Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/63417
Title: Віртуалізація освітнього середовища
Other Titles: Virtualization of the educational environment
Authors: Розлуцька, Галина Миколаївна
Назаров, Володимир Сергійович
Іваськевич, Вікторія Зіновіївна
Keywords: віртуалізація освітнього середовища, Moodle, хмарні технології, сервіси Google, virtualization of the educational environment, Moodle, cloud technologies, Google services
Issue Date: 2024
Publisher: УжНУ " Говерла"
Citation: Розлуцька Г. М. Віртуалізація освітнього середовища /Г. М. Розлуцька, В. С. Назаров, В. З. Іваськевич// Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. О. Бартош. – Ужгород : Говерла, 2024. – Вип. 1 (54). – С. 178-183. – Бібліогр.: с. 182 (9 назв). – URL http://visnyk-ped.uzhnu.edu.ua/article/view/303911
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: . Розглянуто віртуалізацію освітнього середовища як ключовий засіб сучасної освіти, акцентуючи увагу на інтеграції цифрових технологій для створення більш гнучких, масштабованих, доступних та індивідуалізованих навчальних освітніх процесів. Мета статті: проаналізувати як віртуалізація впливає на методики навчання, взаємодію між вчителями та учнями, та загалом на якість освітнього процесу. Методи дослідження: аналітико-синтетичні, контент-аналіз, аналіз авторського досвіду в галузі ІТ-технологій. Розкрито зміст понять «освітнє середовище», «віртуалізація освітнього середовища», «хмарні технології» та «платформи віртуального навчання». Зроблено висновки про необхідність віртуалізації освітнього середовища. Проаналізовано платформу Moodle та її інтеграції з хмарними платформами та сервісами Google, які сприяють розвитку колаборативного навчання та самостійності здобувачів освіти. Наголошено на потенціалі віртуалізації освіти для створення інклюзивного, адаптивного та гнучкого освітнього середовища, здатного задовольнити виклики сучасного інформаційного суспільства.
The article delves into the phenomenon of the educational environment virtualization, identifying it as a pivotal trend within the sphere of contemporary educational methodologies. It places a significant emphasis on the seamless integration of cutting-edge digital technologies aimed at forging educational processes that are inherently more adaptable, scalable, accessible, and tailored to individual needs. The article's aim is to analyze how virtualization affects teaching methodologies, the interaction between teachers and students, and the overall quality of the educational process. The study employs analytical-synthetic methods of working with scientific and methodological sources, content analysis, and an analysis of the author's experience in the field of IT technologies. The concepts of «educational environment», «virtualization of the educational environment», «cloud technologies», and «virtual learning platforms» are analyzed and elucidated. This exploration extends to the ramifications of such virtualization on the pedagogical landscape, scrutinizing its influence on the diverse array of teaching methodologies and techniques, the dynamics of interaction between educators and learners, as well as the overarching implications for the accessibility and caliber of education provided. Furthermore, the discourse around educational virtualization is articulated not solely in terms of its technological underpinnings but also through its pedagogical merits. It is portrayed as a strategic educational approach finely attuned to the requisites of the modern educational paradigm, one that adeptly equips students for efficacious participation within a globalized and culturally diverse professional arena. The research concludes on the necessity of virtualizing the educational environment, and analyzes virtual learning platforms such as Moodle, and their integration with cloud platforms and Google services, which contribute to the development of collaborative learning and the independence of learners.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/63417
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (54) - 2024

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
303911-Текст статті-702025-1-10-20240512.pdf576.92 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.