Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/62700
Title: | Responsibility for violation of the rules of financing a political party, election agitation or agitation of a referendum |
Other Titles: | Відповідальність за порушення правил фінансування політичної партії, передвиборної агітації чи агітації референдуму |
Authors: | Deshko, L. M. Bysaga, Y. M. |
Keywords: | elections, referendum, responsibility, political party financing, pre-election campaign financing, referendum campaign financinglegal responsibility for violation of political financing rules, reporting, вибори, референдум, відповідальність, фінансування політичної партії, фінансування передвиборної агітації, фінансування агітації референдуму, звітування, юридична відповідальності за порушення правил політичного фінансування |
Issue Date: | 2023 |
Citation: | Deshko L. M. Responsibility for violation of the rules of financing a political party, election agitation or agitation of a referendum/ L. M. Deshko, Y. M. Bysaga//Аналітичне-порівняльне правознавство/ редкол.: Ю. М. Бисага (голов. ред.), В. В. Заборовський, Д. М. Бєлов, С. Б. Булеца та ін.; ДВНЗ «УжНУ» – Ужгород, 2023. – №1. – P. 650-654. – Бібліогр.: p. 654 (19 назв). URL http://journal-app.uzhnu.edu.ua/article/view/278813/273460 |
Abstract: | The article emphasizes that political parties contribute to the formation and expression of the political will of citizens. Thanks to them, citizens of Ukraine can exercise their right to freely choose and be elected to state and local government bodies. A form of direct democracy, in addition to elections, is a referendum. Attention is focused on the fact that the financing of political parties, pre-election campaigning or referendum campaigning can be the tool that, in the presence of deficiencies in the current legislation regulating social relations that arise when giving or receiving a contribution to support a political party, or when receiving state funding of a statutory activities of a political party, or when providing or receiving financial (material) support for pre-election campaigning or referendum campaigning, may be used to suppress the will of voters. Attention is also drawn to such a phenomenon as political corruption.It is established that the fines for violating the rules of political party financing, pre-election campaigning or referendum campaigning are disproportionate to the amount of money that any political party receives and spends during elections. The consequence of this is that the amount of the fine fixed in the Code of Ukraine on Administrative Offenses, the Criminal Code of Ukraine, is not a safeguard against violations. The amount of money spent on political advertising and pre-election campaigning and the amount of fines for violating the rules of political financing are disproportionate. It is proposed to amend the Code of Ukraine on Administrative Offenses, applying an approach according to which the fine is 100% of the amount of illegal contributions or support received, but not less than 100 tax-free minimum incomes of citizens. If the reporting procedure is violated, the fine is at least 1,000 tax-free minimum incomes of citizens.The shortcomings of the legislation of Ukraine consist in the fact that the provision of financial (material) support for campaigning or in favor of a political party is equated with the transfer of ownership; for criminal offenses characterized by a greater degree of public danger, fines are lower than for administrative violations. Ways to improve the current legislation of Ukraine are proposed, including, in Art. 159 1 of the Criminal Code of Ukraine is proposed to provide for such a sanction as confiscation of property. В статті підкреслюється, що формуванню і вираженню політичної волі громадян сприяють політичні партії. Завдяки їм громадяни України можуть реалізувати своє право вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування. Формою прямої демократії окрім виборів є референдум. Акцентується увага на тому, що фінансування політичних партій, передвиборної агітації чи агітації референдуму може бути тим інструментом, який при наявності недоліків чинного законодавства, що регулює суспільні відносини, які виникають при наданні або отриманні внеску на підтримку політичної партії, або при отриманні державного фінансування статутної діяльності політичної партії, або при наданні або отримання фінансової (матеріальної) підтримки для здійснення передвиборної агітації або агітації референдуму, може бути застосованим для нівелювання волі виборців. Також звертається увага на таке явище, як політична корупція. Виосновується, що штрафи за порушення правил фінансування політичної партії, передвиборної агітації чи агітації референдуму є неспівмірними з обсягом коштів, які отримує і витрачає будь-яка політична партія під час виборів. На-слідком цього є те, що розміри штрафу, закріплені в Кодексі України про адміністративні право-порушення, Кримінальному кодексі України, не є запобіжником від порушень. Сума коштів, яка йде на політичну рекламу та передвиборну агітацію і розмір штрафів за порушення правил політичного фінансування – не пропорційні. Пропонується внести зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення, застосувавши підхід, від-повідно до якого штраф становить 100% від суми отриманих незаконних внесків або підтримки, але не менше 100 неоподаткованих мінімумів доходів громадян. Якщо порушено порядок звітування – штраф становить не менше 1000 неоподаткованих мінімумів доходів громадян.Недоліки законодавства України полягають і в тому, що надання фінансової (матеріальної) підтримки на здійснення агітації або на користь політичної партії ототожнюється з передачею права власності; за кримінальні правопорушення, які характеризуються більшим ступенем суспільної небезпеки, штрафи є меншими, ніж за адміністративні порушення. Пропонуються шляхи вдосконалення чинного законодавства України, в тому числі, в ст. 1591 Кримінального кодексу України пропонується передбачити таку санкцію, як конфіскація майна. |
Type: | Text |
Publication type: | Стаття |
URI: | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/62700 |
ISSN: | 2788-6018 |
Appears in Collections: | Аналітично-порівняльне правознавство. Вип. 1 2023 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
278813-Текст статті-642795-1-10-20230509.pdf | 194.16 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.