Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/63404
Title: Professional vocabulary of the English-language mass media: structural characteristics
Other Titles: Професійна лексика англомовних засобів масової інформації: структурні характеристики
Authors: Shchypachova, D. S.
Keywords: semasiological approach, onomasiological approach, word formation, mass media, nomination, семасіологічний підхід, ономасіологічний підхід, словотворення, засоби масової інформації, номінація
Issue Date: 2023
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Shchypachova, D. S. Professional vocabulary of the English-language mass media: structural characteristics / D. S. Shchypachova // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2023. – Т. 3, вип. 27. – С. 103–106. – Бібліогр.: с. 106 (6 назв); рез. англ., укр. URL http://zfs-journal.uzhnu.uz.ua/archive/27/part_3/19.pdf
Series/Report no.: Закарпатські філологічні студії;
Abstract: The professional vocabulary of the English-language mass media is represented by such areas of human activity as radio, television, and the Internet, which appeared relatively recently (within the last hundred years) and are actively developing today. Mass media, as a sphere of human activity, has been rapidly developing recently. This process is closely related to the expansion of the nominative function of the language and the change in the methods of nomination. The purpose of this work is a comprehensive study of the mechanisms of formation of lexical units that mark the professional sphere of English-language mass media. The relevance of the chosen research topic is due to the fact that the media are acquiring ever greater strength and significance at the present stage of the development of society, and is determined both by the general interest of modern linguistics in the study of professional vocabulary, and by the lack of knowledge of the professional vocabulary of the media. Mass media is an integral part of culture, taking an active part in the formation of the language culture of the people. The field of mass media has long attracted linguistic researchers: Griniew S., Ohly R., Baran SJ, Allwood T., Carey JW, Grice H.P. and others. The main model, according to which derived names with the meaning of a person from professional activity are formed, is a model where the onomasiological feature has the semantic role of the object of action. In this case, the expression of the object of action can be explicit or implicit. Models where names in the position of an onomasiological feature have the meaning of a tool or the meaning of a place of action are less productive. The study showed that at different stages, nominative processes go in the directions that are in the core of the language system for the current period. All this suggests that the trends inherent in the professional vocabulary of the English- language media are characteristic of the development of modern English as a whole.
Професійна лексика англомовних ЗМІ представлена такими сферами людської діяльності, як радіо, телебачення, інтернет, які з'явилися порівняно недавно (протягом останніх ста років) та активно розвиваються нині. Засоби масової інформації, як сфера людської діяльності, бурхливо розвиваються останнім часом. Цей процес тісно пов'язаний з розширенням номінативної функції мови та зміною способів номінації. Мета цієї роботи полягає у комплексному вивченні механізмів формування лексичних одиниць, що позначають професійну сферу англомовних ЗМІ. Актуальність обраної теми статті пов'язана з тим, що засоби масової інформації набувають на сучасному розвитку суспільства все більшої сили та значущості, і визначається як загальним інтересом сучасної лінгвістики до вивчення професійної лексики, так і недостатньою вивченістю професійної лексики засобів масової інформації. Засоби масової інформації є невід'ємною частиною культури, беручи активну участь у формуванні мовної культури народу. Сфера ЗМІ давно приваблювала дослідників-лінгвістів: Griniew S., Ohly R., Baran S.J, Allwood Т., Carey J.W., Grice H.P. та інших. Основна модель, за якою утворюються похідні імена зі значенням особи з професійної діяльності, – це модель, де ономасіологічна ознака має семантичну роль об'єкта дії. При цьому вираз об'єкта дії може бути експліцитним чи імпліцитним. Моделі, де імена, що стоять в позиції ономасіологічної ознаки, мають значення інструмента / знаряддя або значення місця дії, мають меншу продуктивність. Дослідження показало, що у різних етапах номінативні процеси йдуть у тих напрямах, які є у ядрі мовної системи на даний період. Все це дозволяє припустити, що тенденції, притаманні професійній лексиці англомовних ЗМІ, є характерними для розвитку сучасної англійської в цілому.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/63404
ISSN: 2663-4899
Appears in Collections:Закарпатські філологічні студії Випуск 27 Том 3 2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PROFESSIONAL VOCABULARY OF THE ENGLISH-LANGUAGE.pdf391.62 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.