Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/62927
Title: Мотив абсурду та ідейні акценти в романі «Малий апокаліпсис» Т. Конвіцького
Other Titles: The motif of absurdity and ideological accents in the novel «A Minor Apocalypse» by T. Konvitskyi
Authors: Антонович, С. О.
Keywords: абсурд, апокаліпсис, безглуздя, хаос, дисгармонія, комунізм, соціалізм, absurdity, apocalypse, nonsense, chaos, disharmony, communism, socialism
Issue Date: 2022
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Антонович, С. О. Мотив абсурду та ідейні акценти в романі «Малий апокаліпсис» Т. Конвіцького / С. О. Антонович // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2022. – Т. 2, вип. 26. – С. 248–252. – Бібліогр.: с. 252 (9 назв); рез. укр., англ. URL http://zfs-journal.uzhnu.uz.ua/archive/26/part_2/47.pdf
Series/Report no.: Закарпатські філологічні студії;
Abstract: Стаття присвячена дослідженню мотиву абсурду та пов’язаних з ним ідейних акцентів у романі «Малий апокаліпсис» Т. Конвіцького. Відзначено, що твір став рефлексією автора на побачені й пережиті події в другій половині ХХ століття, коли в Польській Народній Республіці активно насаджувалася ідеологія Радянського Союзу. На переконання прозаїка, саме комуністичний режим є причиною тотального абсурду, що на той час панував у країні. Такі поняття, як безглуздя, хаос, дисгармонія, психологічний дискомфорт, ірраціональність, підміна цінностей та інші, стали невід’ємними характеристиками життя кожного свідомого поляка, зокрема й інтелігента. У Т. Конвіцького головний герой – письменник, глибоко мисляча особистість, що втілює в собі культурну спадщину, історичну пам’ять і досвід попередніх поколінь. Проте в комуністичній Польщі така людина знецінюється, стає манекеном, анонімом, «гвинтиком» системи, переживає судний день, названий апокаліпсисом. У розвідці підтверджено думку, що малий апокаліпсис головного героя символізує крах його поглядів і переконань, моральних орієнтирів і цінностей, свідчить про руйнування внутрішнього світу, стає застереженням апокаліпсису великого – державного й національного. У статті підкреслено задум Т. Конвіцького, відповідно до якого прозаїк прагне довести, що нав’язуванні радянський режим та ідеологія є чужими й неорганічними для польського суспільства, не відповідають його світогляду. Автор змальовує два світи – удаваний, комуністичний, з повсюдним невмотивованим святкуванням, та справжній, який став підпільним, незрозумілим, тим, у якому людина живе в страху, безнадії, у передчутті лихого. Змалювання двох світів, що паралельно співіснують у радянізованій Польщі, увиразнює абсурдність, підступність та несправжність «збудованого соціалізму». Доведено, що вивчення мотиву абсурду сприяє глибшому усвідомленню ідейно-художніх домінант у романі «Малий апокаліпсис» Т. Конвіцького. Абсурд розуміється як маркер соціально-політичних процесів, філософського, культурно-мистецького простору в Польщі другої половини ХХ століття.
The article is devoted to the study of the motif of absurdity and related ideological accents in the novel “A Minor Apocalypse” by T. Konvitskyi. It is noted that the work became the author’s reflection on the events he saw and experienced in the second half of the 20th century, when the ideology of the Soviet Union was actively planted in Poland. According to the writer, it is the communist regime that is the cause of the total absurdity that reigned in the country at that time. Concepts such as nonsense, chaos, disharmony, psychological discomfort, irrationality, replacement of values, and others have become integral characteristics of the life of every conscious Polish, including an intellectual. In T. Konvitskyi’s novel, the main character is a writer, a deep-thinking person who embodies the cultural heritage, historical memory and experience of previous generations. However, in communist Poland, such a person is devalued, becomes a mannequin, anonymous, a «cog» of the system, experiences a judgment day called the apocalypse. The investigation expresses the opinion that the small apocalypse of the main character symbolizes the collapse of his views and beliefs, moral guidelines and values, indicates the destruction of the inner world, becomes a warning of the big apocalypse – state and national. The article emphasizes the idea of T. Konvitskyi, according to which the novelist seeks to prove that the imposition of the Soviet regime and ideology is alien and inorganic to Polish society, does not correspond to his worldview. The author depicts two worlds – a pretend, communist one, with widespread unmotivated celebration, and the real one, which has become underground, incomprehensible, the one in which a person lives in fear, hopelessness, and a premonition of evil. Depicting two worlds coexisting in Sovietized Poland in parallel highlights the absurdity, insidiousness, and inauthenticity of “constructed socialism”. It is proved that the study of the motif of absurdity contributes to a deeper understanding of the ideological and artistic dominants in the novel “A Minor Apocalypse” by T. Konvitskyi. Absurdity is understood as a marker of socio-political processes, philosophical, cultural and artistic space in Poland in the second half of the 20th century.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/62927
ISSN: 2663-4899
Appears in Collections:Закарпатські філологічні студії Випуск 26 Том 2 2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
МОТИВ АБСУРДУ ТА ІДЕЙНІ АКЦЕНТИ.pdf421.89 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.