Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/63380
Название: Організаційно-управлінські умови формування змісту початкової освіти у Великій Британії
Другие названия: Organizational and management conditions of formation of primary education content in Great Britain
Авторы: Милян, Жанна Іванівна
Ключевые слова: початкова освіта, зміст освіти, організаційно-управлінські умови, стандартизація, альтернативна освіта, Велика Британія, primary education, the content of education, organizational and management conditions, standardization, alternative education, Great Britain
Дата публикации: 2024
Издательство: УжНУ " Говерла"
Библиографическое описание: Милян Ж. І. Організаційно-управлінські умови формування змісту початкової освіти у Великій Британії / Ж. І. Милян // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. О. Бартош. – Ужгород : Говерла, 2024. – Вип. 1 (54). – С. 129-132. – Бібліогр.: с. 131 (6 назв). – URL http://visnyk-ped.uzhnu.edu.ua/article/view/303836
Серия/номер: Педагогіка. Соціальна робота;
Краткий осмотр (реферат): У сучасних умовах глобалізації вивчення основних закономірностей, що впливають на формування й модернізацію змісту початкової освіти у Великій Британії, є актуальним і необхідним для розвитку системи вітчизняної національної освіти. Мета статті: виявити організаційно-управлінські умови формування змісту початкової освіти у Великій Британії. Методи дослідження: теоретичні ‒ аналіз, синтез, узагальнення, конкретизація, порівняння, узагальнення. Початкова освіта у Великій Британії посідає чільне місце в системі освіти, вона є основою шкільного навчання. Зміст освіти, в тому числі й початкової) ґрунтується на поєднанні трьох ключових компонентів: формування системи керування на основі врахування освітніх результатів; стимулювання різноманітного співробітництва субʼєктів освіти; реалізація принципів свободи вибору. Освітня політика країни спрямована на розвиток і модернізацію змісту початкової освіти зі збереженням базових принципів, характерних для культури й історії країни. Організаційно-управлінські дії розглядаються в умовах сучасних тенденцій децентралізації й централізації керування в галузі шкільної освіти. Модель стратегічного розвитку, фінансування й керування загальною шкільною освітою є організаційною умовою формування змісту початкової шкільної освіти.
The study is dedicated to identifying the peculiarities of the formation of the content of primary education in Great Britain. In the modern conditions of globalization the study of the main laws affecting the formation and modernization of primary education content in Great Britain is relevant and necessary for the domestic national education system development. The research aim: to reveal the organizational and managerial conditions for the formation of primary education content in Great Britain. Methods of research: analysis, synthesis, generalization, specification, and comparison. Primary education in Great Britain occupies a prominent place in the education system, it is the basis of schooling. The content of education, primary including, is based on a combination of three key components: the formation of a management system based on educational results; stimulation of diverse cooperation of education subjects; implementation of freedom of choice principles. The countryʼs educational policy is aimed at developing and modernizing the content of primary education while preserving the country culture and history. In Great Britain, organizational and management actions are considered in terms of modern trends of management decentralization and centralization in the field of school education. The model of strategic development, financing, and management of general school education is an organizational condition for the formation of the primary school education content. The British centralized model of school education is a single-state management of general education throughout the country. Standardization is the basis of the organizational and management model of the formation of the content of primary education, which is mandatory with a variable structural and content component, implemented through the National Curriculum. Formation of primary education content in Great Britain depends on many factors, including the basic organizational and management conditions, which is a model of strategic development, management, and financing of general school education.
Тип: Text
Тип публикации: Стаття
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/63380
ISSN: 2524-0609
Располагается в коллекциях:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (54) - 2024

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
303836-Текст статті-701870-1-10-20240511.pdf565.46 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.