Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/63446
Title: Інтертекстуальні зв’язки як прояв тяглості української літературної традиції
Other Titles: Intertextual connections as a manifestation of the gravity of the Ukrainian literary tradition extension
Authors: Сізова, К. Л.
Бутко, Л. В.
Шабуніна, В. В.
Keywords: інтертекстуальність, літературна традиція, усна народна творчість, романтизм, постмодернізм, intertextuality, literary tradition, folklore, romanticism, postmodernism
Issue Date: 2023
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Сізова, К. Л. Інтертекстуальні зв’язки як прояв тяглості української літературної традиції / К. Л. Сізова, Л. В. Бутко, В. В. Шабуніна // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2023. – Т. 3, вип. 27. – С. 172–176. – Бібліогр.: с. 175–176 (14 назв); рез. укр., англ. URL http://zfs-journal.uzhnu.uz.ua/archive/27/part_3/32.pdf
Series/Report no.: Закарпатські філологічні студії;
Abstract: У статті розглядаються інтертекстуальні зв’язки між українськими поетичними текстами (народна пісня «Місяць на небі, зіроньки сяють», поезії М. Старицького «Виклик» і Ю. Іздрика «Ніч така місячна») з метою простеження тяглості української словесної традиції. Зроблена спроба аналізу ідейно-тематичного змісту, образної структури творів і текстових категорій (передусім, зображення природи). З’ясовано, що інтертекстуальність є інтенціональною. У ліричних творах співпадають тематика (кохання), герої (молоді закохані), геотемпоральна прив’язка (місячна, зоряна літня ніч, природний пейзаж). Даниною добі в поезії М. Старицького є додавання віршу соціального забарвлення. Від фольклорного твору поезію відрізняє також значна кількість тропів та інших засобів художньої виразності, що є ознакою романтичного письма. Поезія Ю. Іздрика містить водночас ознаки таких різновидів інтертекстуальності, як ремінісценція та пастиш. Поет репрезентує постмодерністське переосмислення ліричного твору М. Старицького. Твору притаманна інтермедіальність: Ю. Іздрик уводить у текст відсилки на сучасні твори масового мистецтва. Зроблено порівняльний аналіз творів в аспекті колористики. типів образності, віршового розміру та лексичних особливостей. З’ясовано, що всі три аналізовані твори мають схожий віршовий розмір – дактилічний. Для всіх трьох віршів є характерним активне використання демінутивів, тобто лексем у зменшувальній формі. Використання демінутивів пояснюється, передусім, специфікою української мови, у якій демінутиви є поширеними. Аналіз творів наочно продемонстрував транслювання культурних традицій, притаманне українській літературі. Уважне й поважне ставлення до попередників, не відштовхування, а наслідування, нове прочитання були запорукою її збереження в складних історичних обставинах формування й розвитку українського письменства. Виокремлений у процесі аналізу інтертекстуальних зв’язків спільний ідейно-тематичний комплекс є надзвичайно важливим для розуміння національного світосприйняття.
The article examines the intertextual connections between Ukrainian poetic texts (the folk song "The Moon in the Sky, the Stars Shine", the poems of M. Starytskyi "The Call" and Yu. Izdryk "A Night is so moonlit") with the aim of tracing the continuity of the Ukrainian verbal tradition. An attempt was made to analyze the ideological and thematic content, the figurative structure of the works and textual categories (primarily, images of nature). It was found that intertextuality is intentional. In lyrical works, the theme (love), heroes (young lovers), geotemporal reference (moonlit, starry summer night, natural landscape) coincide. A tribute to the era in the poetry of M. Starytskyi is the addition of a poem with a social color. A significant number of tropes and other means of artistic expression also distinguish poetry from a folklore work, which is a sign of romantic writing. Yu. Izdrik's poetry simultaneously contains signs of such types of intertextuality as reminiscence and pastiche. The poet represents a postmodern reinterpretation of M. Starytskyi's lyrical work. The work is characterized by intermediality: Yu. Izdryk introduces into the text references to modern works of mass art. A comparative analysis of the works was made in the aspect of coloristic, types of imagery, verse size and lexical features. It was found that all three analyzed works have a similar verse size – dactylic. All three poems are characterized by the active use of diminutives, that is, lexemes in diminutive form. The use of diminutives is explained, first of all, by the specifics of the Ukrainian language, in which diminutives are common. The analysis of the works clearly demonstrated the transmission of cultural traditions inherent in Ukrainian literature. Careful and respectful attitude to predecessors, not repulsion, but imitation, a new reading were the key to its preservation in the difficult historical circumstances of the formation and development of Ukrainian literature. The common ideological and thematic complex identified in the process of analyzing intertextual connections is extremely important for understanding the national worldview.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/63446
ISSN: 2663-4899
Appears in Collections:Закарпатські філологічні студії Випуск 27 Том 3 2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ІНТЕРТЕКСТУАЛЬНІ ЗВ’ЯЗКИ ЯК ПРОЯВ ТЯГЛОСТІ.pdf439.36 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.