Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/63086
Название: | Мовна репрезентація концепту«ЖІНКА»в романі «Над Німаном» Елізи Ожешко |
Другие названия: | Language representation of the concept“WOMAN” inthenovel“Over the Neman” by Eliza Ozheshko |
Авторы: | Осіпчук, Галина |
Ключевые слова: | концепт ‘ЖІНКА’, національно-художня картина світу, польська література, художній твір, епоха позитивізму, вербалізація, індивідуальний авторський стиль, concept ‘WOMAN’, national and literary picture of the world, Polish literature, a fiction, verbalization, the positivism erа, individual author’s style |
Дата публикации: | 2024 |
Издательство: | Видавничий дім «Гельветика» |
Библиографическое описание: | Осіпчук Г. Мовна репрезентація концепту«ЖІНКА»в романі «Над Німаном» Елізи Ожешко / Г. Осіпчук // Сучасні дослідження з іноземної філології : збірник наукових праць. – Одеса: Видавничий дім «Гельветика», 2024. – №1(25). – С. 288-298. URL http://philol-zbirnyk.uzhnu.uz.ua/index.php/philol/article/view/376/560 |
Краткий осмотр (реферат): | У статті деталізовано антропоцентричний і концептуальний підходи до вивчення мовних явищ у процесі формування цілісної національної картини світу та художнього індивідуального письменницького стилю. Простежено еволюцію наукових розвідок щодо процесів вербалізації об’єктів художньої дійсності, важливих для людського буття, та їхньої концептуалізації. Наголошено на існуванні когнітивних стратегій номіна-ції ‘ЖІНКА’, які ґрунтуються на принципах архаїчного світосприйняття і міфологічної картини світу. Виокремлено тісний зв’язок концепту зетно-специфічними та загальнокультурними ознаками певного народу.Проаналізовано концепт ‘ЖІНКА’, його структуру і засоби вербалізації впо льській мові на матеріалі текстів художньої прози ХІХстоліття. Визначено, що реалізацію концепту в романі «Над Німаном» здійснено завдяки авторській лексиці, спрямованій на передачу та розкриття зовнішності голов-ної героїні і зображення її внутрішнього світу. З’ясовано, що найменування ‘ЖІНКА’ представлено переважно іменниками і прикметниками з позитивною конотацією, загальну характеристику зовнішності героїні виражено прикметниками, вжитими для опису обличчя, очей, волосся, статури, одягу. Внутрішню особистісну характеристику вербалізовано передусім через численні й різноманітні за своєю конотацією лексико-граматичні групи.Відзначено, що в образі головної героїні – Юстини, письменниця епохи позитивізму Еліза Ожешко узагальнила найкращі жіночі риси, змалювала сильну особистість, яка поєднує в собі розум, мудрість, мужність, волю й ніжність. Літературний образ представлено читачеві з огляду на становище жінки втогочасному суспільстві, з ціллю виокремити особливості історичної епохи ХІХстоліття та зметою возвеличити людину праці.Деталізовано специфіку вербалізації концепту ‘ЖІНКА’ як фрагменту польськомовної художньої картини світу. Завдячуючи синтезу когнітивного і лінгвокультурологічного підходів, розкрито жіночий образ, представлений вхудожній прозі, як феномен національної свідомості. The article describes in details a human-oriented and conceptual approaches to study linguistic phenomena at forming an integral national picture of the world and the writer’s personal literary style. The author has explored the evolution of scientific researches concerning the verbalization of the literature objects necessary for a human life and conceptualization. The existence of cognitive strategies of the concept ‘WOMAN’ have been emphasized on. They are based on the principals of archaic worldview and a mythological picture of the world. It is a close connection between the concept and ethnically specific and generally cultural features of a certain nationality that has been determined.The concept ‘WOMAN’, its structure and verbalizing instruments in the Polish language based on the text material of 19th century fiction prose have been analyzed. It is stated that the concept realization in the novel ‘Over the Neman’ has been performed with the authorial vocabulary. It is aimed at reflecting and describing the protagonist’s appearance and outlining her inner world. The naming ‘WOMAN’ is mostly described by the nouns and adjectives with a positive connotation; a general characteristic of the protagonist’s appearance is expressed by the adjectives to nominate the face, eyes, hair, body type, constitution and clothes. First and foremost, an inner individual characteristic is verbalized via various and diverse in its connotation lexical and grammatical groups. The article states, in the character of a protagonist Yustyna, a writer of the positivism era Eliza Ozheshko generalized the best female features, depicted the strong personality who combined a wisdom, courage, will and tenderness. The literary type is presented according to a woman position in the society of that time, in order to find specific features of the 19th century era and exalt the labour man.The author details the specific features of verbalization of the concept ‘WOMAN’ as a piece of the Polish fiction worldview. Owning to the synthesis of cognitive, lingual and cultural approaches, the type ‘WOMAN’ has been outlined and presented as a phenomenon of a national conscience, in fiction prose. |
Тип: | Text |
Тип публикации: | Стаття |
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/63086 |
ISSN: | 2617-3921 |
Располагается в коллекциях: | Сучасні дослідження з іноземної філології. Випуск 1(25) 2024 |
Файлы этого ресурса:
Файл | Описание | Размер | Формат | |
---|---|---|---|---|
Мовна репрезентація.pdf | 340.97 kB | Adobe PDF | Просмотреть/Открыть |
Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.