Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/63485
Название: Verbal portrayal of female characters defined by their archetype (in the film Jumanji: Welcome to the Jungle)
Другие названия: Вербальний портрет жіночих персонажів у залежності від архетипу (у фільмі Jumanji: Welcome to the Jungle)
Авторы: Berezhna, M.
Ключевые слова: archetype, verbal portrayal, female character, narrative, Jumanji: Welcome to the Jungle, архетип, вербальний портрет, жіночий персонаж, наратив
Дата публикации: 2023
Издательство: Видавничий дім "Гельветика"
Библиографическое описание: Berezhna, M. Verbal portrayal of female characters defined by their archetype (in the film Jumanji: Welcome to the Jungle) / M. Berezhna // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2023. – Т. 1, вип. 28. – С. 67–73. – Бібліогр.: с. 72–73 (19 назв); рез. англ., укр. URL http://zfs-journal.uzhnu.uz.ua/archive/28/part_1/12.pdf
Серия/номер: Закарпатські філологічні студії;
Краткий осмотр (реферат): The article focuses on the peculiarities of female characters’ verbal portrayal in the English-language mass culture film Jumanji: Welcome to the Jungle by J. Kasdan (2017). The study investigates the turns of Martha Kaply and Bethany Walker, two teenage high school girls, who are transferred into a computer game. The characters’ arc development is conditioned by the necessity for the heroines to play for the avatars imposed by the game. The hypothesis of the research is that the narratives in the characters’ turns depend upon their archetypes. The archetype is understood as the idea of a universal recurring image of the collective unconscious proposed by C. Jung. The present study revises post-Jungian archetype typologies, focusing on the classification by V. Schmidt. Schmidt’s typology is compatible with A. Maslow’s classification of human needs. The investigated characters perform a particular function in the plot and possess a set of motivations determining the characters’ behavior, their archetype, and correspondingly the heroines’ psycholinguistic characteristics. Martha Kaply starts as the Troubled Teen archetype who strives to have fun and discover the world around her, but fails at it due to inner insecurities. The Troubled Teen is a loner focused on her problems and emotions; she lacks confidence; she is passive-aggressive and judgmental; she uses a confrontational style of communication, sarcasm, tactics of insult and accusation. Martha’s narratives revolve around having safety, fun, reassurance, stability, acceptance, and knowledge. To overcome her insecurities and evolve, she needs to play for Ruby Roundhouse, a martial arts expert and ‘killer of men’ (the Femme Fatale archetype). The life goal for Bethany Walker (the Seductive Muse archetype) is to love and be loved back. She is represented as a self-absorbed, frivolous girl, obsessed with her appearance and social networks. The Seductive Muse needs male appreciation and admiration; she is sure about her sexual appeal and ready to use it; she is flirtatious with males and callous towards females; she uses a manipulative style of communication. Bethany’s narratives are those on love, sex, seduction, appreciation, relationship, appearance, and beauty. To overcome her egotism and start noticing other people, she has to play for Shelly (Sheldon) Oberon, a middle-aged overweight male character, an expert in paleontology and cartography (the Magi archetype).
У статті досліджено особливості вербального портрета жіночих персонажів англомовного фільму масової культури Jumanji: Welcome to the Jungle режисера Дж. Касдана (2017). Матеріалом роботи є репліки Марти Кеплі та Бетані Вокер, двох школярок старшої школи, які потрапляють у комп’ютерну гру. Розвиток арки персонажів зумовлений тим, що героїні змушені грати за аватарів, нав’язаних грою. Гіпотеза дослідження передбачає, що наративи у репліках героїнь залежать від їхніх архетипів. Архетип сприймається у розумінні К. Юнга як повторюваний образ, що існує в колективному безсвідомому. У роботі звертаємося до пост-юнгівських типологій архетипів, беручи за основу класифікацію В. Шмідт. Типологія В. Шмідт сумісна з класифікацією потреб А. Маслоу. Досліджувані персонажі виконують певну функцію у сюжеті та демонструють набір мотивацій, які визначають поведінку героїнь, їхні архетипи та, відповідно, психолінгвістичні характеристики. Марта Кеплі на початку історії втілює архетип «Проблемна юначка», що прагне насолоджуватися життям та відкривати навколишній світ, але не може цього робити через свої страхи та невпевненість. «Проблемна юначка» є самотнім персонажем, зосередженим на своїх проблемах та емоціях; їй бракує впевненості; вона пасивно-агресивна та осудлива; вона використовує конфронтаційний стиль спілкування, сарказм, тактики образи та звинувачення. Наративи Марти – про безпеку, розваги, впевненість, стабільність, прийняття та знання. Щоб подолати свою невпевненість та розвивати образ, їй потрібно зіграти за Рубі Раундхаус, експертку з бойових мистецтв і «вбивцю чоловіків» (архетип «Фатальна жінка»). Життєва мета Бетані Вокер (архетип «Спокуслива муза») – кохати й бути коханою. Вона зображена як самозакохана, легковажна дівчина, зациклена на своїй зовнішності та соціальних мережах. «Спокуслива муза» потребує чоловічої уваги та любові; вона впевнена у своїй сексуальній привабливості й готова використовувати її для досягнення своїх цілей; вона кокетлива у спілкуванні із чоловіками та байдужа у ставленні до жінок; вона використовує маніпулятивний стиль спілкування. Наративи Бетані – про кохання, секс, спокусу, схвалення, стосунки, зовнішність і красу. Щоб подолати свій егоїзм і почати помічати інших людей, їй доводиться грати за Шеллі (Шелдона) Оберона, чоловіка середнього віку з надмірною вагою, експерта з палеонтології та картографії (архетип «Маг»).
Тип: Text
Тип публикации: Стаття
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/63485
ISSN: 2663-4899
Располагается в коллекциях:Закарпатські філологічні студії Випуск 28 Том 1 2023

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
VERBAL PORTRAYAL OF FEMALE CHARACTERS DEFINED.pdf436.59 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.