Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/63407
Название: | Інтеграція навчальної і науково-дослідницької діяльності в процесі формування конкурентоспроможності майбутніх педагогів |
Другие названия: | Integration of educational and scientific research activities in the process of forming the competitiveness of future teachers |
Авторы: | Прошкін, В. В. Штимак, Анатолій Юрійович Тополянський, Сергій Іванович |
Ключевые слова: | заклад вищої освіти, інтеграція, конкурентоспроможність, навчальна робота, науково-дослідницька діяльність, педагог, формування, competitiveness, teacher, formation, integration, educational work |
Дата публикации: | 2024 |
Издательство: | УжНУ " Говерла" |
Библиографическое описание: | Прошкін В. В. Інтеграція навчальної і науково-дослідницької діяльності в процесі формування конкурентоспроможності майбутніх педагогів / В. В. Прошкін, А. Ю. Штимак, С. І. Тополянський // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. О. Бартош. – Ужгород : Говерла, 2024. – Вип. 1 (54). – С. 158-161. – Бібліогр.: с. 160 (13 назв). – URL http://visnyk-ped.uzhnu.edu.ua/article/view/303904 |
Серия/номер: | Педагогіка. Соціальна робота; |
Краткий осмотр (реферат): | Актуалізується потреба у формуванні конкурентоспроможності майбутніх педагогів, яка виявляється в глибоких знаннях у сфері професійної діяльності, розвинених професійно-особистісних якостях, здатності адекватно та швидко реагувати на динамічні зміни в освітній сфері, високому рівні особистісної відповідальності щодо виконання професійних функцій. Ефективність формування конкурентоспроможності майбутніх вчителів забезпечується через інтеграцію навчальної і науково-дослідницької діяльності студентів, вбудованої в зміст професійної підготовки. Мета статті – дослідити особливості інтеграції навчальної і науково-дослідницької діяльності в процесі формування конкурентоспроможності майбутніх педагогів у вищій школі. Методи дослідження – аналіз і синтез, порівняння, систематизація (для з’ясування ключових понять дослідження), узагальнення (з метою формування авторських висновків). Поняття конкурентоспроможності педагога розглянуто з позиції різних галузей наукових знань. Обґрунтовано, що ефективність формування конкурентоспроможності майбутніх педагогів забезпечується через інтеграцію навчальної і науково-дослідницької діяльності за умови дотримання визначених принципів і впровадження системи відповідних заходів з інтеграції освіти і науки у вищій школі. The effectiveness of forming the competitiveness of future teachers is ensured through the integration of educational and scientific research activities of students, embedded in the content of professional training. The article's purpose: to characterise the peculiarities of the integration of educational-scientific research activities in the process of forming the competitiveness of future teachers in higher education. Research methods: analysis and synthesis, comparison, systematization (to clarify key research concepts), and generalization (to form authors` conclusions). The concept of a teacher's competitiveness is considered as an integrative rofessionally significant quality of a specialist, which ensures the demand in the teaching labor market due to the realization of competitive advantages that reflect a high level of formation of general cultural and professional competencies and personal characteristics. The components of a teacher's competitiveness are: fundamental professional training, motivation for professional activity, positive value and moral attitudes of an individual, communication skills, organizational and leadership skills, the ability to work in a team, mobility, perseverance, initiative, responsibility, the presence of creative potential, innovative competence, purposefulness, the ability to plan a professional and life career, orientation towards self-development, self-improvement and self-realization, stress resistance, the ability to overcome difficulties, the desire for success, etc. The effectiveness of future teachers competitiveness formation is ensured through the integration of educational-scientific research activities, provided by the principles: unification and coordination of the efforts and interests of scientists and departments of the university with all interested persons and scientific structures; ensuring cathedral autonomy; formation of a connection between scientific and research activities with the future profession and requests of real practice; expansion of international cooperation. Key words: , , , , , scientific research activity, institution of higher education. |
Тип: | Text |
Тип публикации: | Стаття |
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/63407 |
ISSN: | 2524-0609 |
Располагается в коллекциях: | Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (54) - 2024 |
Файлы этого ресурса:
Файл | Описание | Размер | Формат | |
---|---|---|---|---|
303904-Текст статті-702010-1-10-20240512.pdf | 558.09 kB | Adobe PDF | Просмотреть/Открыть |
Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.