Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/63812
Title: Роль МАГАТЕ у становленні міжнародних стандартів використання атомної енергії (ретроспективний аналіз)
Other Titles: The role of the IAEA in establishing international standards for the use of atomic energy (retrospective analysis)
Authors: Лесь, І. О.
Keywords: Статут МАГАТЕ, ООН, стандарти безпеки, конвенції, Віденська конвенція про цивільну відповідальність за ядерну шкоду, Паризька конвенція про відповідальність перед третіми особами в галузі ядерної енергії, IAEA Charter, UN, safety standards, conventions, Vienna Convention on Civil Liability for Nuclear Damage, Paris Convention on Liability to Third Parties in the Nuclear Energy Industry
Issue Date: 2023
Citation: Лесь І. О. Роль МАГАТЕ у становленні міжнародних стандартів використання атомної енергії (ретроспективний аналіз)/ І. О. Лесь//Аналітичне-порівняльне правознавство/ редкол.: Ю. М. Бисага (голов. ред.), В. В. Заборовський, Д. М. Бєлов, С. Б. Булеца та ін.; ДВНЗ «УжНУ» – Ужгород, 2023. – №4. – С. 551-558. – Бібліогр.: с. 556-558 (40 назв). URL http://journal-app.uzhnu.edu.ua/article/view/287355/281268
Abstract: Парадоксально, але мирне використання ядерної енергії та всі перспективи, які вона відкриває для людства, часто співіснують із перспективою розповсюдження ядерної зброї та ядерної війни. Це складне сприйняття зрозуміле: матеріали, знання та досвід, необхідні для виробництва ядерної зброї, загалом не відрізняються від тих, які необхідні для виробництва ядерної енергії та проведення ядерних досліджень.Тому забезпечення мирного та безпечного використання ядерної енергії завжди було в центрі уваги міжнародної спільноти. Підхід визначається комплексом національних і міжнародних заходів. Загально прийнято, що основна відповідальність за регулювання використання ядерної енергії лежить на національних органах влади, але очевидним є і той факт, що інші країни також можуть постраждати. Таким чином, як і багато інших видів людської діяльності з потенційно транскордонними наслідками, регулювання ядерної енергії вимагає залишкової, а в деяких випадках спільної відповідальності з боку міжнародного співтовариства для забезпечення гармонізації стандартів, узгодження та об’єднання ресурсів і послуг, а також співпраці щодо регулювання цієї діяльності.У зв’язку з цим МАГАТЕ та інші міжнародні і регіональні організації виконують роль координаційних центрів. У статті II Статуту МАГАТЕ зазначається, що організація має прагнути прискорити та збільшити внесок атомної енергії у світовий мир, здоров’я та процвітання та забезпечувати, наскільки це можливо, допомогу на запит. Нагляд або контроль МАГАТЕ не повинні використовува-тися для досягнення будь-яких військових цілей.Результатом міжнародного співробітництва у сфері ядерної енергетики за останні шість десятиліть стали юридично обов’язкові норми та консультативні стандарти та правила. У цій статті викладено цю глобальну правову основу для безпечного та мирного розвитку ядерної енергетики. Зокрема, йдеться про ядерну безпеку, радіаційний захист, поводження з радіоактивними відходами, транспортування радіоактивних матеріалів, аварійну допомогу та планування, цивільну відповідальність за ядерну шкоду, фізичний захист ядерного матеріалу, збройний напад на ядерні об’єкти, гарантії та контроль, що здійснюються та забезпечуються МАГАТЕ.
Paradoxically, the peaceful use of nuclear energy and all the prospects it opens up for humanity often coexist with the prospect of nuclear proliferation and nuclear war. This difficult perception is understandable: the materials, knowledge, and expertise needed to produce nuclear weapons are generally no different from those needed to produce nuclear energy and conduct nuclear research.Therefore, ensuring the peaceful and safe use of nuclear energy has always been in the center of attention of the international community. The approach is determined by a complex of national and international measures. It is generally accepted that the primary responsibility for regulating the use of nuclear energy rests with national authorities, but it is also clear that other countries may also be affected. Thus, like many other human activities with potentially transboundary consequences, nuclear energy regulation requires a residual, and in some cases joint, responsibility on the part of the international community to ensure the harmonization of standards, coordination and pooling of resources and services, and regulatory cooperation this activity.In this regard, the IAEA and other international and regional organizations play the role of coordination centers. Article II of the IAEA Statute states that the organization shall seek to accelerate and increase the contribution of atomic energy to world peace, health and prosperity and shall provide, as far as possible, assistance upon request. IAEA supervision or control shall not be used to achieve any military objective.International cooperation in the field of nuclear energy over the past six decades has resulted in legally binding norms and advisory standards and regulations. This article outlines this global legal framework for the safe and peaceful development of nuclear energy. In particular, it concerns nuclear safety, radiation protection, radioactive waste management, transportation of radioactive materials, emergency assistance and planning, civil liability for nuclear damage, physical protection of nuclear material, armed attack on nuclear facilities, safeguards and controls carried out and provided by the IAEA.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/63812
ISSN: 2788-6018
Appears in Collections:Аналітично-порівняльне правознавство. Вип. 4 2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
287355-Текст статті-663256-1-10-20230911.pdf316.6 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.