Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/63306
Полная запись метаданных
Поле DCЗначениеЯзык
dc.contributor.authorКирлик, В. В.-
dc.date.accessioned2024-07-04T06:01:04Z-
dc.date.available2024-07-04T06:01:04Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationКирлик В. В. Розвиток проєктних компетентностей майбутніх інженерів будівельників як предмет психолого-педагогічних досліджень / В. В. Кирлик // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. О. Бартош. – Ужгород : Говерла, 2024. – Вип. 1 (54). – С. 72-77. – Бібліогр.: с. 75-76 (17 назв). – URL http://visnyk-ped.uzhnu.edu.ua/article/view/303812uk
dc.identifier.issn2524-0609-
dc.identifier.urihttps://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/63306-
dc.description.abstractМета статті: здійснити аналіз бібліографічних джерел з проблеми розвитку проєктних компетентностей майбутніх інженерів-будівельників. Методи наукового пошуку: вивчення наукових досліджень з розвитку проєктних компетентностей; абстрагування, систематизація та групування; теоретичний аналіз і узагальнення даних науково-методичної літератури щодо вивчення наукового фонду; індуктивно-дедуктивні методи та метод узагальнення; прогностичний; узагальнення. Проблема розвитку проєктних компетентностей є багатоаспектною, зокрема визначено напрями аналізу бібліографічних джерел, серед яких вплив глобальних тенденцій на розвиток інженерної освіти та на формування загальнокультурних і професійних компетентностей майбутніх інженерів-будівельників; історико-педагогічні аспекти розвитку інженерної освіти та розвитку проєктних компетентностей майбутніх інженерів-будівельників; компетентнісний підхід у розвитку професійних і особистісних якостей фахівця; роль інформаційно-комунікаційних технологій у забезпеченні якості інженерної освіти.uk
dc.description.abstractThe article analyzes scientific sources on the problem of developing project competencies of future civil engineers. Methods of research applied: the study of scientific research on the development of project competencies ‒ to identify the spectrum and interdisciplinary nature of the problem; abstraction, systematization and grouping ‒ to identify approaches to studying the problem of development of project competencies of future civil engineers and its relevance; theoretical analysis and generalization of data from scientific and methodological literature regarding the study of the scientific fund; inductive-deductive methods and the method of generalization ‒ to determine the essence of concepts regarding the competence approach and the structure of project competencies of future civil engineers; prognostic to determine the prospects of studying a given problem; generalization to formulate conclusions. The issue of the development of project competencies is multifaceted, in particular, there were determined directions of analysis of bibliographic sources, including the influence of global trends on the development of engineering education and the formation of general cultural and professional competencies of future civil engineers; historical and pedagogical aspects of the development of engineering education and the development of project competencies of future civil engineers; competence approach in the development of professional and personal qualities of a specialist; the role of information and communication technologies in ensuring the quality of engineering education. We concluded that the development of project competencies is an actual problem of our time and scientific research, which is aimed at the formation of a specialist not only for the performance of professional functions but also subject of professional activity, responsible for the results of activities, aware of goals, able to make decisions independently, striving for self-development and self-improvement in the professional field.uk
dc.language.isoukuk
dc.publisherУжНУ " Говерла"uk
dc.relation.ispartofseriesПедагогіка. Соціальна робота;-
dc.subjectпроєктні компетентностіuk
dc.subjectмайбутній інженер-будівельникuk
dc.subjectрозвиток особистостіuk
dc.subjectпрофесійна підготовкаuk
dc.subjectосвітаuk
dc.subjectproject competenciesuk
dc.subjectfuture civil engineeruk
dc.subjectpersonality developmentuk
dc.subjectprofessional traininguk
dc.subjecteducationuk
dc.titleРозвиток проєктних компетентностей майбутніх інженерів будівельників як предмет психолого-педагогічних дослідженьuk
dc.title.alternativeDevelopment of design competencies of future civil engineers as a subject of psychological and pedagogical researchuk
dc.typeTextuk
dc.pubTypeСтаттяuk
Располагается в коллекциях:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (54) - 2024

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
303812-Текст статті-701842-1-10-20240511.pdf589.62 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.