю усвідомлення молоддю етнічних та історичних цінностей українського народу, збереження традицій та автентичності. У статті визначено, що на розвиток досліджуваного феномену активно впливають цільові освітні програми. Висвітлено специфіку динаміки поступу національної та культурної ідентичності у здобувачів освіти з огляду на пріоритетність імплементації України до загальноєвропейського освітнього простору. Доведено, що результатом втрати сенсу феномену національної культури є тривала криза та масштабна руйнація релігійної та культурної ідентичності, що, як наслідок, зумовлює формування дефініції нової ідентичності, базисом якої виступають інші засади самоідентифікації. Виокремлено базові тезиси формації освітніх програм, які повинні слугувати основою поступу та підтримки національно-культурної ідентичності учасників освітнього процесу. У процесі дослідження ідентифіковано пріоритетні дієві засоби практичної реалізації процесу впливу освітніх програм на розвиток етноідентичності. Проаналізовано аспекти проблематики взаємозалежності інноваційної стратегії поступу національного освітнього середовища та концепту оновлення змісту шкільної освіти в напрямку інтенсифікації розвитку національно-культурної ідентичності. Доведено, що сучасні освітні програми мають синергізувати засоби інноваційних освітніх розробок, науково-теоретичні та методичні напрацювання українських педагогів, результати практичного впровадження національно-культурних засад у навчальний процес. Встановлено, що феномен національно-культурної ідентичності володіє стабільним резонансом у суспільстві, визначаючи якісний рівень збереження національної спадщини України. Функціонал освітніх програм, при цьому, слугує інструментом активного впливу на векторність та силу поступу окресленого феномену.
The study is devoted to the analysis of the specifics of the process of supporting and developing national and cultural identity in students through the influence of educational programs. The relevance of the formation of national and cultural identity is caused by the primary need for young people to realize the ethnic and historical values of the Ukrainian people, to preserve traditions and authenticity. The article determines that the development of the phenomenon under study is actively influenced by targeted educational programs. The specifics of the dynamics of the development of national and cultural identity in students are highlighted, given the priority of Ukraine's implementation in the European educational space. It is proved that the loss of the meaning of the phenomenon of national culture is a long-term crisis and large-scale destruction of religious and cultural identity, which, as a result, leads to the formation of a definition of a new identity, based on other principles of self-identification. The basic theses of the formation of educational programs that should serve as the basis for the development and support of the national and cultural identity of participants in the educational process are highlighted. In the course of the study, the priority effective means of practical implementation of the process of influence of educational programs on the development of ethnic identity are identified. Aspects of the problem of interdependence of the innovative strategy for the development of the national educational environment and the concept of updating the content of school education in the direction of intensifying the development of national and cultural identity are analyzed. It is proved that modern educational programs should synergize the means of innovative educational developments, scientific, theoretical and methodological developments of Ukrainian teachers, and the results of practical implementation of national and cultural principles in the educational process. It has been established that the phenomenon of national and cultural identity has a stable resonance in society, determining the qualitative level of preservation of the national heritage of Ukraine. The functionality of educational programs, at the same time, serves as an instrument of active influence on the vector and strength of the progress of the outlined phenomenon.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/62656
ISSN: 2786-6165
Appears in Collections:Наукові публікації кафедри іноземних мов

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ВПЛИВ ОСВІТНІХ ПРОГРАМ.pdf383.76 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.