Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/63249
Title: Ергоніми міста Кропивницького
Other Titles: Ergonomics of Kropyvnytsky city
Authors: Волчанська, Г. В.
Вільховецька, Н. І.
Keywords: ономастика, ергонім, локальні оніми, спосіб творення, структура, функції ергонімів, onomastics, ergonim, local onyms, method of creation, structure, functions of ergonims
Issue Date: 2023
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Волчанська, Г. В. Ергоніми міста Кропивницького / Г. В. Волчанська, Н. І. Вільховецька // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2023. – Т. 1, вип. 27. – С. 51–58. – Бібліогр.: с. 58 (14 назв); рез. укр., англ. URL http://zfs-journal.uzhnu.uz.ua/archive/27/part_1/9.pdf
Series/Report no.: Закарпатські філологічні студії;
Abstract: У статті розглянуто аспекти вивчення ергонімів у мовознавстві, установлено місце таких лексем у загальній класифікації онімів. Проаналізовано та систематизовано локальні ергоніми міста Кропивницького за денотатно-номінативною класифікацією (М. М. Торчинський), за типом творення (Є. С. Отін), за ознаками об’єкта в назві (М. В. Полосіна), за структурним планом (О. Ю. Карпенко, Ю. І. Дідур). Виокремлено реальний, символічний та рекламно-інформативний типи ергоназв (О. В. Суперанська). З’ясовано, що серед досліджених власних назв найчисленнішою є група, до якої належать ергоніми, утворені шляхом онімізації апелятива та які вказують на продукцію, що випускається, характер діяльності підприємства, їх налічується 189 одиниць (47,25%). Це зумовлено тим, що саме до цієї групи належать усі школоніми, більшість комерціонімів та кулінонімів. За структурною класифікацією серед місцевих назв закладів найбільше однокомпонентних об’єктів – 47% (156), двокомпонентні становлять – 12% (40), багатокомпонентні – 6% (20). Значна частина ергонімів Кропивницького належать до символічного типу, внутрішня форма онімів якого зазвичай указує на рід діяльності закладу або ж його цінову політику – 53,25% (213). Об’єктів реального типу, до якого зараховуємо назви, що прямо вказують на рід діяльності, ім’я власника, місце розташування тощо – 19,5% (78). Найменше ж серед класифікованих ергооб’єктів одиниць рекламно-інформативного типу – 6,75% (27). Основними функціями ергонімів є номінативна та рекламна: саме завдяки інформації, яка закладена в назві, та способу, яким вона виражена, ергонім виконує свою роль – привертає увагу покупців. Естетичну функцію – так зване «красиве звучання» – виконують 11% (44) власних назв, меморіальну – відображення імен фундаторів, назв музичних груп, пісень, книг, фільмів тощо – 2,75% (11) ергонімів. Дослідження ергонімів м. Кропивницького допоможе поглиблено проаналізувати локальні процеси в ономастиці, з’ясувати закономірності поширення певних ергоназв та порівняти частотність уживання ергонімів у різних регіонах держави.
The article examines the aspects of studying ergonims in linguistics, establishes the place of such lexemes in the general classification of onyms. The local ergonims of Kropyvnytskyi City were analyzed and systematized according to the denotative-nominative classification (M. M. Torchynskyi), according to the type of creation (Y. S. Otin), according to the features of the objects name (M. V. Polosina), according to the structural plan ( O. Yu. Karpenko, Yu. I. Didur). The real, symbolic, and advertising-informative types of ergonames are distinguished (O. V. Superanska). It was found that among the studied proper names, the most numerous and diverse is the group that includes ergonims, formed by the homonymization of the appellative and which indicate the products produced, the nature of the enterprise's activity, there are 189 units (47.25%). This phenomenon is caused by the fact that all school names, most commercial names and culinary names belong to this group. According to the structural classification, among the local names of institutions, single-component objects account for the most – 47% (156), two-component – 12% (40), multi-component – 6% (20). A significant part of Kropyvnytskyi's ergonims belong to the symbolic type, the internal form of which usually indicates the type of activity of the institution or its price policy – 53.25% (213). A smaller number of objects of the real type are given names that directly indicate the type of activity, name of the owner, location, etc. – 19.5% (78). Among the classified ergoobjects, there are the least number of units of the advertising and informative type – 6.75% (27). The main functions of ergonim are nominative and advertising: thanks to the information contained in the name and the way it is expressed, the ergonim fulfills its role – attracts the attention of buyers. The aesthetic function – the so-called «beautiful sound" – is performed by 11% (44) of proper names, the memorial function – the display of the names of founders, names of musical groups, songs, books, films, etc. – by 2.75% (11) of ergonims. The study of Kropyvnytskyi City ergonims will help to deeply analyze local processes in onomastics, to find out the patterns of distribution of certain ergonims and to compare the frequency of use of ergonims in different regions of the country.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/63249
ISSN: 2663-4899
Appears in Collections:Закарпатські філологічні студії Випуск 27 Том 1 2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ЕРГОНІМИ МІСТА КРОПИВНИЦЬКОГО.pdf411.03 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.