Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/62945
Title: | Інтертекст у романі Салмана Рушді «Золотий дім» |
Other Titles: | Intertext in Salman Rushdy̕ s novel «The Gold House» |
Authors: | Євтушенко, С. О. |
Keywords: | інтертекстуальність, тематичні групи, невербальний інтертекст, вербальний інтертекст, Салман Рушді, Золотий дім, intertextuality, thematic groups, non-verbal intertext, verbal intertext, Salman Rushdie, Golden House |
Issue Date: | 2022 |
Publisher: | Видавничий дім "Гельветика" |
Citation: | Євтушенко, С. О. Інтертекст у романі Салмана Рушді «Золотий дім» / С. О. Євтушенко // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2022. – Т. 2, вип. 26. – С. 271–277. – Бібліогр.: с. 277 (10 назв); рез. укр., англ. URL http://zfs-journal.uzhnu.uz.ua/archive/26/part_2/51.pdf |
Series/Report no.: | Закарпатські філологічні студії; |
Abstract: | У дослідженні головна увага зосереджена на виявленні та аналізі тематичних груп інтертексту, задіяних у романі
С. Рушді «Золотий дім».
У дослідженні використано загальнонаукові (аналіз, синтез) методи, метод інтертекстуального аналізу та
системний метод. Загальнонаукові методи допомогли зібрати та упорядкувати художній матеріал, метод інтертекстуального аналізу посприяв встановленню міжтекстових зв’язків та виявленню їх ролі в тексті, системний метод
дозволив з’ясувати взаємонеобхідність та нерозривність всіх текстових компонентів.
Поняття інтертекстуальності позначає здатність текстів «поглинати елементи і структури» інших «текстів, кодів,
конвенцій». У творчості англо-індійського письменника С. Рушді поглинання «чужих» текстів є однієї з характерних
ознак, тому встановлення тематичних груп інтертексту видається важливим для розуміння специфіки авторського
задуму. Виділяємо п’ять основних тематичних груп інтертексту (невербальні, історичні, філософські, біблійні, літературні), що представлені в романі «Золотий дім». Невербальний інтертекст зреалізований завдяки залученню живопису, музики та фото. Живописний інтертекст та фото-інтертекст є найменш репрезентативним у романі. Можемо говорити про наявність трьох відсилок до образотворчого мистецтва та однієї опосередкованої до фотомистецтва.
Музичний інтертекст у «Золотому домі» демонструє прихильність автора до найрізноманітншого матеріалу (від
класичних творів до найсучасніших) та дає змогу посилити смислове навантаження тексту. Музичні тексти виступають метафорою сучасного суспільства, виконують роль ліричного лейтмотиву до однієї з любовних ліній роману
та посилюють характерологічні портрети персонажів. Історичний інтертекст дає змогу розширити хронологічні межі
художнього тексту. Філософський та біблійний інтертекст стають своєрідним викликом загальноприйнятим у сучасному суспільстві поглядам. Літературний інтертекст представлений у роману якнайшире, про що свідчать посилання на найяскравіших представників європейської літератури. У тексті знаходимо численні приклади порівнянь
зовнішності / поведінки / відчуттів персонажів із персонажами світової літератури. Філософські роздуми персонажів
неодноразово підкріплюються різноманітним цитатним матеріалом.
С. Рушді у своєму романі «Золотий дім» використовує епізоди, сюжети, фрази, репліки, події, персонажів різних
літературних творів, тим самим створюючи міжтекстовий діалог та взаємодію тексту з іншими видами мистецтва
(музика, кіно, живопис). In the study, the main focus is on identifying and analyzing thematic groups of intertext, involved in S. Rushdie̕s novel «The Golden House». The research uses general scientific (analysis, synthesis) methods, the method of intertextual analysis, and the system method. General scientific methods helped to collect and organize artistic material, the method of intertextual analysis contributed to the establishment of intertextual connections and the identification of their role in the text, the systematic method allowed to clarify the mutual necessity and inseparability of all text components. The concept of intertextuality denotes the ability of texts to «absorb elements and structures» of other «texts, codes, conventions». In the work of the Anglo-Indian writer S. Rushdie, the absorption of «foreign» texts is one of the characteristic features, therefore, establishing the thematic groups of the intertext seems important for understanding the specifics of the authors̕ intention. We highlight five main thematic groups of intertext (non-verbal, historical, philosophical, biblical, literary), which are presented in the novel «The Golden House». Non-verbal intertext is realized thanks to the involvement of painting, music and photos. Pictorial intertext and photo-intertext are the least involved in the novel. We can talk about the presence of three references to fine art and one indirect reference to photo art. The musical intertext in «The Golden House» demonstrates the authors̕ commitment to a wide variety of material (from classical works to the most modern) and allows to increase the semantic load of the text. Musical texts can act as a metaphor for modern society, play the role of a kind of lyrical leading motive to one of the love lines of the novel, and strengthen the characterological portraits of the characters. Historical intertext allows you to expand the chronological boundaries of the artistic text. Philosophical and biblical intertext become a kind of challenge to views generally accepted in modern society. The literary intertext is presented in the novel as widely as possible, as evidenced by the references to the brightest representatives of European literature. In the text, we find numerous examples of comparisons of appearance / behavior / feelings of characters with characters from world literature. Philosophical reflections of the characters are repeatedly supported by various quotations. S. Rushdie in his novel «The Golden House» uses episodes, plots, phrases, lines, events, characters from various literary works, thereby creating an intertextual dialogue and the interaction of the text with other types of art (music, cinema, painting). |
Type: | Text |
Publication type: | Стаття |
URI: | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/62945 |
ISSN: | 2663-4899 |
Appears in Collections: | Закарпатські філологічні студії Випуск 26 Том 2 2022 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ІНТЕРТЕКСТ У РОМАНІ САЛМАНА РУШДІ «ЗОЛОТИЙ ДІМ».pdf | 432.91 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.