Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/63473
Title: Модифікації фразеологізмів у сучасному українськомовному масмедійному дискурсі
Other Titles: Modifications of phraseological units in modern Ukrainian-language mass media discourse
Authors: Видайчук, Т. Л.
Плеханова, Т. М.
Грищенко, О. В.
Keywords: дискурс, інтернет-фразеологізми, масмедіа, модифікації, політичні фраземи, фразеологізми, фразеологічні одиниці, discourse, Internet phraseology, mass media, modifications, political phrases, phraseological units
Issue Date: 2023
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Видайчук, Т. Л. Модифікації фразеологізмів у сучасному українськомовному масмедійному дискурсі / Т. Л. Видайчук, Т. М. Плеханова, О. В. Грищенко // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2023. – Т. 1, вип. 28. – С. 34–40. – Бібліогр.: с. 39–40 (39 назв); рез. укр., англ. URL http://zfs-journal.uzhnu.uz.ua/archive/28/part_1/6.pdf
Series/Report no.: Закарпатські філологічні студії;
Abstract: У статті проаналізовано найбільш уживані фразеологічні одиниці в українськомовному масмедійному дискурсі; визначено особливості вживання фразеологізмів у масмедійному дискурсі сучасної української мови. Дослідження проводилося за допомогою методів спостереження, аналізу й опису. Розглянуто унікальність сучасного масмедіадискурсу українськомовних засобів масової інформації (ЗМІ) як засобу впливу на свідомість людини й маніпулювання поведінкою населення і «четвертої влади» у XXI столітті. Вивчення фразеологічних одиниць викликане активним соціально-політичними передумовами життя, розвитком освіти і науки, техніки, ЗМІ, загальнокультурними подіями. На сьогодні перед ученими багатьох країн гостро стоїть проблема оновлення лексики і фразеології мови, що можна аплікувати на загальну теорію розвитку мови. Проаналізовано низку наукових праць і видань, зокрема інтернет-видань, онлайн-ресурсів, де вживаються новітні фразеологізми в сучасному масмедійному дискурсі. Також ідеться про ефективність застосування таких одиниць у заголовках суспільно-політичних медіа, проаналізовано переваги таких заголовків. Описано нові тенденції в засобах виразності, як-от метафори, оксиморони, пейоративи, які активно використовують журналісти, модифікуючи фразеологічні одиниці. Визначено стилістичну своєрідність фразеологічних заголовків, створених за моделлю простого і складного речень, заголовків, зачинів і лідів. Фразеологічні одиниці дотепер є широко вживаними в масмедійному просторі. Такі одиниці є елементами усіх композиційних частин медійних текстів різних жанрів. Авторський аналіз продемонстрував, що вживаються фразеологізми різні за походженням і структурою, проте переважна більшість із них у тексті зазнає модифікацій структури або значення, що увиразнює мову будь-якого тексту. Фразеологізми через узагальненість значень та експресивність привертають увагу читача й спонукають його мислити. Осібний інформаційний та стилістичний потенціал мають модифіковані фразеологізми у заголовках. Основними ознаками таких заголовків у сучасному медіапросторі є інтрига, цільова направленість та пошуковий інтерес, а структурними складовими ‒ інформативність, актуальність, конкретність, лаконічність, гострота та експресивність.
The article analyzes the most commonly used phraseological units in the Ukrainian-language mass media discourse; the peculiarities of the use of phraseological units in the mass media discourse of the modern Ukrainian language are determined. The study was conducted using the methods of observation, analysis and description. The author examines the uniqueness of the modern mass media discourse of the Ukrainian-language mass media as a means of influencing human consciousness and manipulating the behavior of the population and the "fourth estate" in the twenty-first century. The study of phraseological units is caused by the active socio-political preconditions of life, the development of education and science, technology, mass media, and general cultural events. Today, scientists in many countries are faced with the problem of updating the lexicon and phraseology of the language, which can be applied to the general theory of language development. The article analyzes a number of scientific papers and publications, including Internet publications and online resources, where the latest phraseological units are used in modern mass media discourse. The article also discusses the effectiveness of using such units in the headlines of the socio-political media, and analyzes the advantages of such headlines. New trends in the means of expression, such as metaphors, oxymorons, and peerages, which are actively used by journalists to modify phraseological units, are described. The stylistic peculiarity of phraseological headlines created on the model of simple and complex sentences, titles, openings and leads is determined. Phraseological units are still widely used in the media space. Such units are elements of all compositional parts of media texts of various genres. The author's analysis has shown that the phraseological units used are different in origin and structure, but the vast majority of them undergo modifications of structure or meaning in the text, which emphasizes the language of any text. Phraseological units, due to their generalized meanings and expressiveness, attract the reader's attention and encourage him/her to think. Modified phraseological units in headlines have a special informational and stylistic potential. The main features of such headlines in the modern media space are intrigue, targeted focus and search interest, and the structural components are informative, relevant, specific, concise, sharp and expressive.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/63473
ISSN: 2663-4899
Appears in Collections:Закарпатські філологічні студії Випуск 28 Том 1 2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
МОДИФІКАЦІЇ ФРАЗЕОЛОГІЗМІВ.pdf739.47 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.