Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/63288
Title: Індивідуально-авторська інтерпретація дійсності у поетичному тексті Євгена Плужника засобами художньої словесності
Other Titles: Individual-authorial interpretation of reality in E. Pluzhnik’s poetic text by means of artistic literature
Authors: Білічак, О. І.
Keywords: поетичний текст, лірика, епітет, метафора, троп, гіпербола, мейозис, poetic text, lyrics, epithet, metaphor, trope, hyperbole, meiosis
Issue Date: 2023
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Білічак, О. І. Індивідуально-авторська інтерпретація дійсності у поетичному тексті Євгена Плужника засобами художньої словесності / О. І. Білічак // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2023. – Т. 1, вип. 27. – С. 237–240. – Бібліогр.: с. 240 (5 назв); рез. укр., англ. URL http://zfs-journal.uzhnu.uz.ua/archive/27/part_1/40.pdf
Series/Report no.: Закарпатські філологічні студії;
Abstract: У статті розкрито власне-авторське сприйняття дійсності у поезії художніми засобами, що дають можливість оцінити якість їх використання в організації змісту поетичного тексту в цілому. Охарактеризовано художні засоби, які використовує Є.Плужник та з’ясовано, розкрито неповторну, індивідуально-авторську картину художнього світу поезії. У ліриці Є. Плужника немає надмірної емоційності та імпровізаційності, вона характеризується лаконізмом, виразністю, простотою і водночас місткістю. Автор активно вживає різні художні засоби, зокрема епітети, які можна охарактеризувати як метафоричні. Закцентовано, що серед різновидів тропів важливе емоційно-смислове наповнення має опозиційна пара гіпербола – мейозис. Принагідно зазначимо, що гіпербола (перебільшення) може бути і тропом (на рівні словосполуки), і стилістичною фігурою (на рівні речення), і художнім засобом (на рівні твору). Антонімом гіперболи традиційно вважають літоту (применшення). Художнє функціонування гіперболи в поезії Є. Плужника позначене індивідуально-авторськими рисами. Гіпербола Є. Плужника безпосередньо апелює до уяви адресата і є прямим, незавуальованим виразом емоцій. Дуже часто гіперболічні твердження Плужниківської поезії містять у собі парадокси, алогізми, твердження, що суперечать дійсності, і виступають показниками вираження авторської модальності. На противагу гіперболі, мейозис у поезії Є. Плужника не такий численний, але позначений максимальною виразністю та емоційністю. Мейозис, як і гіпербола, зауважимо, ускладнюється метафоричними образами, риторичними окликами, що має глибинне настроєве навантаження. Зауважено, що стильовою особливістю лірики є синкретизм образотворчих засобів, які вживає митець, щоб вибудувати власний, новий, виразно субєктивний образний рівень. Це дозволяє поглибити емоційно-змістовний план поезії Є.Плужника, індивідуалізувати психологію художнього мислення митця. Досліджено лексико-семантичний рівень поезії митця, виявлено явище синкретизму тропеїчних засобів, зясовано смислове та емоційне наповнення індивідуально-авторських художніх засобів.
It is revealed in the article the author’s own perception of reality in poetry by artistic means, which make it possible to assess the quality of their usage in the content organization of poetic text as a whole. The artistic tools used by E. Pluzhnik are characterized, and the unique, individual and authorial picture of the artistic world of poetry is clarified and revealed. There is no excessive emotionality and improvisation in E. Pluzhnik’s lyrics. It is characterised by laconism, expressiveness, simplicity and, at the same time, capaciousness. The author actively uses various artistic means, in particular epithets, which can be characterised as metaphorical. Among the types of tropes, an important emotional and meaningful content has the opposite to hyperbole – meiosis. It is necessary to notice that hyperbole (exaggeration) can be both a trope (at the level of phrase) and a stylistic figure (at the level of sentence) and an artistic device (at the level of a work). The antonym to hyperbole is traditionally considered litota (understatement). The artistic functioning of hyperbole in the poetry of E.Pluzhnik is marked by individual and authorial features. E.Pluzhnik’s hyperbole directly appeals to the addressee’s imagination and is a direct, unveiled expression of emotions. The hyperbolic statements of Pluzhnik’s poetry contain paradoxes, alogisms, statements that contradict reality and act as indicators of the expression of the authors modality. In contrast to hyperbole, meiosis in author’s poetry is not so numerous, but marked by maximum expressiveness and emotionality. Meiosis, like hyperbole, is complicated by metaphorical images, rhetorical exclamations, which have a deep emotional load. It is noted that the stylistic feature of the lyrics is the syncretism of visual means used by the artist to build his own, new, distinctly subjective pictorial level. This allows us to deepen the emotional and meaningful plan of Pluzhnik’s poetry, to individualize the psychology of the artist’s artistic thinking. The lexical-semantic level of the artist’s poetry was studied, the phenomenon of syncretism of tropeic means was revealed, and the semantic and emotional content of individually authored artistic means was clarified.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/63288
ISSN: 2663-4899
Appears in Collections:Закарпатські філологічні студії Випуск 27 Том 1 2023



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.