Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/63362
Title: Когнітивний підхід до вивчення української мови як шлях до вдосконалення комунікативної компетенції здобувачів освіти
Other Titles: A cognitive approach to learning the Ukrainian language as a way to improve students' communicative competence
Authors: Медвідь, Н. С.
Малінська, Г. Д.
Keywords: когнітивна компетенція, когнітивна лінгвістика, когнітивний підхід у навчанні, когнітивні здібності, комунікативна компетенція, лінгвістичне мислення, cognitive competence, cognitive linguistics, cognitive approach to learning, cognitive abilities, communicative competence, linguistic thinking
Issue Date: 2023
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Медвідь, Н. С. Когнітивний підхід до вивчення української мови як шлях до вдосконалення комунікативної компетенції здобувачів освіти / Н. С. Медвідь, Г. Д. Малінська // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2023. – Т. 2, вип. 27. – С. 170–174. – Бібліогр.: с. 173–174 (11 назв); рез. укр., англ. URL http://zfs-journal.uzhnu.uz.ua/archive/27/part_2/32.pdf
Series/Report no.: Закарпатські філологічні студії;
Abstract: У статті представлено ідею впровадження когнітивного підходу у викладання української мови та надано основні визначення «когнітивних принципів», «когнітивної компетенції» та «когнітивних навичок». Мета статті передбачає з’ясувати роль й можливості використання когнітивно-комунікативного методу в процесі навчання української мови. Попри теоретико-практичні досягнення в розв’язанні порушеної проблеми, залишається недостатньо розкритим питання системи методів когнітивно-комунікативного розвитку здобувачів освіти, дієвих технологій формування навичок комунікації, що зумовило актуальність дослідження. Когнітивний підхід в освіті ґрунтується на принципах усвідомленості та активності, розвитку та навчання, узгодженості та послідовності, зв'язку теорії та практики. Три основні цілі когнітивної освіти – формування мовної та метамовної свідомості, розвиток лінгвістичного мислення та виховання засобами мови. Комунікативні методи та прийоми розвитку когнітивних навичок здобувачів освіти розглядаються на прикладі лінгвістичного аналізу текстів, який рекомендовано здійснювати за допомогою мовно-пошукових завдань, що дають змогу студентам застосовувати отримані на заняттях лінгвістичні знання та розпізнавати функції різних мовних явищ у текстах. У комунікативній лінгвістиці наголошується, що усне та письмове мовлення може бути побудоване з використанням певного набору мовних одиниць залежно від комунікативної ситуації. Впровадження когнітивного підходу в процес навчання української мови сприяє розвитку мовної свідомості, тобто свідомому використанню мови і мовлення та рефлексії над власною діяльністю. У результаті такого навчання поглиблюються лінгвістичні знання здобувачів освіти, що означає, що вони здатні застосовувати їх у нових ситуаціях і розвивати свій творчий потенціал.
The article presents the idea of introducing a cognitive approach to teaching the Ukrainian language and provides basic definitions of "cognitive principles", "cognitive competence" and "cognitive skills". The purpose of the article is to clarify the role and possibilities of using the cognitive-communicative method in the process of teaching the Ukrainian language. Despite the theoretical and practical achievements in solving the problem, the issue of the system of methods for the cognitive and communicative development of students, effective technologies for the formation of communication skills remains insufficiently disclosed, which has led to the relevance of the study. The cognitive approach to education is based on the principles of awareness and activity, development and learning, coherence and consistency, and the connection between theory and practice. The three main goals of cognitive education are the formation of linguistic and meta-linguistic consciousness, the development of linguistic thinking, and education through language. Communicative methods and techniques for developing students' cognitive skills are considered on the example of linguistic analysis of texts, which is recommended to be carried out through language search tasks that allow students to apply the linguistic knowledge gained in the classroom and recognize the functions of various linguistic phenomena in texts. In communicative linguistics, it is emphasized that oral and written speech can be constructed using a certain set of linguistic units depending on the communicative situation. The introduction of a cognitive approach to teaching Ukrainian contributes to the development of linguistic consciousness, i.e., the conscious use of language and speech and reflection on one's own activities. As a result of such training, the linguistic knowledge of students is deepened, which means that they are able to apply it in new situations and develop their creative potential.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/63362
ISSN: 2663-4899
Appears in Collections:Закарпатські філологічні студії Випуск 27 Том 2 2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
КОГНІТИВНИЙ ПІДХІД ДО ВИВЧЕННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ.pdf422.79 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.