Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/63432
Title: Методи стимулювання і мотивації інноваційної діяльності педагогічного персоналу закладу освіти
Other Titles: Methods of stimulating and motivating the innovative activities of the educational institutions teaching staff
Authors: Товканець, Оксана Сергіївна
Keywords: методи стимулювання і мотивації, педагогічний персонал, науково-педагогічний персонал, заклад освіти, інноваційна діяльність, methods of stimulation and motivation, teaching staff, scientific and teaching staff, educational institution, innovative activity
Issue Date: 2024
Publisher: УжНУ " Говерла"
Citation: Товканець О. С. Методи стимулювання і мотивації інноваційної діяльності педагогічного персоналу закладу освіти/ О. С. Товканець // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. О. Бартош. – Ужгород : Говерла, 2024. – Вип. 1 (54). – С. 211-215. – Бібліогр.: с. 214 (9 назв). – URL http://visnyk-ped.uzhnu.edu.ua/article/view/303919
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Мета статті: дослідження методів стимулювання і мотивації інноваційної діяльності педагогічного (науково-педагогічного) персоналу закладів освіти. Методи дослідження: системно-структурного аналізу наукової літератури та проблемно-цільовий метод, які дали змогу показати розвиток педагогічної думки з досліджуваної проблеми; аналіз і синтез застосовано для виявлення особливостей методів стимулювання до інноваційної діяльності педагогів в умовах закладу освіти; прогностичний – для визначення перспектив застосування сучасних методів мотивації педагогічного персоналу; узагальнення – для формулювання висновків. Обґрунтовано особливості застосування методів стимулювання і мотивації інноваційної діяльності педагогічного (науково-педагогічного) персоналу закладу освіти. Виявлено методи матеріального стимулювання і мотивації інноваційної діяльності: метод управління за цілями; метод партисипативного управління; метод збагачення змісту педагогічної і освітньої діяльності; зосередження зусиль працівників на робочих завданнях; метод зв’язку ефективності роботи педагогічного (науково-педагогічного) персоналу із винагородою тощо.
The article substantiates the peculiarities of using methods of stimulating and motivating the innovative activity of the teaching staff of an educational institution. The article's purpose: to study methods of stimulating and motivating the innovative activities of teaching (scientific and teaching) staff of educational institutions. Research methods applied: system-structural analysis of scientific literature and the problem-target method, which made it possible to show the development of pedagogical thought on the researched problem; analysis and synthesis were used to identify the features of methods of stimulating teachers for innovative activities in an educational institution; prognostic ‒ to determine the prospects for applying modern methods of motivating teaching staff; generalization - for formulating conclusions. The methods of material stimulation and motivation that can be used in the process of work planning, control over the implementation of the plan, and act as a material component of the motivation of labor activity have been identified; the method of management by goals, the main essence of which is clear goal setting at all levels of the organization's functioning and the formation of a system of goals in such a way that the specific goals of the organization become the direction of action and motivation of each employee at each level and in each division; goals become standards that obligate each employee to perform their work to the best of their ability; the method of participatory management, that is, management based on participation, the involvement of employees in various forms of employee participation in management, in particular in making of management decisions, which in the education system involves not only the performance of limited-scale duties by the teacher, but also creates a situation of his sincere interest in the efficiency of the work of the entire educational institution, the organization of favorable working conditions and the success of its results; enrichment of the content of pedagogical and educational activities, which is used by educational institutions to create a positive educational environment and give the employee the opportunity to feel more satisfaction from his work (focusing the efforts of employees on work tasks; the connection of the effectiveness of the work of the teaching (scientific and pedagogical) staff with remuneration.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/63432
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (54) - 2024

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
303919-Текст статті-702041-1-10-20240512.pdf577.09 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.