Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/63431
Title: | Інноваційні підходи у навчанні шкільної математики |
Other Titles: | Innovative approaches in teaching the school mathematics |
Authors: | Cтойка, М. В. Петечук, Ю. В. |
Keywords: | інноваційні підходи, змішане навчання, перевернуте навчання, білінгвальне навчання, шкільна математика, innovative approaches, blended learning, flipped learning, bilingual learning, school mathematics |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | УжНУ " Говерла" |
Citation: | Cтойка М. В. Інноваційні підходи у навчанні шкільної математики/ М. В. Cтойка, Ю. В. Петечук// Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. О. Бартош. – Ужгород : Говерла, 2024. – Вип. 1 (54). – С. 204-210. – Бібліогр.: с. 209 (5 назв). – URL http://visnyk-ped.uzhnu.edu.ua/article/view/303918 |
Series/Report no.: | Педагогіка. Соціальна робота; |
Abstract: | Освіта України зазнає значної трансформації. Педагогіка сучасного етапу розвитку української
освіти відзначається її інноваційністю. Починаючи з 2020 року у зв’язку з непередбачуваними викликами навчальні заклади широко практикують дистанційне та змішане навчання і автоматично стали в певній мірі використовувати перевернуте навчання і елементи білінгвального. Адже, багато учнів і вчителів опинилися за кордоном і таке навчання допомагає інтегруватися у глобальний світ. Уже в ранньому віці у дитини формується інноваційне мислення, що виражається у сприйнятливості та створенні нового. Мислення учня на шкільних уроках розвивається вчителем, зокрема у найбільшій мірі вчителем математики. Адже, при вивченні математики школяр вчиться аналізувати, систематизувати і узагальнювати, виділяти суттєве, знаходити закономірності, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, міркувати за аналогією, мислити алгоритмічно і логічно, конструктивно і абстрактно, робити висновки. Тому важливою професійною якістю педагога є його готовність до інноваційної діяльності, яка сприяє формуванню і розвитку в учня інтелектуально-творчого потенціалу, що буде вкрай потрібний йому у подальшому дорослому житті. Мета статті: висвітлення особливостей впровадження перевернутого та білінгвального навчання як затребуваних інноваційних технологій та опис авторського бачення їх реалізації при вивченні окремих тем шкільного курсу математики. Методи дослідження: аналіз літератури, узагальнення. Зроблено висновок, що при викладанні математичних дисциплін використання інноваційних підходів та запровадження елементів дво(три)мовності є запорукою успішної реалізації Концепції «Нова українська школа», яка проголошує становлення учня як успішної особистості у соціумі. Зроблено опис реалізації деяких інноваційних технологій при вивченні окремих тем шкільного курсу математики. Education in Ukraine is undergoing a significant transformation. The pedagogy of the modern stage of the development of Ukrainian education is marked by its innovation. Since 2020, in connection with unforeseen challenges, educational institutions widely practice distance and blended learning and automatically began to use flipped learning and elements of bilingual learning to a certain extent. After all, many pupils and teachers ended up abroad, and such training helps to integrate into the global world. Already at an early age, a child develops innovative thinking, which is expressed in receptivity and the creation of new things. The pupils' thinking in school lessons is developed by the teacher, in particular, to the greatest extent by the mathematics teacher. When studying mathematics, a pupil learns to analyze, systematize, and generalize; highlight the essentials; find regularities; establish cause-and-effect relationships; reason by analogy; think algorithmically and logically; constructively and abstractly; and conclude. Therefore, an important professional quality of a teacher is his readiness for innovative activities, which contributes to the formation and development of the pupils' intellectual and creative potential, which will be extremely necessary for them in their later adult life. The purpose of the article is to highlight the features of the implementation of flipped and bilingual learning as innovative technologies in demand and to describe the author's vision of their implementation when studying certain topics of the school mathematics course. For this, research methods are used in the article: literature analysis, description, and generalization. Having analyzed the current research and publications and the prospects for applying the professional knowledge and skills acquired at the institute by future teachers of mathematics, the authors concluded that the use of innovative approaches and the introduction of elements of bilingual learning in the teaching of mathematical disciplines are the key to the successful implementation of the "New Ukrainian School" Concept, which proclaims the becoming of a pupil as a successful individual in society. The authors have made a description of the implementation of some innovative technologies in the study of certain topics of the school mathematics course. |
Type: | Text |
Publication type: | Стаття |
URI: | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/63431 |
ISSN: | 2524-0609 |
Appears in Collections: | Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (54) - 2024 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
303918-Текст статті-702039-1-10-20240512.pdf | 774.1 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.