Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/63537
Title: Графостилістичні засоби діалогічної організації науково-навчального тексту
Other Titles: Graphical and stylistic means of dialogicity of a scientific and educational text
Authors: Шабуніна, В. В.
Тур, О. М.
Крот, В. О.
Keywords: діалогічність, адресат, адресант, науковий текст, науково-навчальний підстиль, графостилістичні засоби, dialogicity, addresser, addressee, graphical means, scientific text, scientific and educational sub-style
Issue Date: 2023
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Шабуніна, В. В. Графостилістичні засоби діалогічної організації науково-навчального тексту / В. В. Шабуніна, О. М. Тур, В. О. Крот // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2023. – Т. 2, вип. 28. – С. 52–57. – Бібліогр.: с. 57 (17 назв); рез. укр., англ. URL http://zfs-journal.uzhnu.uz.ua/archive/28/part_2/9.pdf
Series/Report no.: Закарпатські філологічні студії;
Abstract: У статті підкреслено, що важливим аспектом комунікативного напряму мовознавства є дослідження лінгвістичних засобів тексту, оскільки саме вони слугують для вираження смислів у текстовій діяльності та забезпечують продуктивне спілкування. Метою статті є поглиблення вивчення діалогічної структури тексту науково-навчального підстилю, висвітлення графостилістичних ресурсів, що забезпечують його діалогічну організацію, посилюють увагу адресата, реалізують його прагматичні сподівання, а також підтримують комунікативну взаємодію між адресатом і адресантом. Доведено, що комунікативну спрямованість науково-навчальних текстів забезпечує багатоманіття графостилістичних засобів. На конкретних прикладах продемонстровано, що адресант використовує такі комунікативні тактики, як виділення слова, словосполучення, речення за допомогою напівжирного шрифту, курсиву, підкреслення, рамки, величини літер, гарнітури та кегля – для логічного наголошування, попередження про різне функціональне призначення слів, надрукованих із використанням різних шрифтів і стилів, розмежування головної та другорядної інформації; інтервал, щоб розставити логічні акценти; графічні скорочення, які насичують лексико-граматичну структуру, прискорюють діалог між комунікантами; субтекст іншої знакової системи, що усуває повторення кількаслівних назв, забезпечує інформаційність, унаочнює інформацію, полегшує сприйняття навчального матеріалу; іншомовна графіка, потрібна, щоб забезпечити експресивність науково-навчального тексту, привернути увагу адресата; загальноприйняті розділові знаки, використовувані з експресивно-стилістичною метою для акцентування проголошуваної авторської ідеї, демонстрування мовної компресії, передавання авторської модальної семантики; квадратні чи кутові дужки, необхідні, щоб привернути увагу до інтертекстуальних включень; графічні засоби зменшення одиниць плану вираження при збереженні кількості інформації, які активізують механізм симультанного передавання інформації, забезпечують відносну легкість сприйняття й засвоєння повідомлюваного; нумерований та маркований списки – з метою оптимізації комунікативного впливу; поділ тексту на колонки – для забезпечення ефективної комунікації; примітки – з метою конкретизації чи уточнення висловленої думки, доповнення змісту основного тексту; виноски, які забезпечують швидке ознайомлення з авторськими поясненнями; покликання – для актуалізації фонових знань адресата, стимулювання процесу творчого сприйняття; поділ тексту на частини, розділи, підрозділи, пункти, підпункти, параграфи, що забезпечує швидкий пошук потрібного матеріалу в тексті. Наголошено, що ці та інші засоби утворюють графостилістичне підґрунтя діалогічної структури науково-навчальних текстів.
The article emphasizes that an important aspect of the communicative area of linguistics is the study of the linguistic means of the text, since they are the ones that serve to express meanings in the textual activity and ensure productive communication. The purpose of the article is to deepen the study of the dialogic structure of the text of the scientific and educational substyle, to highlight the graphical and stylistic resources that ensure its dialogic organization, strengthen the addressee’s attention, realize his pragmatic expectations, and also support optimal communicative interaction between the addresser and the addressee. It has been proven that the communicative focus of scientific and educational texts is ensured by a variety of graphical and stylistic means. It was demonstrated by specific examples that the author uses such communicative tactics as highlighting words, phrases, sentences using bold, italics, underlining, frames, letter sizes, typefaces, and skittles – for logical emphasis, warning about the different functional purpose of words printed from using different fonts and styles, distinguishing main and secondary information; spacing to place logical emphasis; graphical abbreviations that enrich the lexical and grammatical structure, speed up dialogue between communicators; the subtext of another symbolic system, which eliminates the repetition of multi-word names, provides informativeness, visualizes information, facilitates the perception of educational material; foreign language graphics, needed to ensure the expressiveness of a scientific and educational text, to attract the attention of the addressee; common punctuation marks used with an expressive and stylistic purpose in order to emphasize the author’s idea, demonstrate linguistic compression, and convey the author’s modal semantics; square or angle brackets necessary to draw attention to intertextual inclusions; graphic means of reducing the units of expressing data while preserving the amount of information, which activate the mechanism of simultaneous transmission of information, ensure relative ease of perception and assimilation of the message; numbered and marked lists – in order to optimize the communicative impact; dividing the text into columns – in order to ensure effective communication; notes – for the purpose of concretizing or clarifying the expressed opinion, supplementing the content of the main text; footnotes that provide quick access to the author’s explanations; references – to update the addressee’s background knowledge and stimulate the process of creative perception; text division into parts, sections, subsections, clauses, and paragraphs, which ensures a quick search for the required material in the scientific and educational text. It is emphasized that these and other means form the graphical and stylistic basis of the dialogical structure of scientific and educational texts.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/63537
ISSN: 2663-4899
Appears in Collections:Закарпатські філологічні студії Випуск 28 Том 2 2023



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.