Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/63250
Title: Foreign languages teaching in hes (higher educational establishments) – communicative approach
Other Titles: Викладання іноземної мови у ВНЗ – комунікативниї підхід
Authors: Astapova, T. O.
Keywords: foreign languages, learning, communicative method, subject of communication, methodology, approach, іноземні мови, навчання, комунікативний метод, суб’єкт спілкування, методика, підхід
Issue Date: 2023
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Astapova, T. O. Foreign languages teaching in hes (higher educational establishments) – communicative approach / T. O. Astapova // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2023. – Т. 1, вип. 27. – С. 59–64. – Бібліогр.: с. 64 (8 назв); рез. англ., укр. URL http://zfs-journal.uzhnu.uz.ua/archive/27/part_1/10.pdf
Series/Report no.: Закарпатські філологічні студії;
Abstract: Essentially communicative activity approach during foreign language classes in a professional manner direction is that it involves organized interaction of students among themselves and teachers with students, which ensures involvement in work with more or less degree of activity of all its participants and stimulates an increase in the intensity of students` interaction with each other and the teacher in communication. When using authentic textbooks, the student becomes an active subject of the educational process, not its passive object. He acquires knowledge by his own search, gaining own experience. The teacher as an older, more experienced person helps in this, directing to the path of knowledge, creating conditions for solving problems. The entire set of methods helps to create an English-speaking environment in which students must "function": read, communicate, participate in role-playing games, express their opinions, draw conclusions in English. Oxford and Cambridge English language courses are focused on the development of not only language knowledge, but also creativity and the general outlook of the student. The English language is often intertwined with the cultural characteristics of the country. The British consider it necessary to give a person the opportunity to easily navigate in a multicultural environment, and this is easily done with the help of such a powerful unifying factor as the English language. The importance of learning English as a language of international communication in modern conditions does not need a long time explanation, but is a well-known fact. The need to modernize and improve approaches to its teaching and learning technologies is constantly emphasized. Today, various methods of teaching English are used, preference is given to those that combine communicative and cognitive goals. Thanks to the latest technologies and scientific achievements, the use of such approaches becomes even more effective. The essence of communicative learning is that the learning process is a model of the communication process. For this, it is necessary to model the main, fundamentally important, essential parameters of communication, which include the personal character of the communicative activity of the subject of communication, the interaction of language partners.
Сутність комунікативно-діяльнісного підходу під час занять з іноземної мови професійного спрямування полягає в тому, що він передбачає організовану взаємодію студентів між собою та викладачів зі студентами, що забезпечує залучення до роботи з більшим чи меншим ступенем активності всіх її учасників і стимулює підвищення активності. інтенсивність взаємодії студентів між собою та викладачем у спілкуванні. При використанні автентичних підручників учень стає активним суб’єктом навчального процесу, а не його пасивним об’єктом. Він здобуває знання власним пошуком, набуваючи власного досвіду. Викладач як старша, досвідченіша людина допомагає в цьому, спрямовуючи на шлях пізнання, створюючи умови для вирішення проблем. Весь набір методів допомагає створити англомовне середовище, в якому учні повинні «функціонувати»: читати, спілкуватися, брати участь у рольових іграх, висловлювати свою думку, робити висновки англійською мовою. Курси англійської мови в Оксфорді та Кембриджі орієнтовані на розвиток не тільки мовних знань, але й креативності та загального кругозору учня. Англійська мова часто переплітається з культурними особливостями країни. Англійці вважають за необхідне дати людині можливість легко орієнтуватися в полікультурному середовищі, а це легко зробити за допомогою такого потужного об'єднуючого фактора, як англійська мова. Важливість вивчення англійської мови як мови міжнаціонального спілкування в сучасних умовах не потребує тривалого пояснення, а є загальновідомим фактом. Постійно наголошується на необхідності модернізації та вдосконалення підходів до технологій її викладання та навчання. Сьогодні використовуються різноманітні методи навчання англійської мови, перевага віддається тим, які поєднують комунікативні та пізнавальні цілі. Завдяки новітнім технологіям і науковим досягненням використання таких підходів стає ще ефективнішим. Сутність комунікативного навчання полягає в тому, що процес навчання є моделлю процесу спілкування. Для цього необхідно змоделювати основні, принципово важливі, сутнісні параметри спілкування, до яких відносяться особистісний характер комунікативної діяльності суб'єкта спілкування, взаємодія мовних партнерів.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/63250
ISSN: 2663-4899
Appears in Collections:2023 / Закарпатські філологічні студії. Випуск 27 (Том 1)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
FOREIGN LANGUAGES TEACHING IN HES.pdf384.52 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.