Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/63229
Title: Дисертаційне дослідження та альтернативні можливості презентації результатів дослідницької діяльності бакалаврів у Великій Британії
Other Titles: Dissertation and alternative possibilities of research results presentation of bachelors in Great Britain
Authors: Бартош, Олена Павлівна
Keywords: Велика Британія, дисертаційне дослідження, дослідницька діяльність студентів, заклад вищої освіти, формування та розвиток дослідницьких умінь та навичок, Great Britain, dissertation, student research activity, an institution of higher education, formation and development of research skills
Issue Date: 2024
Publisher: УжНУ " Говерла"
Citation: Бартош О. П. Дисертаційне дослідження та альтернативні можливості презентації результатів дослідницької діяльності бакалаврів у Великій Британії / О. П. Бартош // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. О. Бартош. – Ужгород : Говерла, 2024. – Вип. 1 (54). – С. 13-17. – Бібліогр.: с. 16 (7 назв). – URL http://visnyk-ped.uzhnu.edu.ua/article/view/303721
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Дисертаційні дослідження завжди розглядалися як ефективний засіб наукової підготовки та заохочення дослідницького підходу до навчання. Суттєва увага звертається на зростаючу роль випускних робіт, які студенти виконують під час завершення навчання на бакалавраті, як ключового способу формування та розвитку дослідницьких умінь та навичок, досягнення результатів навчання за освітньою програмою. Дослідники вказують на необхідність пропонувати і альтернативні варіанти презентації результатів дослідницької діяльності студентів. Вони можуть відрізнятися за своєю концепцією, функціями, організацією та характером результатів. Мета статті: розглянути зростаючу роль дисертаційних досліджень, які студенти у Великій Британії виконують під час завершення навчання на бакалавраті, як ключового способу формування та розвитку дослідницьких умінь та навичок, досягнення результатів навчання за освітньою програмою. Методи дослідження: аналіз та узагальнення педагогічної літератури (для з’ясування: зв’язків «дослідження» і «викладання та навчання» у світлі формування дослідницьких умінь та навичок майбутніх фахівців; зростаючої роль дисертаційних досліджень та альтернативних можливостей презентації результатів дослідницької діяльності бакалаврів у Великій Британії); теоретичне узагальнення (для формулювання авторських висновків).
Dissertations have always been seen as an effective means of scientific training and encouraging a researchbased approach to learning. Considerable attention is paid to the growing role of a dissertation, which students perform during the completion of bachelor studies in Great Britain, as a key way of forming and developing research abilities and skills, achieving learning outcomes under the educational program. Researchers indicate the need to offer alternative options for presenting the results of students' research activities. They may differ in their concept, functions, organization, and nature of results. The article`s purpose: to consider the growing role of dissertations, which students in Great Britain perform during the completion of bachelor studies, as a key way of forming and developing research skills, and achieving learning outcomes according to the educational program. Research methods: analysis and generalization of pedagogical literature (to find out: the connections between «research» and «teaching and learning» in the light of the formation of research skills of future specialists; the growing role of dissertations and alternative opportunities for presenting the results of bachelor's research activities in Great Britain); theoretical generalization (for the formulation of author's conclusions). Understanding the levels of student participation in research activities, as well as four approaches to the organization and implementation of an educational program, allows educators to plan work with students, support students in their development in research activities from the moment of admission to a higher education institution to the completion of bachelor studies and the preparation of dissertation research. Dissertations are an example of a wider set of activities in which students are producers of knowledge and not just consumers.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/63229
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (54) - 2024

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
303721-Текст статті-701635-1-10-20240510.pdf563.2 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.