Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/62801
Назва: | Студент як елітарна мовна особистість: формування загальних та спеціальних компетенцій |
Інші назви: | The student as an elite language personality: formation of general and special competences |
Автори: | Романчук, С. М. |
Ключові слова: | мовна особистість, елітарна мовна особистість, загальні та спеціальні компетенції, програмні результати вивчення, language personality, elite language personality, general and special competencies, program results of study |
Дата публікації: | 2022 |
Видавництво: | Видавничий дім "Гельветика" |
Бібліографічний опис: | Романчук, С. М. Студент як елітарна мовна особистість: формування загальних та спеціальних компетенцій / С. М. Романчук // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2022. – Т. 2, вип. 26. – С. 56–62. – Бібліогр.: с. 62 (6 назв); рез. укр., англ. URL http://zfs-journal.uzhnu.uz.ua/archive/26/part_2/10.pdf |
Серія/номер: | Закарпатські філологічні студії; |
Короткий огляд (реферат): | У праці С. Романчук аналізує сутніть понять «мовна особистість» та «елітарна мовна особистість» у різних
наукових колах. Зокрема, авторка розглядає зазначені термінопоняття у психолої, соціології, філософії, лінгвокультурології.
Когнітивний компонент мовного рівня містить мовну здатність, мовні здібності, мовні знання, мовну картину
світу. Мовна особистість, з точки зору соціолінгвістів, є суб’єктом суспільних відносин, зокрема в аспекті впливу
на неї і на її соціально-культурну діяльність мовної культури національно-соціальної групи, до якої належить ця
особистість.
Коментуючи основні філософські підходи до поняття особистості як такої (або ж мовної особистості як центрального поняття нашої праці), авторка разом з іншими ученими зазначає, що особистість варто розглядати як
системне утворення, якому властиві пізнавальні мотиви, демонстративність, почуття реальності, мислеутворювальна функція, естетична спрямованість, ментальність та комунікативність.
У статті значну увагу звернено на розуміння студента як елітарної мовної особистості. З точки зору психолінгвістики, студент як мовна особистість керується екстраверсійною чи інтроверсійною життєвою установкою. Елітарну
мовну особистість витлумачено як інтелектуально обдаровану людину, що яскраво репрезентує себе в усному
і писемному мовленні, досконало володіє всім комплексом мовних, комунікативних, моральних та етичних норм.
Вона має високий рівень мовної свідомості, мовної та комунікативної компетенції і виокремлюється нами за низкою
актуальних критеріїв: ортологічним, інформаційним, жанрово-стилістичним, комунікативним, риторичним, аксіологічним, етичним, психологічним та критерієм авторитетності.
На прикладі вивчення предмета «Українська мова за професійним спрямуванням», який авторка викладає
студентам різних галузей знань в Приватному вищому навчальному закладі «Український гуманітарний інститут»
(Україна, Буча), обґрунтовано загальні та спеціальні компетенції, а також програмні результати результати, якими
повинні опанувати здобувачі вищої освіти після його вивчення. In the work S. Romanchuk analyzes the essence of the concepts of «linguistic personality» and «elite linguistic personality » in various academic circles. In particular, the author examines these terms in psychology, sociology, philosophy, and linguistic and cultural studies. The cognitive component of the language level includes language ability, language abilities, language knowledge, and a language picture of the world. A linguistic person, from the point of view of sociolinguists, is a subject of social relations, in particular in the aspect of influence on him and on his socio-cultural activity of the language culture of the national-social group to which this person belongs. Commenting on the main philosophical approaches to the concept of personality as such (or linguistic personality as the central concept of our work), the author, together with other scientists, notes that personality should be considered as a systemic entity, which is characterized by cognitive motives, demonstrability, a sense of reality, a thought-forming function, an aesthetic orientation, mentality and communicativeness. In the article, considerable attention is paid to the understanding of the student as an elite linguistic personality. From the point of view of psycholinguistics, a student as a linguistic individual is guided by an extroverted or introverted life attitude. An elite linguistic personality is interpreted as an intellectually gifted person who vividly represents himself in oral and written speech, perfectly possesses the entire complex of linguistic, communicative, moral and ethical norms. She has a high level of linguistic awareness, linguistic and communicative competence and is distinguished by a number of relevant criteria: orthological, informational, genre-stylistic, communicative, rhetorical, axiological, ethical, psychological and authority criteria. On the example of the study of the subject «Ukrainian language according to professional direction», which the author teaches to students of various fields of knowledge at the Private higher educational institution «Ukrainian Institute of Arts and Sciences» (Ukraine, Bucha), general and special competencies, as well as program results, the results to be mastered are substantiated students of higher education after studying it. |
Тип: | Text |
Тип публікації: | Стаття |
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/62801 |
ISSN: | 2663-4899 |
Розташовується у зібраннях: | Закарпатські філологічні студії Випуск 26 Том 2 2022 |
Файли цього матеріалу:
Файл | Опис | Розмір | Формат | |
---|---|---|---|---|
СТУДЕНТ ЯК ЕЛІТАРНА МОВНА ОСОБИСТІСТЬ.pdf | 411.64 kB | Adobe PDF | Переглянути/Відкрити |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.