Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/63400
Title: Генезис і періодизація розвитку альтернативної освіти в США
Other Titles: Genesis and periodization of the development of alternative education in the USA
Authors: Палкуш, В. П.
Keywords: альтернативна освіта, розвиток, періодизація, США, alternative education, development, periodization, the USA
Issue Date: 2024
Publisher: УжНУ " Говерла"
Citation: Палкуш В. П. Генезис і періодизація розвитку альтернативної освіти в США / В. П. Палкуш // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. О. Бартош. – Ужгород : Говерла, 2024. – Вип. 1 (54). – С. 145-149. – Бібліогр.: с. 148 (6 назв). – URL http://visnyk-ped.uzhnu.edu.ua/article/view/303899
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: . Стаття присвячена питанням розвитку альтернативної освіти в США. Мета статті – розкрити особливості становлення альтернативної освіти в США та її періодизації. Методи дослідження – теоретичні (вивчення наукової літератури, аналіз, систематизація, порівняння, узагальнення отриманої інформації). В процесі дослідження встановлено, що альтернативні методи забезпечення освіти й теоретичні передумови, які сьогодні використовуються альтернативними педагогами в межах суспільної освіти, існують уже більш ніж 200 років і розвиваються, ґрунтуючись на внеску багатьох представників різних країн. Альтернативний рух у США зʼявився на противагу системі державних шкіл, стандартизованість і бюрократизм яких породили певний опір з боку суспільства. Тому альтернативні школи стали, по суті, альтернативою пануючій системі освіти, оскільки ці школи закликали до різноманітності на тлі загальних стандартів і однорідності освітніх систем, до надання більшої свободи для розвитку індивідуальних особливостей і здібностей учнів, максимального врахування їх можливостей і планів на майбутнє. У процесі дослідження виявлено, що альтернативна освіта в США пройшла кілька етапів у своєму розвитку, починаючи з ХУІ століття, які визначаються, як: фрагментарний; уніфікований; прогресивістсько-експериментальний; пошуковий; інноваційно-реформаторський; варіативний. Здійснено характеристику кожного з етапів. Сьогодні альтернативна освіта в США має значні здобутки і продовжує розвиватися і вдосконалюватися.
The article is devoted to the development of alternative education in the USA. The article's purpose: to reveal the peculiarities of the formation of alternative education in the USA and its periodization. Research methods applied: theoretical (study of scientific literature, analysis, systematization, comparison, generalization of the obtained information). Alternative methods of providing education and theoretical prerequisites, which are used today by alternative teachers within the framework of public education, have existed for more than 200 years and are developing, based on the contribution of many representatives of different countries. The inspiration for the development of alternative programs and schools is primarily dictated by the needs of individuals, the emphasis in their development has always been on the maximum disclosure of abilities and self-development. At the end of the 20th ‒ beginning of the 21st century, attention to alternative pedagogy in the philosophy of education became a significant factor in the development of foreign pedagogy, since in the context of this educational paradigm there was an opportunity to find ways to solve such problems as ensuring childrenʼs self-activity, educating them in social instincts, organization of real childrenʼs self-government, involvement of children in work. Interest in alternative schools became, in fact, a certain impetus for reforms in the field of education and training and, first of all, their democratization. In other words, a revision of pedagogic attitudes and, naturally, a restructuring of education itself began. The analysis of American scientific literature shows that alternative education in the USA has gone through a number of stages in its development: 1st stage (XVI - 30s of the XIX century) – fragmentary; 2nd stage (30s - 90s of the XIX century) – unified; The 3rd stage (90s of the 19th century ‒ 50s of the 20th century) is progressive and experimental; 4th stage (70s of XX century) – search; 5th stage (90s of the 20th century) – innovative and reformatory; The 6th stage (the end of the 20th century ‒ the beginning of the 21st century) is variable. Ukrainian scientists investigate various aspects of the problem of alternative education: comparative analysis of alternative education, combined system of school education, alternative education as a subject of scientific discourse, history of the formation of alternative education in Ukraine, alternative schools, etc. However, alternative education in Ukraine is still not too widespread, and far from all aspects of the problem have been sufficiently studied. It is expedient to study and implement the achievements of foreign experience in the educational environment of Ukraine.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/63400
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (54) - 2024

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
303900-Текст статті-701997-1-10-20240512.pdf670.54 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.