Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/62863
Title: Emotional intelligence as a component of effective business intercultural communication in the 21st century
Other Titles: Емоційний інтелект як складова ефективної міжкультурної ділової комунікації ХХІ століття
Authors: Kraynyak, L. K.
Keywords: emotional intelligence, intercultural business communication, effective communication, sender of information, receiver of information, feedback, emotional-intellectual strategy, communication barriers, емоційний інтелект, міжкультурне ділове спілкування, ефективне спілкування, відправник інформації, одержувач інформації, зворотний зв’язок, емоційно-інтелектуальна стратегія, комунікативні бар’єри
Issue Date: 2022
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Kraynyak, L. K. Emotional intelligence as a component of effective business intercultural communication in the 21st century / L. K. Kraynyak // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2022. – Т. 2, вип. 26. – С. 172–175. – Бібліогр.: с. 175 (10 назв); рез. англ., укр. URL http://zfs-journal.uzhnu.uz.ua/archive/26/part_2/32.pdf
Series/Report no.: Закарпатські філологічні студії;
Abstract: The article is devoted to the study of the emotional intelligence as a component of successful business intercultural communication in the 21st century. The author notes that a high level of emotional intelligence among the staff of a business structure contributes to the improvement of communications, the formation of a favorable psychological climate in the team and a strong corporate culture. This forms the basis for effective teamwork, generation of innovative ideas, effective management solutions and their implementation. Emotional intellect is supposed to be a soft skill that a specialist of the future should possess. It was established that emotional intellect as one of the most important factors for successful intercultural business communication. The author also claims that to develop emotional intelligence, a person needs to focus on four points: awareness, self-esteem, motivation, and adaptability. The development of each of the components forms the development of the corresponding emotional-intellectual strategy in general and effective communication particular. As a result of the research, it was found out that The main elements of the communication model are: participants: sender and recipient; message; communication channel, i.e. means of information transmission; means of communication; the target audience of communication, which is represented by both local and more general goals, and the interests of the participants. The article claims that the main problem of conditions for the emotional intelligence as a part of expressive communication,giving examples of reliance on the emotional sphere of the partner, the use of artistic and aesthetic means of influencing all sensory channels. The author notes that in business communication between partners, very specific communication barriers can arise. The reasons for their appearance are different but a proper level of emotional intelligence helps to face them successfully whatever they are.
Статтю присвячено дослідженню емоційного інтелекту як складової успішної міжкультурної ділової комунікації у ХХІ столітті. Автор зазначає, що високий рівень емоційного інтелекту учасників міжкультурної комунікації сприяє покращенню якості цієї комунікації, формуванню сприятливого психологічного клімату та міцної корпоративної культури її учасників. Саме це створює основу для ефективної командної роботи, ґенерації інноваційних ідей, ефективних управлінських рішень та їх реалізації. Автор доводить, що емоційний інтелект – це soft skill, яким повинен володіти фахівець майбутнього. Встановлено, що емоційний інтелект є одним із найважливіших факторів успішного міжкультурного ділового спілкування. Автор також стверджує, що для розвитку емоційного інтелекту людині необхідно зосередитися на чотирьох моментах: усвідомленості, самооцінці, мотивації та здатності до адаптації. Розвиток кожного з компонентів формує розвиток відповідної емоційно-інтелектуальної стратегії загалом і ефективної комунікації зокрема. Автором наголошується, що основними елементами комунікаційної моделі є учасники, тобто відправник і одержувач інформації; повідомлення; канал зв’язку, тобто засіб передачі інформації; засоби комунікації; цілі спілкування, які представлені як локальними, так і більш загальними завданнями та інтересами учасників; звортний зв’язок, тобто обмін змістовною та оціночною реакцією партнерів на інформацію і поведінку один одного. У статті розглянуто важливість створення сприятливих умов формування емоційного інтелекту як складової експресивної комунікації, наводяться приклади опори на емоційну сферу партнера, використання художньо- естетичних засобів впливу на всі сенсорні канали. На думку автора, комунікативні бар’єри є головною причиною більшості конфліктних ситуацій учасників комунікативного процесу, що призводить до виникнення поліфонії поглядів на певні події, різне трактування явищ та подій, відмінність в стратегіях поведінки учасників комунікації. Автор зазначає, що в діловому спілкуванні між партнерами можуть виникати досить специфічні комунікативні бар’єри. Причини їх появи різні, але належний рівень емоційного інтелекту допомагає успішно їх долати.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/62863
ISSN: 2663-4899
Appears in Collections:Закарпатські філологічні студії Випуск 26 Том 2 2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
EMOTIONAL INTELLIGENCE AS A COMPONENT OF EFFECTIVE BUSINESS.pdf449.83 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.