Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/63306
Название: | Розвиток проєктних компетентностей майбутніх інженерів будівельників як предмет психолого-педагогічних досліджень |
Другие названия: | Development of design competencies of future civil engineers as a subject of psychological and pedagogical research |
Авторы: | Кирлик, В. В. |
Ключевые слова: | проєктні компетентності, майбутній інженер-будівельник, розвиток особистості, професійна підготовка, освіта, project competencies, future civil engineer, personality development, professional training, education |
Дата публикации: | 2024 |
Издательство: | УжНУ " Говерла" |
Библиографическое описание: | Кирлик В. В. Розвиток проєктних компетентностей майбутніх інженерів будівельників як предмет психолого-педагогічних досліджень / В. В. Кирлик // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. О. Бартош. – Ужгород : Говерла, 2024. – Вип. 1 (54). – С. 72-77. – Бібліогр.: с. 75-76 (17 назв). – URL http://visnyk-ped.uzhnu.edu.ua/article/view/303812 |
Серия/номер: | Педагогіка. Соціальна робота; |
Краткий осмотр (реферат): | Мета статті: здійснити аналіз бібліографічних джерел з проблеми розвитку проєктних компетентностей майбутніх інженерів-будівельників. Методи наукового пошуку: вивчення наукових досліджень з розвитку проєктних компетентностей; абстрагування, систематизація та групування; теоретичний аналіз і узагальнення даних науково-методичної літератури щодо вивчення наукового фонду; індуктивно-дедуктивні методи та метод узагальнення; прогностичний; узагальнення. Проблема розвитку проєктних компетентностей є багатоаспектною, зокрема визначено напрями аналізу бібліографічних джерел, серед яких вплив глобальних тенденцій на розвиток інженерної освіти та на формування загальнокультурних і професійних компетентностей майбутніх інженерів-будівельників; історико-педагогічні аспекти розвитку інженерної освіти та розвитку проєктних компетентностей майбутніх інженерів-будівельників; компетентнісний підхід у розвитку професійних і особистісних якостей фахівця; роль інформаційно-комунікаційних технологій у забезпеченні якості інженерної освіти. The article analyzes scientific sources on the problem of developing project competencies of future civil engineers. Methods of research applied: the study of scientific research on the development of project competencies ‒ to identify the spectrum and interdisciplinary nature of the problem; abstraction, systematization and grouping ‒ to identify approaches to studying the problem of development of project competencies of future civil engineers and its relevance; theoretical analysis and generalization of data from scientific and methodological literature regarding the study of the scientific fund; inductive-deductive methods and the method of generalization ‒ to determine the essence of concepts regarding the competence approach and the structure of project competencies of future civil engineers; prognostic to determine the prospects of studying a given problem; generalization to formulate conclusions. The issue of the development of project competencies is multifaceted, in particular, there were determined directions of analysis of bibliographic sources, including the influence of global trends on the development of engineering education and the formation of general cultural and professional competencies of future civil engineers; historical and pedagogical aspects of the development of engineering education and the development of project competencies of future civil engineers; competence approach in the development of professional and personal qualities of a specialist; the role of information and communication technologies in ensuring the quality of engineering education. We concluded that the development of project competencies is an actual problem of our time and scientific research, which is aimed at the formation of a specialist not only for the performance of professional functions but also subject of professional activity, responsible for the results of activities, aware of goals, able to make decisions independently, striving for self-development and self-improvement in the professional field. |
Тип: | Text |
Тип публикации: | Стаття |
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/63306 |
ISSN: | 2524-0609 |
Располагается в коллекциях: | Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (54) - 2024 |
Файлы этого ресурса:
Файл | Описание | Размер | Формат | |
---|---|---|---|---|
303812-Текст статті-701842-1-10-20240511.pdf | 589.62 kB | Adobe PDF | Просмотреть/Открыть |
Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.