Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/63258
Title: Використання автентичних матеріалів на заняттях з англійської мови у закладах вищої освіти
Other Titles: The use of the authentic materials in English language classes in the institutions of higher education
Authors: Гудима, Г. Б.
Слодиницька, Ю. Р.
Keywords: автентичність, оригінал, комунікативна компетентність, аудіювання, подкаст, authenticity, originality, communicative competence, listening, podcast
Issue Date: 2023
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Гудима, Г. Б. Використання автентичних матеріалів на заняттях з англійської мови у закладах вищої освіти / Г. Б. Гудима, Ю. Р. Слодиницька // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2023. – Т. 1, вип. 27. – С. 106–110. – Бібліогр.: с. 110 (7 назв); рез. укр., англ. URL http://zfs-journal.uzhnu.uz.ua/archive/27/part_1/18.pdf
Series/Report no.: Закарпатські філологічні студії;
Abstract: Автором розглянуто трактування поняття «автентичні матеріали». Визначено змістовне наповнення автентичних матеріалів. Окреслено різновиди автентичних матеріалів, що мають лінгвістичне та культурно-побутове значення. Зазначено високий рівень інформативності автентичних матеріалів. Розглянуто поняття «автентичність навчального матеріалу». Виокремлено критерії відбору автентичних текстів для навчання аудіювання іноземною мовою: ситуативність, когнітивна цінність, лінгвістична цінність, наявність у тексті соціокультурних і національних знань, відповідність вимогам і нормам літературної вимови, емоційна насиченість тексту, ілюстративність. Розглянуто можливості використання подкастів на заняттях з англійської мови як одного з найбільш популярних варіантів автентичних аудіо матеріалів. Представлено перелік характеристик, що потрібно враховувати при виборі подкастів. Зазначено, зо доцільним є орієнтуватися на поточні потреби, знання, досвід студентів. Наголошено па вимогах, які стосуються автентичних матеріалів, що виступають саме у такій ролі на занятті з англійської мови за професійним спрямуванням. Відзначено важливість врахування тривалості автентичних аудіо та відео матеріалів при плануванні заняття. Представлено переважання автентичних аудіо записів над текстовим матеріалом. Розглянуто етапи роботи з автентичними матеріалами та надано їх характеристику. Зазначено, що підготовка до безпосередньої роботи з автентичними матеріалами може здійснюватися самостійно або разом з викладачем за допомогою переліку запитань, робочих таблиць або вправ. Наголошено на важливості використовувати слова та словосполучення характерні для усного неофіційного спілкування в автентичному тексті. Відзначено доцільність знаходження студентами англомовних друзів по онлайн комунікації в соціальних мережах для вивчення сучасної автентичної іноземної вимови. представлено перелік умов для досягнення ефективного використання автентичного відеоматеріалу на заняттях з іноземної мови. Представлено варіанти використання сценарію фрагмента автентичного фільму та можливий підбір відповідних вправ.
The author considered the interpretation of the concept of "authentic materials". The meaningful content of authentic materials has been determined. The types of authentic materials with linguistic and cultural and everyday significance are outlined. The high level of informativeness of authentic materials is indicated. The concept of "authenticity of educational material" is considered. The criteria for selecting authentic texts for teaching listening in a foreign language are singled out, among them are situationality, cognitive value, linguistic value, the presence of sociocultural and national knowledge in the text, compliance with the requirements and norms of literary pronunciation, emotional saturation of the text, and illustrativeness. The possibility of using podcasts in English classes as one of the most popular options for authentic audio materials is considered. A list of characteristics that must be considered when choosing podcasts is presented. It is noted that it is expedient to focus on the current needs, knowledge, and experience of students. The emphasis is placed on the requirements related to authentic materials that perform such a role in a professional English language class. The importance of taking into account the duration of authentic audio and video materials when planning classes was noted. The predominance of authentic audio recordings over text material is presented. The stages of work with authentic materials are considered and their characteristics are provided. It is noted that preparation for direct work with authentic materials can be carried out independently or together with the teacher using a list of questions, worksheets or exercises. The emphasis is placed on the importance of using words and phrases characteristic of oral informal communication in an authentic text. The expediency of students finding English-speaking friends through online communication in social networks for studying modern authentic foreign pronunciation is noted. The list of conditions for achieving effective use of authentic video material in foreign language classes is presented. Variants of using the script of a fragment of an authentic film and the possible selection of appropriate exercises are presented.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/63258
ISSN: 2663-4899
Appears in Collections:Закарпатські філологічні студії Випуск 27 Том 1 2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ВИКОРИСТАННЯ АВТЕНТИЧНИХ МАТЕРІАЛІВ НА ЗАНЯТТЯХ.pdf411.11 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.